Xamarin: از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

Xamarin: از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

Xamarin نامی است که امروزه در دنیای رو به گسترش فناوری گهگاهی شنیده می‌شود به‌ طوری‌ که تقریباً غیرممکن است از توسعهٔ اپ‌های موبایل حرف بزنیم و از زامارین صحبتی به میان نیاید اما در عین حال آن‌قدرها هم که به‌ نظر می‌رسد اولین شرکتی که پایه و اساس زامارین را پیاده‌سازی کرد از صفر کار خود را شروع نکرده است به طوری که شرکت Novell، که تولیدکنندهٔ نسخه‌های اپن‌سورس نرم‌افزارهای مایکروسافتی قابل‌استفاده برای مکینتاش و لینوکس بود، پروژه‌ای به‌ نام Mono را استارت زد و پس از مدتی شرکت Attachmate آن را خریداری کرد و این‌ در حالی بود Attachmate چشمش فقط به‌ دنبال حق ثبت اختراعات Novell بود و عذر دولوپرهای پروژه‌ٔ Mono را خواست! 

خوش‌شانسی مدیران پروژهٔ مونو، Miguel de Icaza و Nat Friedman، این بود که شرکت خریدار همچنین هیچ علاقه‌ای به نگاه داشتن Mono به‌ عنوان مایملک فکری هم نداشت بنابراین این دو نفر استارتاپی به‌ نام Xamarin تأسیس کردند و لایسنسی دائمی هم برای پروژه‌های این استارتاپ در نظر گرفتند و اینچنین شد که زمارینی با بهره‌مندی از پایگاه مشتریان مربوط شرکت Novell به‌ راحتی به‌ عرصهٔ رقابت با دیگر پلتفرم‌های توسعهٔ اپ موبایل پا گذاشت.

با این وجود، پس از ارائه و البته تغییر برند Xamarin 2.0 که به دولوپرهای سی‌شارپ اجازه می‌داد برای اولین بار در Visual Studio اپ‌های iOS تولید کنند، Xamarin موفق شد روی پای خودش بایستد. در فوریه 2013 زمانی که Xamarin 2.0 ارائه شد، این شرکت فقط 40 دولوپر در استخدام خود داشت و طبق آمار رسمی هم از 12000 مشتری رسمی و حدود 250000 کاربر برخوردار بود.

در زمانی‌ که این استارتاپ همکاری خود با مایکروسافت را در نوامبر همان سال اعلام کرد، بیش از 100 نفر دیگر را نیز استخدام کرد و تعداد مشتریانش که بابت خدمات آن پول می‌پرداختند به 20000 نفر رسید و همچنین مجموعه‌ای از 440000 نفر کاربر در بیش از 70 کشور جهان را طبق آمار وب‌سایت رسمی زامارین دارا بود. یک سال بعد، زامارین در بین سرمایه‌گذاران نیز جایگاهی کسب کرده بود به‌ طوری‌ که این استارتاپ موفق به کسب بیشترین میزان سرمایه در طول سه دورهٔ سرمایه‌گذاری شد و این در حالی بود که این مقدار جذب سرمایه در این مدت، نسبت به هر پلتفرم توسعهٔ اپ موبایل دیگر بیشتر بود.

اکنون که این استارتاپ در غول نرم‌افزاری دنیا (یعنی مایکروسافت) ادغام شده است، بیش از صدها کارمند در ده‌ها کشور دنیا کارمند دارد و به حدود بیش از یک میلیون دولوپر در کشور‌های مختلف دنیا خدمات می‌دهد (برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم، می‌توانید به مقالهٔ مقایسهٔ Titanium ،PhoneGap و Xamarin مراجعه نمایید.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon