استفاده از امواج Wi-Fi برای خواندن احساسات انسان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از امواج Wi-Fi برای خواندن احساسات انسان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

آیا هرگز تصور کرده‌اید چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد که به احساس واقعی خود، طرف مقابل، طرف مذاکره و یا طرف معاملۀ خود از طریق امواج الکترومغناطیس پی ببرید؟ به‌ نظر شما چه فواید دیگری را می‌توان برای چنین سیستمی متصور شد؟ برای یافتن پاسخ به این سؤالات، در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید.

دانشمندان موسسۀ تحقیقاتیMIT درصدد به‌کارگیری امواج وای‌فای و هوش مصنوعی برای پی‌ بردن به احساسات و شرایط روحی افراد هستند و در همین راستا دست به طراحی الگوریتمی زده‌اند که می‌تواند تپش قلب شخص را تشخیص داده و آن‌ را اندازه‌گیری کند (این الگوریتم این‌ کار را از طریق دریافت فرکانس‌های رادیویی انعکاس یافته از سمت انسان انجام می‌دهد.)

برای این منظور، یک فرستندۀ امواج رادیویی به‌ همراه این الگوریتم و درست مشابه یک الکتروکاردیوگرام (دستگاه اندازه‌گیری نوارقلب) بدون نیاز به نصب وسیله‌ای به بدن انسان کار می‌کند و این امکان با به‌کارگیری همان تکنولوژی ایجاد شده است که ما در حال‌ حاضر در روترهای خانگی خود استفاده می‌کنیم اما مهم‌ترین بخش این نوآوری، یادگیری ماشینی است که دانشمندان آن را EQ Radio نامیده‌اند.

اطلاعاتی که توسط این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی دریافت می‌شود، می‌بایست به روشی متفاوت از یک تست استاندارد نوارقلب پردازش شود. در واقع، زمانی که انسان به‌ صورت فیزیکی به دستگاه متصل باشد، اندازه و شکل طول موج‌هایی که ممکن است کامپیوتر دریافت کند تاحدی قابلیت پیش‌بینی دارند اما بدون وجود سیمی که شخص را به دستگاه اتصال دهد، EQ Radio نمی‌تواند در مورد تپش قلب انسان حدسی بزند. وضعیت قرار گرفتن بدن، اندازۀ اتاق و فاکتورهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که ممکن است صدای تپش قلب را آهسته و غیرقابل تشخیص کند اما این فناوری ارزیابی اولیه‌ای از آنچه در حال رخ دادن است دریافت کرده و از طریق آن حالت تپش قلب شما را تعیین می‌کند و سپس زمینۀ دقیق احساسات شما را تشخیص می‌دهد.

این تکنولوژی تاحدی غافلگیرکننده و تشدیدکنندۀ کابوس‌های هولناکی است که برای آیندۀ دنیای تکنولوژی داریم به طوری که به گفتۀ دانشمندان می‌توان کارکردهایی بیش از استفاده از ضربان قلب انسان برای تشخیص حالت احساسی شخص، از این تکنولوژی توقع داشت به طوری که این محققان گفته‌اند:

تصور ما اینه که این تکنولوژی بتونه راه رو برای تحقیقات هیجان‌انگیزتری برای درک ریخت‌شناسی ضربان قلب باز کنه که در این‌ صورت می‌تونیم علاوه‌ بر تشخیص احساسات انسان، قادر به مشاهدۀ عوامل تهدیدکنندۀ سلامتی و تشخیص بیماری‌ها هم از این طریق بشیم.

این دستگاه نیازی به ایجاد ارتباط مستقیم با انسانی که او را مورد بررسی قرار می‌دهد ندارد و همین مسئله ممکن است باعث بروز سوء‌استفاده در تشخیص شود و بنابراین به لحاظ اخلاقی مشکلاتی را به‌ وجود آورد. به‌ عبارت دیگر، ممکن است یک شخص به‌ اصطلاح فضول به حالات روحی ما با استفاده از از ضربان قلب‌مان دست یابد!

از جمله مزایای این فناوری می‌توان به این نکته اشاره کرد که هوش مصنوعی مورد استفاده در تکنولوژی EQ Radio می‌تواند تشخیص دهد که شما دچار استرس هستید و به این دلیل، گوش دادن به موسیقی را به شما پیشنهاد دهد، بدون آنکه شما بدانید در آن زمان به موسیقی نیاز دارید. یا ممکن است در خانه‌ای مجهز به این تکنولوژی، اگر شخص در منزل دچار حملۀ قلبی شود، سیستم مشکل را حس کرده و به شخص یا اعضای خانواده‌اش هشدار دهد و بنابراین ممکن است انسان‌های بسیاری از مرگ نجات پیدا کنند (یا حتی می‌تواند امکانی فوق‌العاده و عالی برای والدین فراهم کند بدین شکل که روتری که در حال‌ حاضر از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند اطلاعاتی دقیق از وضعیت کودک شما در خواب در اختیارتان قرار دهد.)

در پایان هم یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که مثل همۀ تکنولوژی‌های جدید دیگری که دارای پتانسیل استفادۀ نادرست و غیراخلاقی هستند، در مورد این تکنولوژی نیز باید به امنیت اطلاعات و مراقبت از آن‌ها توجه داشت. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon