باور نادرست ۲۲ در مورد UX: انجام تست‌های کاربردپذیری گران تمام می‌شود

باور نادرست ۲۲ در مورد UX: انجام تست‌های کاربردپذیری گران تمام می‌شود

برخی از طراحان بر این باورند که انجام تست‌های کاربردپذیری کاری لوکس و تجملاتی است و نیازمند یک لابراتوار به شدت مجهز بوده مضاف بر اینکه پیاده‌سازی و نتیجه‌گیری از آن‌ها هفته‌ها به طول خواهد انجامید اما واقعیت امر آن است که انجام این‌گونه تست‌ها می‌تواند بسیار سریع و ارزان باشد و لزوماً به تِسترهای زیادی احتیاج ندارید بلکه با کمک چند نفر هم می‌توانید به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنید.

اساساً به شمار زیادی شرکت‌کننده احتیاج نخواهید داشت چرا که فقط ۵ الی 10 شرکت‌کننده هم برای انجام تست‌ها کافی است به علاوه اینکه برای بسیاری از تست‌ها لازم نیست با شرکت‌کنندهٔ حضوری تعامل داشته باشید بلکه می‌توانید تست‌ها را به صورت ریموت (از راه دور) هم انجام بدهید.

Jared Spool عنوان می‌کند که اکثر اوقات نیازی به لابراتوار برای انجام تست‌های کاربردپذیری نیست چرا که این لابراتوارها بیشتر اوقات حواس شرکت‌کننده‌‌ها را پرت می‌کنند. Jakob Nielsen هم بیان می‌کند که به طور معمول برای تست کردن یک طراحی، ۵ کاربر کافی است و بر این باور است که هرچه از کاربر بیشتر و بیشتری استفاده کنید، به اطلاعات کمتر و کمتری دست پیدا می‌کنید! 

گفتی است که Steve Krug در کتاب Don’t Make Me Think خود عنوان می‌کند که معمولاً برای حل کردن بزرگ‌ترین مسائل در زمینهٔ کاربردپذیری، ۳ تا ۴ کاربر کافی است. همچنین باید توجه داشت که انجام این‌گونه تست‌ها در اکثر اوقات ضروری بوده و کمک شایانی به شما و وب‌سایت‌تان می‌کند.

باور نادرست ۲۱ در مورد UX: کاربران اپ یا وب‌سایت می‌توانند به شما بگویند که واقعاً چه می‌خواهند
باور نادرست ۲۳ در مورد UX: انتخاب‌ها همیشه باید محدود به ۲±۷ باشند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon