Eve: زبانی اپن‌سورس مبتنی بر ایدهٔ Learnable Programming

Eve: زبانی اپن‌سورس مبتنی بر ایدهٔ Learnable Programming

امروزه تلاش‌های زیادی برای تمرکز روی آموزش اصول کدنویسی به همهٔ افراد در کشورهای آمریکایی و اروپایی مثل ایالات متحده، انگلستان و یا استونی انجام شده است که در همین راستا در ادامه زبان اپن‌سورسی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از روش جدیدی چنین هدفی را میسر ساخته به طوری که ادعا می‌کند به معنای واقعی کلمه دولوپرپسند است.

Eve علاوه بر ترغیب همه به یادگیری برنامه‌نویسی، به دنبال تغییر در روش‌های معمول برنامه‌نویسی و پیدا کردن راه بهتری برای تعامل انسان‌ها با کامپیوتر است. به طور خلاصه، هدف این زبان برنامه‌نویسی آسان‌تر کردن و در دسترس قرار دادن دانش برنامه‌نویسی برای همگان است. Chris Granger یکی از بنیان‌گذاران این پروژه، در پستی در وبلاگ خود دربارهٔ این زبان می‌گوید:

سال‌هاست که برنامه‌نویسی با مفهوم ایجاد برنامه‌ها گره خورده اما در واقع آنچه افراد تلاش می‌کنن تا انجام بدن اینه که کامپیوترها رو وادار کنن که به جای اون‌ها فکر کرده و نتیجه رو در اختیارشون بگذارن.

اولین تفاوتی که پس از شروع کار کردن با Eve متوجه‌اش خواهید شد این است که برنامه‌های نوشته شده با این زبان بیش از آنکه شبیه به سورس‌کد باشند، شبیه به فایل‌های وُرد هستند! ساختار زبان Eve به گونه‌ای است که گویی پروژه مجموعه‌ای از مستندات است و مابین آن‌ها بلوک‌های کد قرار داده شده‌اند! نمونه کد نوشته شده با زبان Eve به صورت زیر است:

search @browser
  hand = [#clock-hand degrees length]
  x2 = 50 + (length * sin[degrees])
  y2 = 50 - (length * cos[degrees])
bind @browser
  hand <- line="" x1:="" 50="" y1:="" 50="" x2="" y2="" code="">

آنچه مسلم است اینکه Eve گامی در جهت Learnable Programming به معنی بازخورد سریع دادن به دولوپر در حین کدنویسی است که برای آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید به مقالهٔ Learnable Programming چیست و چه مزایایی برای دولوپرها دارد؟ مراجعه نمایید. به عبارت دیگر، به محض اِعمال تغییرات در سورس‌کد، خروجی آپدیت خواهد شد و چنانچه با باگی مواجه شوید، در همان لحظه آن را مشاهده خواهید کرد و مستنداتی هم برای رفع آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon