باور نادرست ۳۴ در مورد UX: ساده یعنی مینیمال

باور نادرست ۳۴ در مورد UX: ساده یعنی مینیمال

کلید یک طراحی عالی و خلاقانه سادگی است اما سادگی اغلب با کمینه‌گرایی (مینیمالیستی) اشتباه گرفته می‌شود به طوری که می‌توان گفت یک رابط کاربری که ظاهری مینیمالیستی داشته باشد، اغلب دارای پیچیدگی‌های پنهان است که در نهایت به تجربهٔ کاربری لطمه می‌زنند.

طراحانی که سعی می‌کنند صرفاً به حداقل رساندن جزئیات را سرلوحهٔ کارشان قرار دهند، دست آخر موجب ایجاد یک تجربهٔ کاربری‌ سردرگم‌کننده می‌شوند! به عبارت دیگر، مثلاً برای ساده‌سازی بیشتر رابط کاربری، برچسب روی آیکان‌ها را حذف می‌کنند که همین باعث سردرگمی و به دردسر انداختن کاربر می‌شود (البته که باید به دنبال ساده‌سازی و قابل‌فهم و دسترس کردن هرچه بیشتر رابط کاربری باشیم، اما افراط و تفریط در هر چیزی می‌تواند ما را از هدف نهایی دور سازد.)

Julie Zhuzo مدیر طراحی محصول فیسبوک در این رابطه می‌گوید که یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی این است که به خاطر وضوح و شفاف‌سازی، بیش از حد روی سادگی تمرکز می‌شود. در حقیقت، مینیمالیسم یک اِستایل است و در واقع واکنشی به پیچیدگی است در حالی که سادگی و ساده‌سازی متکی بر درک پیچیدگی است. به عبارت دیگر، مینیمالیسم متضاد و پاسخی به پیچیدگی است اما سادگی درک پیچیدگی است. به گفتهٔ Jason stirman:

اصلاً فکر نکنید که دکمه‌های کمتر، برچسب‌های کمتر و به طور کلی گزینه‌های کمتر باعث ساده‌تر شدن دیزاین نهایی می‌شوند.

گاهی‌ اوقات برای ساده‌تر شدن یک چیز لازم است که چیزهای بیشتری به آن اضافه کنیم. در واقع، سادگی به مفهوم وضوح و شفافیت برمی‌گردد و طراحی باید به گونه‌ای باشد که کاربر سریع و راحت به تعامل با سرویس بپردازد که در همین راستا Frank Chimero می‌گوید: 

من از چیزهای ساده خسته‌ام؛ چیزهای ساده ضعیفن، محدود و کسل‌کننده هستن و چیزی که من واقعاً می‌خوام وضوح هست. به جای چیزهای ساده، به من چیزهای روشن و واضح نشون بدین.

در انتها می‌توان به این نتیجه رسید که ساده‌سازی نباید تنها محدود به حذف اِلِمان‌ها باشد بلکه ساده‌سازی یعنی وضوح. به عبارت دیگر، کاربر باید بداند برای باز و بسته شدن یک منو کجا را کلیک کند یا اینکه بداند چه‌طور مراحل خرید محصولی را از طریق یک فروشگاه آنلاین دنبال کند و یا کاربر با آزمون و خطا یاد بگیرد که برای دسترسی به فلان گزینه چه‌طور باید عمل کرد و از چه طریقی اقدام کرد.

حذف گزینه‌ها، امکانات، برچسب‌های راهنما و غیره موجب ساده‌سازی و سهولت استفاده از یک محصول نمی‌شوند، بلکه بیشتر کاربر را با سردرگمی مواجه می‌کنند و نکتهٔ دیگر اینکه بد نیست در حین طراحی، از رابط‌های کاربری‌ و طرح‌هایی که قبلاً امتحان‌شان را پس داده‌اند و کاربر تجربهٔ کار با آن‌ها را دارد ایده بگیریم تا هم در وقت کاربر صرفه‌جویی شود و هم محصولی کاربردپذیرتر گردد (به طور مثال، از آیکان‌هایی که کاربران هر روزه در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و ... با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند استفاده نماییم.)

باور نادرست ۳۳ در مورد UX: موبایل منجر به حواس‌پرتی کاربران می‌شود

مجموعه مقالات افسانه‌های UX که در سکان آکادمی عرضه شد، برگردان فارسی و بومی‌سازی شدهٔ مقالات وب‌سایت UXMyths است که تا این لحظه ۳۴ مورد را پوشش داده است و به محض افزودن شدن آیتم‌های جدید، ادامهٔ افسانه‌های مرتبط با تجربهٔ کاربری در سکان آکادمی نیز منتشر خواهد شد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon