TE: درآمدی بر وظایف تِسترهای نرم‌افزار در گوگل

TE: درآمدی بر وظایف تِسترهای نرم‌افزار در گوگل

Test Engineers یا به اختصار TE یک گروه تخصصی در گوگل هستند که با به‌کارگیری تست‌های علمی و عملی مختلف به بهبود خدمات و محصولات گوگل می‌پردازند. در واقع، این گروه از مهندسان روی تست سریع و انتشار محصولاتی کار می‌کنند که کاربران گوگل به آن‌ها وابسته‌اند که از آن جمله‌ می‌توان به سرویس‌ سِرچ، جیمیل و غیره اشاره کرد.

انجام سریع چنین کاری برای رقم زدن یک تجربهٔ کاربری عالی مستلزم داشتن مهندسانی با تخصص‌ها و مهارت‌های گوناگون است. این گروه از مهندسان به مانند گلوگاهی هستند که برای لانچ مطمئنی از محصولات گوگل، از تمام افراد مربوطه مانند مدیران تولید، تیم‌های توسعه، طراحان تجربهٔ کاربری، متخصصین انتشار محصول، تِسترهای نسخۀ بتا و حتی کاربران استفاده می‌کنند و از آن‌ها تأییدیۀ کامل می‌گیرند که در همین راستا توصیه می‌کنیم به مقالات مرتبط زیر نیز مراجعه نمایید:

SRE: آشنایی با مقولهٔ مهندسی ضریب اطمینان و اهمیت در کمپانی گوگل
SLI | SLA | SLO: مفاهیم مرتبط با SRE که باید با آن‌ها آشنا بود

در حقیقت، یک تِستر نرم‌افزار گوگل هر روز هفته این سؤال را از خود می‌پرسد که «چه‌طور می‌توانم پروسۀ توسعۀ محصول را مؤثرتر کنم تا کاربران راضی‌تر شوند؟» و این در حالی است که ایشان فراتر از وظیفه‌ٔشان گام برمی‌دارند تا محصولات کلیدی و در عین حال رایگان گوگل مانند Search ،Gmail و Docs را بهتر از نسخه‌های پولی عرضه‌شده به بازار در اختیار کاربران قرار دهند. 

این گروه از مهندسین و متخصصین این وظیفه را بر عهده گرفتند تا بهترین روش‌های تست را در تمام تیم‌های داخل شرکت گسترش دهند که این پروسه همراه با برنامه‌هایی است که از آن جمله می‌توان Toilet Testing: راه‌کارهای آموزشی گوگل جهت تست نرم‌افزار در سرویس‌ بهداشتی! اشاره کرد.

این کارها باعث شده تا تست کردن در تمام قسمت‌های کمپانی گوگل به یک پروسۀ معمول تبدیل شود و نوشتن تست از طرف هر مهندس برای کدهای خود، تبدیل به یک استاندارد کاری شود. به‌ طور کلی، سِمت TE در گوگل یک شغل خاص است به طوری که اعضای این تیم خودشان پروژه‌ها را تعریف و سازمان‌دهی می‌کنند و محصول نهایی را طوری کنترل می‌کنند تا رضایت کاربر ٪۱۰۰ جلب گردد.

آشنایی با وظایف یک TE
برای آشنایی بیشتر با کار این دست مهندسان، چند مورد از چالش‌های روزانۀ آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

- خودکارسازی فرآیندها
- طراحی و اجرای یک راه خودکار برای رصد کردن میزان مصرف باتری
- کیفیت‌سنجی در صورت استفاده از یک دیتاسِت جدید
- نوشتن یکسری تست معتبر برای زمانی که محتوای عرضه شده به کاربر دارای اعتباری متناسب با نیازهای آن‌ها است
- تحقیق در مورد فیدبک‌های کاربران
- سازماندهی گروه ویژه‌ای برای آموزش نحوهٔ تست به تیم‌های مختلف شرکت

به‌ طور کلی، به‌ نظر می‌رسد که تست نرم‌افزار بر خلاف آنچه که خیلی‌ها فکر می‌کنند کاری جانبی است و یک تِستر نسبت به یک دولوپر از جایگاه‌ به‌ مراتب پایین‌تری برخوردار است، در شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل این گروه از متخصصین جایگاه ویژه‌ای دارند و همین مسئله باعث شده خدمات و محصولاتی در سطح جهانی عرضه کنند که قابل‌رقابت با نسخه‌های پریمیوم هستند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon