باور نادرست ۷ در مورد UX: گرافیک می‌تواند به توی چشم قرار دادن قسمتی از صفحه کمک کند

باور نادرست ۷ در مورد UX: گرافیک می‌تواند به توی چشم قرار دادن قسمتی از صفحه کمک کند

یک اشتباه رایج در طراحی وب‌سایت این است که روی یک قسمت از محتوا که خیلی مهم نیست گرافیک‌های سنگین و جلوه‌های بصری بیش از حد نیاز استفاده شود؛ اما باید گفت که اتخاذ چنین رویکردی اغلب باعث کمتر دیده شدن محتوای مذکور می‌شود!

وقتی کاربران به‌ دنبال چیز خاصی در یک وب‌سایت می‌گردند، متن‌ها یا لینک‌هایی را سرچ می‌کنند که فکر می‌کنند آن‌ها را به اطلاعات مورد نظرشان نزدیک می‌کنند و اغلب اوقات کاربران از صفحه‌ها یا عناصری در یک صفحه که بیش از حد رنگارنگ بوده و دارای جلوهٔ بصری بالایی هستند اجتناب می‌کنند چرا که بر این باورند که قرار است با تبلیغات غالباً آزاردهنده‌ای رو‌به‌رو شوند. البته این موضوع هرگز بدین معنا نیست که نمی‌توانید جلوه‌های بصری متنوع روی محتوای‌تان استفاده کنید چرا که ایجاد تضاد در صفحه مهم است و باعث می‌شود که محتوا را جذاب‌تر کرده و بدین طریق منجر به ایجاد تجربهٔ کاربری بهتری می‌شود.

تحقیقات انجام شده در زمینهٔ استفاده از گرافیک در طراحی سایت
مطالعهٔ ردیابی چشم Jakob Nielsen نشان داد که افراد تقریباً هیچ‌ وقت به چیزی که شبیه تبلیغات به‌ نظر برسد توجه نمی‌کنند که در اینجا ما با اصطلاحی تحت عنوان Banner Blindness (کوری بنری) روبه‌رو می‌شویم که به این موضوع اشاره دارد که کاربران تبلیغات یا محتوایی که به شکل تبلیغات یا بنر تبلیغاتی باشد را نگاه نمی‌کنند. به گفتهٔ وی:

یافتهٔ بزرگ اینه که کوری بنری یک چیز واقعیه و فقط راجع به بنرهای تبلیغاتی نیست بلکه در مورد هر چیزی که به شکل بنر تبلیغاتی باشه صدق می‌کنه.

به‌ عنوان مثال، در وب‌سایتی در زمینهٔ پزشکی و سلامت، قسمتی همچون باکس وجود داشت که به کاربران یاد می‌داد که اگر حس کردند دچار حملهٔ قلبی شدند چگونه با این موضوع کنار آیند اما مطالعه‌ای که روی این وب‌سایت انجام شد حاکی از آن بود که کاربران این قسمت از سایت را به‌ خاطر مکان قرارگیری نادرستش، اصلاً نمی‌دیدند (کوری بنری اتفاقی است که در انتخابات سال ۲۰۰۶ آمریکا هم رخ داد بدین صورت که به‌ خاطر نوع طراحی تعرفه‌های رأی، ۱۳٪ از رأی‌دهندگان یک بخش کامل را به‌ خاطر جای نادرستش ندیدند.)

مطالعهٔ Frank Largeault هم که بر روی ۳۰۰ نفر انجام گرفت، وجود کوری بنری را تأیید می‌کند (هرچند این مطالعه برای این انجام شده بود که مشخص شود تأثیر لینک‌ها بر افراد بیشتر است یا بنرها که نتیجتاً مشخص شد بنرهای تبلیغاتی در صورت دیده شدن، تأثیر بیشتری روی افراد خواهند داشت.) Howard Luck هم در زمینهٔ اجتناب افراد از تبلیغات می‌گوید:

حقیقت اینه که هیچ‌ کس تبلیغات رو نمی‌خونه. مردم چیزی رو می‌خونن که براشون جالب باشه و این چیز جالب گاهی اوقات می‌تونه تبلیغات باشه!

در تحقیقی که Don Norman انجام داد، مشخص گردید که اکثر کاربران فکر می‌کنند چیزی که به دنبالش هستند را می‌توانند از طریق متن‌ها و لینک‌ها پیدا کنند و به همین دلیل وقت خود را روی چیزهایی که شبیه تبلیغات به‌ نظر می‌رسند و جلوهٔ نمایشی دارند تلف نمی‌کنند.

باور نادرست ۶ در مورد UX: معمولاً وب‌سایت‌هایی که دسترسی‌پذیرند زشت هستند
باور نادرست ۸ در مورد UX: تصاویر Stock تجربهٔ کاربر را بهبود می‌بخشند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon