گوگل تست اولیه اپلیکیشن های اندروید را برای توسعه دهندگان ساده تر و بازتر می کند!

گوگل تست اولیه اپلیکیشن های اندروید را برای توسعه دهندگان ساده تر و بازتر می کند!

تیم الفبا -یا همان گوگل قدیم!- تجربه ی قابل توجهی با فرآیندهای تست و عرضه ی اپلیکیشن های اندروید را دارا است که می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا جریان تولید اپلیکیشن ها را به گونه ای هموار و مناسب پیش برند. از این رو اکنون این شرکت تصمیم گرفته است مجموعه ای از بهبودات را در فرآیند سنجش بتای اپلیکیشن های Google Play ارائه دهد. روی هم رفته این تغییرات به منظور کمک به توسعه دهندگان طراحی شده اند تا بتوانند به آسانی آزمون های بتای قبل از عرضه ی محصول را مدیریت کنند، در نتیجه توسعه دهندگان می توانند برای توسعه یا بهبود قابلیت ها تست ها را سریع تر تکرار کنند.  

این تغییرات به عنوان بخشی از پیشرفت های اخیر گوگل در نظر گرفته می شود که روش های سازگارتری را هم در اختیار برنامه سازان قرار می دهد تا به محض آن که آزمون به پایان رسید اپلیکیشن های خود را تبلیغ کنند و آن ها را توزیع کنند و در نهایت به کسب درآمد بپردازند.

در گذشته آزمون های بتا بسته تر و محصورتر بودند یعنی افراد معدودی می توانستند در فرآیند آزمون شرکت کنند و آزمون در یک انجمن گوگل پلاس یا یک گروه گوگل اجرا می شد. اکنون دیگر کاربران مجبور نیستند که در کانال های اجتماعی این شرکت عضو باشند تا به عنوان یک تست کننده ی اپلیکیشن فعالیت کنند.

برنامه ی آزمون باز نسخه ی بتا به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا لینک هایی ارسال کنند، بنابراین هر کاربری می تواند تنها با یک کلیک به فرآیند تست بتای اپلیکیشن ملحق شود. این ویژگی به گروه کاربران اجازه می دهد به راحتی از یک تعداد اندک به تعداد زیادی برسند، گرچه در صورتی که توسعه دهندگان بخواهند اندازه ی تست را کنترل کنند، می توانند یک ظرفیت بیشینه برای آن تعیین کنند (مثلا بگویند که فلان اپ ایشان را بیش از ۱۰۰ نفر تست نکند.)

گوگل اعلام کرده است که روش قدیمی اجرای آزمون های بتای بسته، هم چنان در دسترس خواهد بود. اگر توسعه دهندگان بخواهند، حتی قادر خواهند بود تا با فرآیند قدیمی آغاز کنند و با همان فهرست آزمایش کنندگان به نسخه ی جدید بازتر انتقال یابند.

هم چنین گزینه ی دیگری برای آزمون های اپلیکیشن ها وجود دارد: شما می توانید یک آزمون بتا را با استفاده از یک فهرست خصوصی از آدرس های پست الکترونیک به جای یک انجمن یا گروه گوگل اجرا کنید. کافی است یک فهرست اصلی تنظیم کنید و شرکت کنندگان لینکی را در صندوق های پستی خود دریافت خواهند کرد که با یک کلیک بر روی آن می توانند در فرآیند آزمون وارد شوند.

گوگل نمونه هایی فراهم کرده است که نشان می دهد توسعه دهندگان ترجیح می دهند چگونه اپلیکیشن های خود را تست کنند. برای مثال Matt Small توسعه دهنده ی بازی ویدئویی  Vector Unit استفاده از یک نسخه ی بتای بسته را برای حل هر مسئله ی مشهود و سپس پیشنهاد تغییر رویه و استفاده از یک نسخه ی بتا باز را پیشنهاد می دهد.

این شرکت در صفحات راهنمای کنسول توسعه دهنده، بررسی رویه ای کاملی از اجرای این فرآیند را ارسال کرده است. آزمون کنندگان نسخه ی بتا نمی توانند در سرویس Play Store گوگل هیچ گونه نقد یا رتبه بندی داشته باشند، بنابراین اعتبار اپلیکیشن شما به خاطر هیچ نوع باگی زیر سؤال نخواهد رفت (البته تا زمانی که توزیع رسمی آن در اختیار عموم قرار بگیرد).

آیا تست بتای اپلیکیشن خود را انجام داده اید؟ اکنون با روشی دیگر برای تبلیغ آن آشنا شوید!
در حال حاضر یک فرمت جدید جستجوی تبلیغاتی برای سرویس Google Play در دسترس عموم قرار گرفته است. این سرویس که آزمون آن در ماه فوریه آغاز شد، به توسعه دهندگان و تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد تا اپلیکیشن ها را بر اساس آن چه کاربران در این فروشگاه جستجو می کنند تبلیغ کنند.

طبق اظهار رسمی این شرکت، "جستجوی تبلیغات در Google Play روش های جدیدی را برای اطلاع از اپلیکیشن ها در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد داد که بدون استفاده از آن ها ممکن است مشتریان فرصت شناخت آن اپلیکیشن ها را از دست بدهند و هم چنین به توسعه دهندگان کمک می کند تا آگاهی بیش تری از اپلیکیشن های خود داشته باشند." اپلیکیشن های تبلیغ شده به همراه یک استیکر تبلیغاتی زرد رنگ کوچک در نتایج جستجوها ظاهر می شوند.

این ویژگی جدید بسیار شبیه به تبلیغات خود گوگل عمل می کند: اپلیکیشن ها می توانند درباره ی کلمات کلیدی خاصی تبلیغ شوند، بنابراین مثلاً اگر کلمه ی "رزرو هتل" جستجو شود، یک برنامه ی کاربردی رزرواسیون هتل در بالای نتایج جستجو پدیدار می شود.

در هفته های آتی گوگل یک پلتفرم جدید کمپین های تبلیغاتی جهانی را به بازار عرضه خواهد کرد که به توسعه دهندگان و مدیران بازاریابی امکان مدیریت تبلیغ اپلیکیشن ها را در جستجوهای وب، یوتیوب، جستجو در فروشگاه اینترنتی اپلیکیشن ها و سایر سرویس های گوگل می دهد. این شرکت در پستی نوشته است: "به سادگی اجازه دهید ما بدانیم آگهی تبلیغاتی شما چه خواهد گفت، می خواهید این تبلیغات به دست چه کسانی برسد، بودجه و هزینه ی هدف شما برای هر نسخه ی خریداری شده چه اندازه است، و ما بقیه ی کارها را انجام خواهیم داد."

مزایای این سرویس برای گوگل مشهود است: آزمایش و زیرسازی جستجوهای بهتر، توسعه دهندگان را راضی تر می کند. حتی به نظر می رسد شرکت اپل هم از این امر آگاه شده است، و اخیراً با گسترش حریم TestFlight برنامه سازان را شگفت زده کرده است. اما در مقابل آن فرآیند آزمون بتای iOS هنوز هم شدیداً کنترل شده و محدود کننده است، که در حقیقت همان چیزی است که از سیاست های این شرکت انتظار می رود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon