باور نادرست ۱۶ در مورد UX: وجود دکمهٔ سرچ در وب‌سایت مشکلات نَویگیشن را حل می‌کند

باور نادرست ۱۶ در مورد UX: وجود دکمهٔ سرچ در وب‌سایت مشکلات نَویگیشن را حل می‌کند

در اکثر وب‌سایت‌ها مخاطبین معمولاً اول پیج مد نظر خود را اِسکن کرده و به دنبال کلمات مهم، کلیدواژه‌ها و لینک‌هایی که آن‌ها را به مطلب مورد نظرشان ارجاع می‌دهند گشته سپس اگر بدین طریق به جایی نرسیدند، از گزینهٔ سرچ داخل وب‌سایت استفاده می‌کنند. این موضوع در اکثر وب‌سایت‌ها صدق می‌کند اما با این حال کاربران چیزهایی مثل کتاب، فیلم، بازی‌های کامپیوتری و غیره را که اسم خود یا مثلاً نویسنده‌ٔشان را می‌شناسند از طریق موتورهای جستجو و یا قابلیت سرچ وب‌سایت‌ها جستجو می‌کنند و در یک کلام، سرچ برای هر نوع محتوایی کاربرد ندارد.

به طور کلی، افراد در شناختن و تشخیص چیزها بهتر عمل می‌کنند تا در به خاطر آوردن آن‌ها چرا که خیلی راحت‌تر و سریع‌تر است که بگردید و لینکی پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا اینکه بخواهید عبارتی را برای سرچ وارد کنید و باز درگیر این شوید که دقیقاً تیتری که می‌خواهید سرچ کنید را با چه کلماتی و چه دیکته‌ای جست‌وجو کنید تا شما را به چیزی که می‌خواهید برساند.

Gerry Mc Govern تحقیقی در این زمینه انجام داد و مشاهده کرد که ٪۷۰ از افراد تحت بررسی با کلیک کردن روی لینک و ٪۳۰ آن‌ها با استفاده از سرچ، چیزهایی که می‌خواستند را پیدا می‌کردند. وی عنوان می‌کند که استفاده از لینک‌های گویا خیلی سریع‌تر و معمول‌تر از استفاده از دکمهٔ سرچ است.

موضوع کتابی تحت عنوان Universal Principals of Design حول اولویت شناخت و تشخیص نسبت به یادآوری است به طوری که این کتاب توصیه می‌کند هر زمانی که امکانش وجود داشت، باید نیاز به یادآوری و فکر کردن را در افراد به حداقل برسانید که برای دستیابی به چنین چیزی می‌توان از منوهایی با دسته‌بندی بهتر و گزینه‌های راهنمای کاربردی استفاده کرد تا در نهایت آپشن‌های موجود در وب‌سایت برای مخاطبین کاملاً مشخص و واضح گردند. در یک کلام، می‌توان گفت که درک کاربران از یک سایت نباید نیاز به فکر کردن و کنکاش ذهنی داشته باشد، بلکه باید آنی اتفاق افتد.

در نهایت باید گفت که وجود دکمهٔ سرچ در وب‌سایت‌ها ضروری بوده و خیلی اوقات مانع تلف شدن وقت کاربر می‌شود اما بهتر است که در کنار دکمهٔ سرچ، از یکسری منو با عناوین واضح استفاده کرد تا کاربر بتواند بدون دادن زحمت یادآوری به خود، محتوایی که به دنبالش هست را شناسایی کرده و به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد.

باور نادرست ۱۵ در مورد UX: کاربران گزیده انتخاب می‌کنند
باور نادرست ۱۷ در مورد UX: هوم پیج مهم‌ترین صفحه‌‌ی وب‌سایت‌تان است

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon