باور نادرست ۳۳ در مورد UX: موبایل منجر به حواس‌پرتی کاربران می‌شود

باور نادرست ۳۳ در مورد UX: موبایل منجر به حواس‌پرتی کاربران می‌شود

وقتی به کاربران موبایل فکر می‌کنیم، تصویر کلیشه‌ای فردی که در حال راه رفتن از موبایل استفاده می‌کند را مجسم می‌کنیم که دایره‌ٔ توجه کمی داشته و بسیار هم حواس‌‌پرت است اما آیا واقعاً کاربران موبایل این‌گونه هستند؟ 

با مطالعه‌ای که گوگل انجام داد، مشخص گردید که ٪۶۰ استفاده از گوشی‌های هوشمند، ٪۶۹ استفاده از کامپیوتر و همین‌طور ٪۷۹ استفاده از تبلت‌ در منزل صورت می‌گیرد به علاوه اینکه مطالعه‌ای دیگر مشخص ساخت کلاً ٪۶۸ استفاده از موبایل، که شامل تماس و پیام دادن هم می‌شود، در منزل اتفاق می‌افتد. در همین مطالعه گوگل دریافت که ٪۷۷ از جست‌وجوهای موبایلی هم در خانه یا محل کار صورت می‌گیرد (یعنی جایی که کاربر احتمال قریب به یقین کامپیوتر و لپ‌تاپ دارد اما ترجیح می‌دهد که از موبایل استفاده کند.) با این اوصاف، کاربران موبایل افرادی هستند که عمدتاً در خانه یا محل کار از موبایل‌شان برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند زیرا موبایل نزدیک‌ترین دیوایسی است که دم دست‌شان است.

حواس‌پرتی همه جا وجود دارد و فقط به موبایل محدود نمی‌شود
در یکی از مطالعات انجام‌شده توسط گوگل مشخص گردید ٪۶۷ از زمان‌هایی که ما از پی‌سی استفاده می‌کنیم به طور هم‌زمان از وسیلهٔ‌ دیگری هم استفاده می‌کنیم و این آمار برای تبلت ٪۷۵ و برای تماشای تلویزیون ٪۷۷ است در حالی که وقتی از موبایل استفاده می‌کنیم، فقط ٪۵۷ احتمال دارد که از وسیلهٔ دیگری هم استفاده کنیم.

طبق مطالعه‌ٔ دیگری که در ایالات متحده انجام شد، ٪۸۶ از افراد هنگام رانندگی یا چیزی می‌خورند یا می‌نوشند، ٪۴۱ با جی‌پی‌اس و نقشه سروکله می‌زنند و حتی ٪۱۴ آرایش می‌کنند و در این بین حواس‌پرتی‌ ناشی از صحبت با کودکان را هم نباید از قلم انداخت. دانش‌آموزان و دانشجویان هم حواس‌پرت هستند زیرا مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که ایشان به طور متوسط فقط ۳ دقیقه می‌توانند روی یک چیز تمرکز کنند و تقریباً تمام حواس‌پرتی آن‌ها به خاطر تکنولوژی است.

استفاده از موبایل در حال حاضر خیلی بیش از کامپیوتر است
اوقاتی که ما با استفاده از گوشی آنلاین هستیم خیلی بیشتر از اوقاتی است که با کامپیوتر یا لپ‌تاپ در فضای مجازی سپری می‌کنیم و می‌توان گفت که برای بسیاری از کارها فقط از موبایل‌مان استفاده می‌کنیم.

به طور کلی،‌ استفادهٔ صرف از اِسمارت‌فون‌ها رو به افزایش است به طوری که مثلاً ٪۳۰ از کاربران فیسبوک فقط از موبایل‌های‌شان برای دسترسی به این شبکهٔ اجتماعی استفاده می‌کنند که با این تفاسیر می‌توان گفت طراحی ریسپانسیو به نوعی که وب‌سایت در دیوایس‌های هوشمندی همچون موبایل و تبلت به خوبی نمایش داده شود امروزه دیگر یک فیچر نیست بلکه یک باید است.

باور نادرست ۳۲ در مورد UX: موفقیت یک شبه اتفاق می‌افتد
باور نادرست ۳۴ در مورد UX: ساده یعنی مینیمال

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon