هوش مصنوعی چگونه آیندهٔ توسعهٔ نرم‌افزار را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد؟

هوش مصنوعی چگونه آیندهٔ توسعهٔ نرم‌افزار را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد؟

وقتی که پای AI به‌ میان می‌آید، همواره این سؤال به ذهن می‌رسد که پیشرفت این نوع تکنولوژی چگونه جامعه و دنیا را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد به طوری که اگر همهٔ آنچه که تصور می‌شود روزی به تحقق بپیوندد، هوش مصنوعی بدون شک دنیا را متحول خواهد کرد و چنین پیشرفتی اثر خود را به‌ وضوح در زمینهٔ توسعهٔ اپلیکیشن نیز نشان خواهد داد.

هوش مصنوعی و اتوماسیون
فرآیند خودکار شدن کارها یکی از دغدغه‌های اصلی بشر است و اپلیکیشن‌ها در این میان نقش زیادی در تسهیل امور داشته‌اند و این در حالی است که تاکنون رابطه‌ای جدی میان آن‌ها و هوش مصنوعی وجود نداشته است اما بدون شک در آینده‌ای نه‌ چندان دور می‌توان شرایطی را متصور شد که نرم‌افزارها حتی بتوانند همچون ما انسان‌ها فکر کنند.

هوش مصنوعی و تجربهٔ کاربری
چیزی که امروزه شاهد آن هستیم، همهٔ کاربرد هوش مصنوعی نیست و قدرت واقعی آن چندی دیگر بر همگان مشخص می‌شود. در واقع، روزی که هوش مصنوعی چنان تأثیری بر تجربهٔ کاربری می‌گذارد که کاربر را شوکه می‌کند، چندان دور نیست! کامپیوترها همیشه برای زندگی ما مفید بوده‌اند اما آن‌ها فقط آنچه را که به‌ عنوان داده در اختیارشان می‌گذاشتیم پردازش می‌کردند؛ حال هوش مصنوعی قرار است بفهمد که ما چه می‌خواهیم و آن‌ را برایمان انجام دهد، آن هم بدون نیاز به داده‌های دستی.

برای روشن‌تر شدن این مسئله، اپلیکیشنی را تصور کنید که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی همهٔ کارهای شخصی ما را رصد می‌کند (این اپلیکیشن حتی می‌تواند با کنترل کردن کار سایر اپلیکیشن‌ها تصمیم بگیرد چه‌چیز باید ادامه پیدا کند و چه کاری بهتر است متوقف شود.) به‌ طور مثال، هوش مصنوعی به کار گرفته شده در اپلیکیشنی را متصور شوید که با استفاده از آنچه شما پیش از این در یک اپلیکیشن سفارش غذا انجام داده‌اید، می‌تواند بفهمد که چه‌زمانی گرسنه خواهید شد و غذای مورد علاقهٔ شما چیست و در نهایت برایتان نوتیفیکیشن مخصوص بفرستد و غذای دلخواه‌تان را پیش‌بینی کند.

به نظر می‌رسد که در آینده دیوایس‌های هوشمندی که امروز مورد استفادهٔ ما هستند چنان قدرتمند خواهند شد که گویی صحنهٔ آی‌تی را تبدیل به میدان جنگ کرده‌اند و خود گلادیاتورهای آن هستند و هر کدام تلاش می‌کنند تا از محبوبیت بیشتری برای کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند برخوردار شوند و همهٔ این اتفاقات فقط به این دلیل می‌افتند که هوش مصنوعی به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری داده است.

هوش مصنوعی و توسعهٔ اپلیکیشن
در آینده‌ای نه‌ چندان دور توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها حتی کنترل کیفیت (QC) را به‌ دست هوش مصنوعی خواهند سپرد به طوری که یک اپلیکیشن پس از تولید خواهد توانست کیفیت خود را تضمین کرده، باگ‌ها را شناسایی کند و به رفع آن‌ها بپردازد (برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقالهٔ پیش‌بینی آیندهٔ کدنویسی توسط مدیرعامل Github مراجعه نمایید.) آپدیت کردن منظم و دقیق و به‌ موقع نیز از دیگر فیچرهایی است که این نوع اپلیکیشن‌ها را از انواع مشابه متمایز می‌کند که به هوش مصنوعی تجهیز نشده‌اند (اپلیکیشنی که تمام مسئولیت‌های ارتقاء خودش را بر عهده می‌گیرد، بدون شک هزینه‌های کمتری را بر دوش سازندگان و استفاده‌کنندگانش خواهد گذاشت.) 

هوش مصنوعی و ترس‌های پیش‌رو
استفاده‌های مهم و ضروری هوش مصنوعی تقریبأ برای همه افرادی که با تکنولوژی سروکار دارند روشن است اما تعداد افرادی که با فکر کردن به نقاط تاریک و سیاه این دستاورد دچار استرس می‌شوند هم کم نیست. برای مثال، می‌توان به ایلون ماسک اشاره کرد که تاکنون بارهاوبارها در این‌ باره هشدار داده است که در همین راستا می‌توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید: 

Elon Musk به تعدادی از فرمانداران آمریکایی در خصوص کنترل هوش مصنوعی هشدار داد!  
نسل آیندهٔ ربات‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی 

دیوایس‌های هوشمندی که در اختیار همگان هستند باعث شده‌اند که این روزها دیگر چیزی تحت‌ عنوان حریم‌ خصوصی کامل وجود خارجی نداشته باشد که در تأیید چنین ادعایی، شرکت سامسونگ به مشتریانش پیشنهاد کرد که از مطرح کردن صحبت‌های خصوصی و محرمانهٔ خود در نزدیکی تلویزیون‌های هوشمند خودداری کنند.

علاوه‌ بر این، دیوایس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به منظورشناسی نیز خواهند بود بدین معنی که در کنار درک مفهوم لغات، مفهوم کلی صحبت‌ها و حتی کنایه‌ها را نیز آنالیز خواهد کرد (تُن صدای ما نقش بسزایی در ارتباطات دارد و هوش مصنوعی هم قادر خواهد بود تا با بررسی این مورد حتی به احساسات ما نیز پی‌ ببرد و این یعنی نابودی کامل حریم خصوصی.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon