اشتباهاتی که دولوپرها باید در مصاحبه‌های استخدامی از آن‌ها پرهیز کنند

اشتباهاتی که دولوپرها باید در مصاحبه‌های استخدامی از آن‌ها پرهیز کنند

برای به‌ دست آوردن یک موقعیت شغلی در شرکتی نرم‌افزاری، بدون شک باید قابلیت‌های خود را چه در زمینهٔ کاری و چه در زمینهٔ مهارت‌های ارتباطی به رخ فرد مصاحبه‌کننده بکشانیم و به وی ثابت کنیم که اهداف شرکتشان را به‌ خوبی درک کرده‌ایم. به رخ کشیدن این همه توانایی یک راه بیشتر ندارد و آن هم شرکت در مصاحبه‌های شغلی است به طوری که مصاحبهٔ ما با مدیر منابع انسانی بهترین زمانی است که می‌توان به شرکت مذکور کمک کرد تا تصمیم نهایی را برای استخدام ما به‌ عنوان بهترین گزینهٔ ممکن برای موقعیت شغلی مهندسی نرم‌افزار در نظر بگیرد. برخی از شرکت‌ها به پرسیدن سؤال‌های غیرمنتظره معروفند و برخی هم خیلی ساده تنها به‌ دنبال استخدام یک دولوپر معمولی هستند که توانایی تیم‌وُرک داشته باشد. اگر شما هم یک برنامه‌نویس هستید که روزی بر روی یکی از این صندلی‌ها خواهید نشست، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید تا با اشتباهاتی آشنا شوید که برخی دولوپرها در روز مصاحبه مرتکب می‌شوند و سعی کنید از تکرار آن‌ها در مصاحبه‌های شغلیِ خود خودداری کنید.

عدم داشتن اطلاعات کافی
حتی اگر قرار است در یک روز به چندین و چند مصاحبهٔ مختلف بروید، برای هر کدام از آن‌ها جداگانه خود را آماده کنید به طوری که مطالعه در مورد اینکه هر شرکت برای دستیابی به اهدافش چه کارهایی را انجام می‌دهد، یک اصل پایه‌ای است چرا که به‌ طور حتم برخی سؤالات در روز مصاحبه در این مورد خواهند بود و داشتن آمادگی لازم شما را یک قدم به کار مورد نظرتان نزدیک‌تر می‌کند.

مدیران منابع انسانی که وظیفهٔ مهم استخدام فرد مناسب را نیز بر عهده دارند، به‌ طور حتم بهترین گزینه برای قانع کردن رؤسای رده‌بالا در اینکه شما اطلاعات کافی در مورد شرکت و دورنمای آن دارید هستند و اینجا است که مطلع بودن از مأموریت و چشم‌انداز شرکت مد نظر، می‌تواند راه را جهت استخدام شدن در آن شرکت هموارتر سازد.

برقراری ارتباط مؤثر با مسئول استخدام همچنین فرصتی مناسب برای نشان دادن مهارت‌های ارتباطی و تعامل با دیگران نیز هست به طوری که وقتی با دست پر برای مصاحبه حاضر می‌شوید، به مثابهٔ دانش‌آموزی هستید که تمامی تکالیف خود را با دقت کافی انجام داده، درس‌هایش را خوانده و بی‌صبرانه منتظر امتحان است. به‌ طور معمول، از میان افراد با مهارت‌های کاری یکسان، فردی پشت یکی از میزهای شرکت خواهد نشست که اهداف شرکت را به‌ خوبی درک کرده باشد.

عدم داشتن تمرین کافی
خود را برای توضیح دادن در مورد جزئیاتی که در روزمه درج کرده‌اید آماده کرده و برای فرد مصاحبه‌کننده توضیح دهید که در بک‌گراند کاری شما چه گذشته است و چرا فکر می‌کنید صندلی خالی آن شرکت باید از آنِ شما باشد. برای اطلاعات دادن در مورد شرکت‌های قبلی و اینکه مهارت‌های فعلی خود را کجا و چگونه کسب کرده‌اید هم آماده باشید. از تمرین برای توضیح دادن آنچه در رزومهٔ‌تان نوشته‌اید غافل نشوید به‌ خصوص نکاتی که فکر می‌کنید لازم است سایر افراد در مورد شما بدانند (برای آشنایی بیشتر در مورد نوشتن یک رزومهٔ حرفه‌ای‌ به‌ عنوان یک دولوپر، می‌توانید به مقالهٔ چگونه یک روزمهٔ خوب به‌عنوان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده بنویسیم؟ مراجعه نمایید.)

همچنین ممکن است مدیران HR سؤالاتی از شما بپرسند که کاملأ بی‌ربط به کارتان باشد اما در این خصوص اصلاً نگران نباشید زیرا هدف از این کار آشنایی بیشتر با شخصیت شما است و اینکه آیا پویایی کافی برای حضور در تیم آن‌ها را دارید یا خیر. این سؤالات عمدتأ چیزهایی از قبیل چگونه سپری کردن اوقات‌ فراغت، روش‌های فردی شما برای مقابله با موانع کاری و یا استراتژی‌های شما برای رد شدن از این دست موانع هستند. آمادگی داشتن برای پاسخ به چنین پرسش‌های شخصی نیز کار عاقلانه‌ای است (البته اگر به یک الی دو سؤال پاسخ ندهید و یا کمی بیشتر در مورد آن‌ها تأمل کنید، هیچ‌چیز از ارزش‌های شما کم نخواهد کرد.)

وارد نشدن به عمق مطلب
در مراحل ابتدایی مصاحبه، تمام تمرکز خود را بر روی ثابت کردن خود به‌ عنوان یک برنامه‌نویس قابل بگذارید و توضیحات در مورد مسائل تکنیکی و بحث‌های پیچیده را به زمانی دیگر موکول کنید چرا که اکثر شرکت‌های حرفه‌ای مصاحبه‌های چندمرحله‌ای دارند. سعی کنید پرسش‌ها را با ساده‌ترین زبان ممکن توضیح دهید چرا که قطعأ با این روش سریع‌تر خواهید توانست با فرد روبه‌رویِ خود ارتباط برقرار سازید تا هرچه سریع‌تر از این مرحله عبور کرده، زودتر به مراحل اصلی رسیده و شاید بتوانید به کار مورد علاقهٔ‌ خود چنگ بزنید.

مسئولین استخدام پس از عبور از مراحل اولیه، اکنون به دنبال پیدا کردن عمق مهارت‌های شما هستند اما باز هم جای نگرانی نیست و هر آنچه در توان دارید برایشان رو کنید (البته ممکن است در این مرحله مصاحبهٔ شما از طریق یک برنامه‌نویس دیگر و یا مدیرفنی شرکت ادامه یابد.) فارغ از اینکه مطلب چقدر ساده است، آن‌ را به بهترین شکل بیان کنید و تحت هیچ عنوان در این مورد که فرد مقابل شما چه‌چیز را می‌داند و در مورد چه‌چیز اطلاعات ندارد، قدرت‌نمایی نکنید.

اشاره کردن به تمایل خود به یادگیری مستمر را هم از قلم نیندازید و هیچ‌گاه از یاد نبرید که شما قرار است به‌ عنوان یک متخصص وارد آن مجموعه شوید؛ بنابراین ورود به عمق دانسته‌هایتان کمترین لطفی است که می‌توانید در حق خودتان بکنید و شرایط استخدام را تسهیل نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon