باور نادرست ۲۷ در مورد UX: طراحی تجربهٔ کاربری همه‌اش راجع به کاربردپذیری است

باور نادرست ۲۷ در مورد UX: طراحی تجربهٔ کاربری همه‌اش راجع به کاربردپذیری است

طراحی به منظور ایجاد یک تجربهٔ کاربری خوب چیزی بیش از تمرکز روی کاربردپذیری یک وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل است زیرا کاربردپذیری به کاربران اجازه می‌دهد تا به آسانی به اهداف‌شان جامهٔ عمل بپوشانند اما باید گفت که یوایکس دیزاین چیزی فراتر از این است و در حقیقت تمرکز آن بیشتر روی رقم زدن تجربه‌ای معنادار برای کاربر است.

یک طراحی خوب تجربهٔ لذت‌بخشی را برای کاربر رقم می‌زند، پشت آن فکر بوده، باعث خوشحالی وی می‌شود و او را مجذوب خودش می‌کند به طوری که Stephen Anderson معتقد است: 

با در تکامل بودن تجربهٔ کاربری، رضایت کاربر باید یک قانون و لذت بردن او از طراحی باید به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته‌ بشه.

تجربهٔ کاربری فقط راجع به کاربردپذیری نیست بلکه راجع به احساسات کاربر نیز می‌باشد به طوری که می‌توان گفت اینجا هدف شادی کاربر است چرا که شما می‌خواهید افراد قبل، حین و بعد از استفاده از محصول احساس رضایت کنند و اگر تمرکز بر روی شاد کردن کاربر باشد، کاربردپذیری و یک تجربهٔ کاربری عالی به دنبالش می‌آیند.

برای اینکه کاربران خود را جذب کرده و غرق در محصول‌تان کنید، فقط موضوع این نیست که کاربر را خسته نکرده و اوقات خوشی را برایش رقم بزنید بلکه مسئله اینجا است که باید ذهن او را به بازی بگیرید، احساسات مثبت او را برانگیزید، وی را در فکر فرو ببرید و در عین حال او را غرق و مجذوب در تجربه‌‌ای منحصربه‌فرد در وب‌سایت یا اپ خود کنید.

محصولی که به خوبی طراحی شده باشد، برای اکثر کاربران بامسمی است. در واقع، محصولاتی اینچنین اهمیت شخصی داشته، با نیازهای کاربران تطابق یافته و با ارزش‌های ایشان هم‌خوانی دارند (کمپانی‌های کمی هستند که می‌توانند به این سطح از یوایکس برسند زیرا محصولات می‌توانند هم زیبا و هم کاربردپذیر باشند و هم در عین حال خالی از معنا و مفهوم باشند!)

معنا عمیق‌ترین پیوندی است که می‌توانید با مخاطب، کاربر یا مشتری خود برقرار کنید که این پیوند احساسی ممکن است میان دو فرد، میان فرد و اشیاء، میان فرد و بناها و غیره هم به وجود بیاید. به عنوان یک قانون کلی، آدم‌ها برای تجربه‌هایی که بتوانند با آن‌ها ارتباط احساسی برقرار کنند ارزش خاصی قائلند و در همین راستا سعی کنید سرویس مد نظر خود را نه فقط زیبا و محض کاربردپذیر بودن، بلکه محض ایجاد نقطهٔ اشتراکی بامعنا با کاربران‌تان طراحی کنید.

باور نادرست ۲۶ در مورد UX: تست کاربردپذیری مساوی است با گروه کانونی
باور نادرست ۲۸ در مورد UX: فضای سفید فضایی است که بلااستفاده مانده و حرام شده‌ است!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon