اجرای محتوای واقعیت مجازی روی مرورگر پس از گذشت 23 سال بااستفاده از فایرفاکس 55

اجرای محتوای واقعیت مجازی روی مرورگر پس از گذشت 23 سال بااستفاده از فایرفاکس 55

با انتشار نسخهٔ 55 از مرورگر محبوب فایرفاکس، امکان اجرای محتوای واقعیت مجازی (Virtual Reality) به کمک WebVR API فراهم شده است؛ البته برای تجربهٔ کامل VR نیاز به ابزاری سازگار با آن مانند Oculus Rift یا HTC Vive خواهید داشت.

بنیاد موزیلا در خبری که چندی پیش منتشر کرد، مشخص نمود که WebVR در Firefox نسخهٔ ویندوزی این مرورگر محبوب قرار گرفته است؛ تنها کاری که باید انجام دهید، اتصال یک هدست واقعیت مجازی مثل HTC Vive و Oculus Rift به سیستم‌تان و تجربهٔ این دنیای جدید،‌ بدون نیاز به نصب هیچ‌گونه نرم‌افزار اضافی دیگری است!

البته مرورگرهای Chrome و Edge هم پیش از این پشتیبانی از WebVR را با برخی محدودیت‌ها فراهم کرده بودند و Firefox اولین مرورگری نیست که قابلیت اجرای محتوای VR را دارا است اما بنیاد موزیلا بیان کرده که فایرفاکس، اولین مرورگر دسکتاپ است که پشتیبانی از WebVR را اضافه کرده است.

WebVR اولین بار در سال 2014 توسط Vladimir Vukićević و حین کار در موزیلا معرفی شد؛ بعدها و پس از اقدام‌های مشترکی توسط موزیلا و گوگل در این پروژه، مایکروسافت نیز به آن اضافه شد؛ تیم Mozilla VR هم یک فریمورک جدید نیز به‌نام A-Frame طراحی کرد که به‌منظور ایجاد محتوا برای WebVR مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر هم‌اکنون هدست VR در اختیار دارید، با آپدیت فایرفاکس می‌توانید برخی از مواردی که موزیلا در سایت جدید WebVR خود قرار داده را مشاهده نمایید. در همین راستا، مدیر ارشد موزیلا -Sean White- از جزئیات و تاریخچهٔ WebVR پرده برداشته است؛ طبق نظر آقای وایت، واقعیت مجازی مبتنی‌بر وب، چیز جدیدی نیست و او حدود 23 سال پیش، نمونه‌هایی از آن را مشاهده کرده بود. به گفتهٔ وی:

یادم میاد سال 1994، به جشنی می‌رفتم که میزبانش Mark Pesce بود؛ اونجا بود که یک ورک‌استیشن Sun دیدم که یکی از اولین نمونه‌های VR مبتنی‌بر وب روش اجرا می‌شد اما چیزی نبود جز یه مکعب مجازی که می‌چرخید! در اون لحظه، نمایش ساده‌ای از یک کار به‌شدت هیجان‌انگیز داشت رخ می‌داد: قرار دادن VR روی وب.

علاوه‌بر این، در این نسخه از مرورگر فایرفاکس ویژگی‌ای فراهم شده به این صورت که برای پخش کردن محتوایی که به پلاگین Adobe Flash نیاز دارند، باید روی آن‌ها کلیک کنید؛ این کار، بخشی از استراتژی موزیلا برای خارج کردن فلش است که تا پایان سال 2020 از فرایند توسعه، کنار خواهد رفت.

همچنین بنیاد موزیلا بیان کرده که برای کاهش زمان لود بازگشایی تب‌ها از سشن قبلی که اخیراً بسته شده‌اند، کارهای زیادی را انجام داده است؛ توجه کنید که سرعت فایرفاکس در باز کردن تب‌های جدید فوق ‌العاده است، به عبارتی 1691 تب در 15 ثانیه (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات این خبر، به مقالهٔ سرعت باورنکردنی Firefox در بازکردن تعداد بسیار زیادی تب در مقایسه با Google Chrome مراجعه نمایید).

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon