Elon Musk به تعدادی از فرمانداران آمریکایی در خصوص کنترل هوش مصنوعی هشدار داد!

Elon Musk به تعدادی از فرمانداران آمریکایی در خصوص کنترل هوش مصنوعی هشدار داد!

Elon Musk کارآفرینی نترسی است چرا که بلندپروازی‌های عجیب و غریبی دارد به طوری که وی می‌خواهد شرایط اعزام به مریخ را برای مسافرین این سیاره فراهم کند و باور دارد تا ده سال آینده اکثر خودروها خودران می‌شوند (همچنین وی اعتقاد دارد که اگر در 20 سال آینده کسی خودروی خودران نداشته باشد، مثل این است که امروز یک نفر به‌ جای خودرو سوار اسب شود!) اما علیرغم چنین باورهایی، تنها چیزی که او را واقعاً می‌ترساند هوش مصنوعی است به طوری که در واقع او از این ایده که روزی نرم‌افزارها و ماشین‌ها بر صاحبان و سازندگان خود کنترل یابند، شدیداً هراس دارد.

چند سالی می‌شود که ایلون ماسک در حال هشدار دادن در مورد هوش مصنوعی است که یکی از آن‌ها در جلسۀ تابستانۀ انجمن ملی فرمانداران آمریکا در Rhode Island در سال ۲۰۱۷ بود که اعلام کرد در قرن حاضر AI بزرگ‌ترین ریسکی است که ما به‌ عنوان بشریت می‌توانیم با آن رو‌به‌رو شویم و در همین راستا از دولت ایالات متحده خواست تا قبل از اینکه هوش مصنوعی پیشرفت زیادی بکند، در طی اقدامات پیشگیرانه‌ای دست به کنترل آن بزند.

ایلون ماسک اعتقاد دارد که هوش مصنوعی مقوله‌ای است که باید قبل از پیشرفت سریع‌اش، آن را مهار کرد نَه اینکه در مقابل آن واکنش داد چرا که اگر روزی برسد که مجبور به واکنش باشیم، دیگر خیلی دیر شده‌ است. وی در همین راستا اعتقاد دارد:

با این روشی که قوانین نوشته‌ شده‌اند، یکسری از اتفاقات بد در حال رخ دادنه و اعتراض عمومی رو برانگیخته اما بالاخره بعد از سال‌ها سازمان‌های نظارتی تصمیم گرفتن که این صنعت رو تحت کنترل در بیارن. در گذشته هم موارد بد و خطرناکی بود اما نه چیزی که برای موجودیت بشریت خطر محسوب بشه! اما امروزه هوش مصنوعی با این پیشرفتی که داره می‌کنه، یک خطر اساسی برای موجودیت انسان‌هاست.

از آنجایی که ایلون ماسک برای سال‌ها در این باره نگرانی‌هایی داشت، روی یک تکنولوژی کار می‌کند که بتواند مغز انسان را به نرم‌افزار کامپیوتر وصل کند تا از آن تقلید و کپی کند که برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به مقالهٔ Neuralink: استارتاپ ایلون ماسک برای اتصال مغز انسان به کامپیوتر مراجعه نمایید.

نکتۀ جالب اینکه ایلون ماسک گفته که در فکر این است که مریخ را کاملاً به استعمار خود دربیاورد تا اگر روزی AI کنترل زمین را برعهده گرفت، نقشۀ پشتیبانی باشد تا بتوان از زمین مهاجرت کرد! اما با اینکه او این نگرانی‌ها را در گذشته هم اعلام کرده است، بالاخره به جایی رسید که فرمانداران آمریکا سؤالاتی از این قبیل مطرح کردند که وی چه نوع کنترلی را برای صنعتی که تازه متولد شده و جدید است پیشنهاد می‌دهد در حالی‌ که خودش در حال‌ حاضر از تهدیدات فرضی حرف می‌زند؟

در پاسخ به سؤال فوق او گفت اولین قدم این خواهد بود که تا جایی‌ که می‌توان باید ریشۀ مسائل را درک کرد و این مورد را مثال زد که موفقیت یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی در بازی Go و شکست دادن یک انسان واقعی زمانی غیرممکن به‌ نظر می‌رسید (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ DeepMind: پلتفرم اپن‌سورس هوش مصنوعی گوگل مراجعه نمایید.)    

البته تمام بحث جلسه در مورد هوش مصنوعی نبود بلکه قسمتی هم مربوط به خودروهای الکتریکی بود که شرکت تسلا امیدوار است استقبال خوبی از این خودروها شود. ایلون ماسک در این رابطه گفت بزرگترین ریسکی که در مورد خودروهای خودران می‌توان بدان اشاره کرد، هک دسته‌جمعی و ناوگانی نرم‌افزار کنترل‌کنندۀ این خودروها است. 

نظر شما در مورد قدرت و خطرات هوش مصنوعی و استقبال از خودروهای خودران چیست و تأثیرات این‌ها در جامعه و بر روی مردم چه خواهد بود؟ همچنین به نظرتان در ایران در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تردد خودروهای خودران به صورت معمول خواهیم بود؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon