تقابل مارک زاکربرگ در برابر ایلون ماسک پیرامون هوش مصنوعی

تقابل مارک زاکربرگ در برابر ایلون ماسک پیرامون هوش مصنوعی

ایلون ماسک مدیرعامل شرکت‌ خودروسازی Tesla و شرکت SpaceX که از بیان علنی دیدگاه‌هایش باکی ندارد از طریق توییتر دیدگاهی را به اشتراک گذاشت که در اصل فهم مارک زاکربرگ را دربارهٔ هوش مصنوعی زیر سؤال برد! 

Facebook و بعضی از دیگر غول‌های فناوری دنیا همچون Google چند سالی است که طرح‌هایی را برای ساخت فناوری‌هایی در دستور کار خود قرار داده‌اند که به کامپیوترها کمک کنند تا همچون انسان‌ها فکر کنند (جالب است بدانید که مارک زاکربرگ حتی یک دستیار هوش مصنوعی ساخته تا او را در کنترل خانه‌اش در پالوالتو کمک کند.) در طرف دیگر، شخصی مثل ایلون ماسک شدیداً بر این باور است که پیشرفت در حوزهٔ هوش مصنوعی نهایتاً به نابودی بشریت خواهد انجامید. درست است که هر دو نفر نسبت به فناوری درکی بسیار قوی دارند، اما در توییتی از ایلون ماسک می‌بینیم که وی درک مارک زاکربرگ نسبت به مقولهٔ هوش مصنوعی را با ذکر کلمهٔ محدود زیر سؤال برده است:

من با مارک در این‌ باره صحبت کرده‌ام اما فهمش از موضوع محدوده!

اساساً چرا ایلون ماسک چنین دیدگاهی دارد؟
برای درک این موضوع، شما را ارجاع می‌دهیم که نشستی که مدیرعامل تِسلا با فرمانداران ایالتی آمریکا داشت و هشدار داد که هوش مصنوعی بزرگترین خطری است که ما به‌ عنوان نوع بشر با آن روبه‌رو هستیم و دولت را ترغیب کرد تا قوانینی را در این‌ باره به تصویب برساند قبل از اینکه ربات‌ها در خیابان‌ها شروع به راه رفتن کنند و مردم را بکشند (جهت آشنایی بیشتر با این نشست، به مقالهٔ Elon Musk به تعدادی از فرمانداران آمریکایی در خصوص کنترل هوش مصنوعی هشدار داد! مراجعه نمایید.)

درست یک هفته بعد، زمانی که مارک زاکربرگ بیش از یک ساعت از حیات پشتی منزلش در حال پخش زندهٔ اینترنتی در فیسبوک بود، یک بیننده نظر ماسک را مطرح کرد و از وی دربارهٔ این هشدار پرسید که او هم در جواب نگرانی‌ها دربارهٔ هوش مصنوعی را کم‌اهمیت دانست و گفت:

من فکر می‌کنم بعضی‌ها همش ساز مخالف می‌زنن و سعی دارن تا سناریوهای آخرالزمانی رو کوک کنن و من این‌ رو اصلاً متوجه نمی‌شم. این خیلی منفی‌نگرانه هست و فکر می‌کنم یه‌ جورایی واقعاً غیرمسئولانه.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. از دید شما هوش مصنوعی به چه شکل در آینده‌ای نه چندان دور زندگی‌مان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و آیا تهدیدی برای نوع بشر محسوب می‌شود؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌ باره با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon