معرفی برخی ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار که سرعت کدنویسی شما را افزایش می‌دهند

معرفی برخی ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار که سرعت کدنویسی شما را افزایش می‌دهند

دولوپرها همواره به ابزارهای مختلفی نیاز دارند تا فرایند کدنویسی را برای خود تسهیل نمایید و نیاز به توضیح نیست که ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار زندگی فعالان این حوزه را به مراتب آسان‌تر می‌کنند چرا که باعث می‌شوند ایشان کارایی و بهره‌وری بیشتری داشته و به جای وقت گذاشتن روی مسائل حاشیه‌ای، فقط بر روی کدنویسی تمرکز کند.

شاید به این فکر کنید که وقتی ابزارهای قدیمی هنوز هم کارمان را راه می‌اندازند، پس چرا باید دنبال ابزارهای جدید باشیم که در پاسخ به چنین سؤالی می‌توان گفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییر می‌شود و تأثیری که بر نحوهٔ شکل‌دهی فرایندهای کاری‌مان دارا است، باعث می‌شود تا آپدیت بودن در دنیای تکنولوژی به یک ضرورت تبدیل شود که در همین راستا در ادامه به بررسی برخی ابزارهایی خواهیم پرداخت که می‌توانند به برنامه‌نویسان در سرعت بخشیدن پروسهٔ توسعهٔ نرم‌افزار کمک کنند.

LiveEdu
LiveEdu می‌تواند پاتوق مناسبی برای دولوپرها و مهندسین نرم‌افزار باشد به طوری که یک پلتفرم یادگیری مبتنی بر پروژه است که در آن افرادی که دانش و مهارت متوسطی دارند می‌توانند مهارت‌هایشان را در زمینهٔ توسعهٔ بازی، طراحی، علم داده‌ها، برنامه‌نویسی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بهبود بخشیده و تقویت کنند. 

Standup
Standup یک ابزار کاربردی برای مشاهدهٔ پیشرفت کار تیم‌های نرم‌افزاری است به طوری که به‌ آسانی با ابزارهای دیگری مانند Trello ،BitBucket ،GitHub و غیره ادغام می‌گردد. دربارهٔ نحوهٔ کار این ابزار هم باید گفت که Standup کار خودش را با اتوماتیک کردن گزارش‌های مهندسی شروع می‌کند که کاملاً بر پایهٔ Commit History انجام شده توسط اعضای تیم می‌باشد که این مسئله هم به نوبهٔ خود اشتراک‌گذاری اطلاعات میان اعضای تیم را تسهیل کرده و همچنین باعث شکل‌گیری رقابتی مثبت بین اعضای تیم می‌شود. 

Cell
Cell در واقع یک فریمورک که استراتژی‌های جدیدی برای چگونگی نحوهٔ کدنویسی به زبان HTML در اختیار دولوپرها می‌گذارد که به عنوان نمونه سورس‌کد نوشته شده با این ابزار داریم:

<html>
<script src="https://www.celljs.org/cell.js"></script>
<script>
var el = {
  $cell: true,
  style: "font-family: Helvetica; font-size: 14px;",
  $components: [
    {
      $type: "input",
      type: "text",
      placeholder: "Type something and press enter",
      style: "width: 100%; outline:none; padding: 5px;",
      $init: function(e) { this.focus() },
      onkeyup: function(e) {
        if (e.keyCode === 13) {
          document.querySelector("#list")._add(this.value);
          this.value = "";
        }
      }
    },
    {
      $type: "ol",
      id: "list",
      _items: [],
      $components: [],
      _add: function(val) { this._items.push(val) },
      $update: function() {
        this.$components = this._items.map(function(item) {
          return { $type: "li", $text: item }
        })
      }
    }
  ]
}
</script>
</html>

Osquery
Osquery که توسط فیسبوک توسعه داده شده، لیست سخت‌افزارهای مورد استفاده را در معرض دید کاربر قرار می‌دهد. شاید در نگاه اول این ابزار خیلی جالب به‌ نظر نرسد اما کاربردهای بسیاری دارد به طوری که مثلاً با استفاده از آن می‌توان لیست سخت‌افزارهایی که توسط USB متصل شده‌اند را مشاهده کرد. Osquery می‌تواند بدون استفاده از فانکشن‌های سطح پایین یا بدون استفاده از هیچ‌گونه API، با سیستم‌عامل ارتباط برقرار کند و در واقع می‌تواند برای دولوپرهایی که می‌خواهند اپلیکیشن خود را از نقض‌های امنیتی محافظت کنند یا می‌خواهند عملکردشان را بر روی سیستم‌های مختلف نظارت کنند، بسیار کارآمد باشد.

React Native Firebase
React Native Firebase به دولوپرها کمک می‌کند تا بتوانند به‌ راحتی از React Native و Firebase استفاده کنند به طوری که با این ابزار اپن‌سورس می‌توانید با استفاده از JavaScript Bridge، به‌ راحتی هم روی اندروید و هم روی آی‌او‌اس به یکسری SDK نِیتیو فایربیس دسترسی داشته باشید.

Wrap
Wrap یک ابزار ساده است که هر کسی با استفاده از آن می‌تواند ترمینال خود را به اشتراک بگذارد. در واقع، اشتراک‌گذاری ترمینال به‌ راحتی تایپ کردن دستور سادهٔ wrap open قابل انجام است که این مسئله می‌تواند به دولوپرها یا ارائه‌دهنده‌های هاستینگ کمک کند تا ترمینال‌های خود را به‌ سادگی با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به صورت ریموت به آموزش، دیباگینگ و ... بپردازند (در واقع، ویژگی کلیدی Wrap امنیت و سهولت انتقال آن است.)

Draft
Draft یک ابزار جدید است که به‌ سادگی به دولوپرها کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌هایی را بر پایهٔ Kubernetes ایجاد کنند که بدون استفاده از ابزارهایی از این دست، تست اپلیکیشن‌ها قبل از فرستادن آن‌ها به مرحلهٔ ورژن کنترل بسیار سخت و وقت‌گیر است اما با استفاده از Draft دولوپرها می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به سادگی و قبل از دیپلوی تست کنند.

Docsify
Docsify ابزاری برای مستندسازی است اما در عین حال با تمام ابزارهای مشابه دیگر فرق می‌کند چرا که با‌ استفاده از Docsify می‌توانید با به‌کارگیری سینتکس مارک‌داون، پروتوتایپ خود را تولید کرده و بدین طریق است که می‌توانید با تغییر کد در مارک‌داون شاهد آپدیت فوری تغییرات خود باشید و همین موضوع است که Docsify را به انتخاب مناسب‌تری در برابر ابزارهای دیگر تبدیل کرده‌ است (برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ Docsify: سرویسی اپن‌سورس برای ایجاد داکیومنتیشن با استفاده از فایل‌های Markdown مراجعه نمایید.)

Javalin
Javalin لایبرری سبکی است که یکسری API ساده‌ برای زبان‌های جاوا و کوتلین ارائه می‌دهد که در آن به خوبی اصول طراحی RESTful API در نظر گرفته شده است (برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ Javalin: لایبرری تحت وب برای زبان‌های جاوا و کاتلین مراجعه نمایید.) به‌ طور مثال،‌ نمونه‌ای از برنامهٔ Hello World به زبان کوتلین که با استفاده از Javalin نوشته شده را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

import io.javalin.Javalin
funmain(args: Array) {
    val app = Javalin.create().port(7000)
    app.get("/") { ctx -> ctx.result("Hello World") }
}

BootSnap
BootSnap ابزاری است که سعی کرده تا با بهینه کردن متدهای زبان روبی و بهبود عملکرد کلی آن، سرعت اپلیکیشن‌های نوشته شده با این زبان را بیشتر کند و این در حالی است که BootSnap را می‌توانید به‌ راحتی در قالب یک gem به اپلیکیشن خود اضافه کنید.

سخن پایانی
ابزارهای کدنویسی بخشی از مهمات یک دولوپر هستند؛ درست مانند هر حرفهٔ دیگری، در برنامه‌نویسی هم استفاده از ابزارها برای بهبود و افزایش بهره‌وری ضروری است اما شما از چه ابزارهایی در فرآیند توسعهٔ نرم‌افزار استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon