باور نادرست ۲ در مورد UX: تمام صفحات باید با ۳ کلیک در دسترس باشند!

باور نادرست ۲ در مورد UX: تمام صفحات باید با ۳ کلیک در دسترس باشند!

تست‌های به اصطلاح Usability (کاربردپذیری) مدت زیادی است که «قانون سه کلیک» را به چالش کشیده‌اند اما بر خلاف باور عموم، اگر افراد اطلاعات مورد نظر خود را با سه کلیک هم پیدا نکنند، سایت شما را ترک نخواهند کرد! در واقع، تعداد کلیک‌های لازم نه بر رضایت کاربر تأثیر می‌گذارد و نه بر میزان موفقیت وب‌سایت به طوری که می‌توان گفت کلیک‌های کمتر نه باعث خوشحالی بیشتر کاربر می‌شوند و نه باعث می‌شوند وب‌سایت‌تان سریع‌تر به‌ نظر برسد.

مسئله‌ای که در اینجا واقعاً مهم است، سهولت در نویگیشن (پیمایش) و دستیابی سریع کاربر به اطلاعات است. اگر کاری نکنید که کاربر به تعداد کلیک‌ها حساس شود، اصلاً برایش مهم نخواهد بود حتی اگر در حین گشت‌زنی در سایت چند کلیک بیشتر هم انجام دهد.

درآمدی بر مطالعاتی که قانون سه کلیک را به چالش می‌کشند
تست‌های کاربردپذیری UIE نشان داده‌اند که کاربران سایت را پس از سه کلیک ترک نمی‌کنند و اگر مجبور به کلیک بیشتری باشند، هرگز خسته و ناامید نمی‌شوند. تست کاربردپذیری Jakob Nielsen نشان داد که توانایی کاربر برای پیدا کردن محصولات بر روی یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی (فروشگاه آنلاین)، وقتی به‌ گونه‌ای طراحی شد که پیدا کردن محصولات از صفحهٔ‌ اصلی به‌ جای سه کلیک به اندازهٔ چهار کلیک طول می‌کشید، ۶۰۰٪ افزایش یافت.

همچنین تست‌های کاربردپذیری دیگری نیز حاکی از آنند که مسئلهٔ اصلی شمارش کلیک‌ها نیست بلکه لینک‌هایی با متون Anchor Text مناسب جهت دستیابی به اطلاعات مورد نظر هستند که در کاربردپذیری نقش اصلی را بازی می‌کنند به طوری که برای اثبات این موضوع می‌توانیم قانون سه کلیک را با قانون «یک کلیک خوب» جایگزین کنیم به‌ طوری‌ که هر یک کلیک یا تعامل کاربر با سایت، باید وی را به هدفش نزدیک‌تر کند ولی در عین‌ حال تا‌ جایی‌ که امکان دارد می‌باید موارد ناخواسته و غیرضروری را از سر راهش دور کرد.

در پایان این نکته را هم باید در نظر داشت که بی‌اثر بودن قانون سه کلیک بدین معنا نیست که می‌توانید آن‌ را با ده‌ها کلیک جایگزین کنید چرا که اگر کاربر مدام با صفحه‌هایی روبه‌رو شود که باید ببندد و دست آخر هم آن چیزی که به دنبالش هست را نیابد، نه‌ تنها تجربهٔ کاربری بدی برایش رقم خواهد خورد،، بلکه احتمال خیلی کمی دارد که در آینده مجدد به وب‌سایت شما سر بزند.

باور نادرست ۱ در مورد UX: افراد واقعاً در وب مطالب را می‌خوانند!
باور نادرست ۳ در مورد UX: کاربران اسکرول نمی‌کنند!  

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon