گوگل زبان برنامه نویسی Go را به روز رسانی می کند

گوگل زبان برنامه نویسی Go را به روز رسانی می کند

شرکت گوگل با اعلام خبر به روز رسانی زبان برنامه نویسی Go، که شش سال از عمر آن می گذرد، استفاده از زبان C را به طور کلی متوقف کرد. در حال حاضر زبان برنامه نویسی Go به نسخه ی 1.5 ارتقاء یافته و پس از آغاز به کارش در سال 2009، این ششمین آپدیت برای این زبان است -که رد پای زبان C که بر پایه ی آن ساخته شده- را کاملاً از میان برداشته است.

یکی از مشخصه های شرکت های بزرگ فناوری این است که در تلاش اند تا زبان برنامه نویسی اختصاصی خود را منتشر کنند. مانند شرکت مایکروسافت که زبان برنامه نویسی #C را ارائه کرد، شرکت های دیگری نیز در این زمینه تلاش کرده اند مانند فیس بوک با زبان Hack که برگرفته از زبان برنامه نویسی PHP است، گوگل با زبان برنامه نویسی Go و شرکت اپل با زبان های Objective-C و Swift. بعضی از این زبان ها Open Source یا متن باز هستند مانند Hack و Go که اخیرا زبان برنامه نویسی سوئیفت اپل هم به جمع اپن سورسی ها پیوسته است.

اکنون زبان Go برای اولین بار Self Hosting یا "خود میزبان" شده است و این بدان معنا است که Compiler ،Linker و Runtime آن به طور کامل با همین زبان نوشته شده است. تغییرات اعمال شده در این به روز رسانی، بهینه سازی قسمت های مختلفی را پوشش می دهد، مانند برخی به روز رسانی های ضروری برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل.

هدف گوگل، ارائه ی یک زبان برنامه نویسی جامع و کارآمد بود که این ویژگی های جدید نیز بر این امر تاکید می کند. بر طبق اظهارات رسمی منتشر شده، برخی از ویژگی های کلیدی این آپدیت، شامل سرعت در کامپایل، ساختار سبک، اجرا و برقراری ارتباط هم زمان می شود.

منشاء پیدایش زبان GO پروژه ای است که توسط سه تن از مهندسان گوگل اجرا شده بود. هدف آنها کاهش پیچیدگی ها و از هم گسیختگی های زبان سی پلاس پلاس بود.

این زبان برای رایانش مدرن امروزی به ویژه رایانش ابری و موبایل طراحی شده بود اما چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه با ارائه ی نسخه ی  1.5، این زبان قدم دیگری در راه رسیدن به اهداف خود بر داشت.

این ورژن جدید، شامل یک Garbage Collector جدید است که برای افزایش قدرت پاسخگویی برنامه طراحی شده است، همچنین از پشتیبانی بهتری نسبت به پلتفرم های Darwin/ARM64 به منظور توسعه ی اپلیکیشن های موبایل برخوردار است، به علاوه ی ویژگی جدیدی که توسعه دهندگان را به استفاده از Go در توسعه ی اپ های سیستم عامل های Android و iOS ترغیب می کند.

علاوه بر این، توسعه دهندگان می توانند کتابخانه های مشترکی از پکیج های Go که از برنامه های ایجاد شده با زبان برنامه نویسی C فرا خوانده شده ایجاد کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی به روز رسانی ها و به دست آوردن اطلاعات فنی در این زمینه، توسعه دهندگان می توانند به این لینک golang.org/doc/go1.5 مراجعه کرده  و برای دانلود کد از این لینک golang.org/dl استفاده کنند.

گوگل چه تصمیمی برای آینده ی این زبان دارد؟
مهم ترین مسئله در مورد هر زبان برنامه نویسی، پذیرش آن توسط کاربران یا بهتر بگوییم توسعه دهندگان است. Go پلتفرم میزبان خود را از Mercurial به GitHub تغییر داده است، اما آیا در دنیای واقعی نیز توانسته توجه توسعه دهندگان را جلب کند؟ کنفرانس GopherCon توسعه دهندگان Go، امسال توانسته است 1,250 شرکت کننده جذب کند که دو برابر شرکت کنندگان در سال 2014 است.

در رنکینگ زبان های برنامه نویسی ژوئن 2015 که توسط RedMonk ارائه می شود که بر اساس تکرار استفاده در GitHub و Stack Overflow سنجیده می شود، زبان برنامه نویسی Go جایگاه پانزدهم را به دست آورده و در بین زبان های Scala و Haskell قرار گرفته است. Swift اپل نیز در جایگاه هجدهم قرار دارد. این زبان، سال گذشته در فهرست بیست زبان برتر، قرار نداشت اما اکنون جایگاه اش، دو پله ارتقا یافته است.

Stephen O'Grady یکی از بنیان گذاران RedMonk در مقاله ای می نویسد: «با وجود انتقاداتی که به زبان برنامه نویسی Go می شود اما مطمئناً این زبان، چشم اندازهای رشد و پیشرفت را پیش روی خود خواهد دید و اگر پشتیبانی از آندروید به آن اضافه شود به یکی از ده زبان برتر تبدیل خواهد شد. داشتن نقشی بنیادین و استراتژیک در پروژه ها، موجب می شود که آینده ی روشنی در انتظار Go باشد.»

ممکن است در حال حاضر زبان برنامه نویسی Go چندان بزرگ و قدرتمند جلوه نکند اما به زودی تغییرات بزرگی خواهد کرد و با افزودن پشتیبانی آندروید و iOS جای خود را در میان زبان های برتر برنامه نویسی باز خواهد کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon