Common Voice: سیستم تشخیص گفتار اپن‌سورس بنیاد موزیلا

Common Voice: سیستم تشخیص گفتار اپن‌سورس بنیاد موزیلا

Common Voice پروژه‌ای اپن‌سورس تحت رهبری بنیاد موزیلا است که این پروژه در‌ واقع یک سیستم تشخیص گفتار اپن‌سورس می‌باشد که در آن افراد به‌ صورت داوطلبانه نمونه صداهای خود را ثبت می‌کنند.

در سال‌های گذشته رشد سِرچ صوتی در مقایسه با سِرچ متنی بیشتر شده است به طوری که در طی چند سال گذشته تشخیص صدا و استفاده از آن برای دیوایس‌های مطرحی همچون Siri ،Cortana ،Alexa و Google Assistant به عامل مهمی تبدیل شده‌ است اما باید دید که در دنیای اپن‌سورس اوضاع از چه قرار است و آیا این غول‌های تکنولوژی فناوری‌های تشخیص گفتار خود را به‌ صورت اپن‌سورس عرضه می‌کنند تا به دولوپرها در ساخت محصولات مبتکرانه و نوآورانه کمک کنند؟

در پاسخ به سؤالاتی از این دست باید گفت که بسیاری از کمپانی‌های فعال در این حوزه تمایل چندانی به اپن‌سورس کردن یافته‌های خود ندارد اما همان‌طور که گفته شد بنیاد موزیلا، سازندهٔ مرورگر فایرفاکس، پروژه‌ای اپن‌سورس تحت عنوان Common Voice را در اختیار علاقمندان گذاشته است که به‌ عنوان بخشی از این حرکت، موزیلا از داوطلبان خواسته تا به آموزش این سیستم تشخیص گفتار کمک کنند به طوری که از کاربران خواسته تا کمی وقت بگذارند و صدای دیگران را گوش داده و آن‌ها را اعتبارسنجی کنند و در عین‌ حال صدای خود را هم در سیستم ثبت کنند و این در حالی است که هرچه صدای بیشتری فرستاده شود، این پروژه زودتر به‌ ثمر رسیده و قوی‌تر خواهد شد.

در واقع، شما می‌توانید وارد سایت شوید، جملاتی که دیگران خوانده‌اند را بشنوید، آن‌ها را رد یا تأیید کنید و اگر دوست داشتید هم جملاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرند را بخوانید تا این سیستم بیشتر با نحوهٔ گفتار انسان‌ها آشنا شود به طوری که هدف موزیلا این است تا ۱۰/۰۰۰ ساعت گفتار و صوت معتبر تهیه کند که این حداقل چیزی است که برای استفاده در فناوری تشخیص گفتار مورد نیاز است.

جالب است بدانید که شرکت‌هایی مانند گوگل هم در حال‌ حاضر در حال آموزش دادن سیستم‌های تشخیص گفتار و هوش مصنوعی خود با استفاده از اطلاعات شخصی شما هستند. در واقع، آن‌ها با ارائهٔ خدمات رایگان شما را متقاعد به‌ استفاده از این سرویس‌ها کرده و از همین طریق هم دیتای مورد نیاز خود را به منظور توسعهٔ فناوری‌های جدیدشان جمع‌آوری می‌کنند!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon