چه‌طور برای پروژهٔ استارتاپی خود یک دولوپر توانمند استخدام کنیم؟

چه‌طور برای پروژهٔ استارتاپی خود یک دولوپر توانمند استخدام کنیم؟

معمولاً در حین فرایند استخدام یکسری دغدغه پیش می‌آیند مثل اینکه چه‌طور می‌توان اطمینان حاصل کرد توسعه‌دهنده‌ای که استخدام می‌کنیم آن‌طور که شایسته است به ایده اهمیت می‌دهد و مهم‌تر از همه اینکه چه‌طور می‌توان اطمینان حاصل کرد که یک برنامه‌نویس همهٔ مهارت‌های لازم را در اختیار دارد تا ایدهٔ مذکور را به بهترین وجه ممکن پیاده‌سازی کند که در همین راستا در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به مسیری که باید طی کرد تا بتوان یک برنامه‌نویس یا دولوپر تراز اول استخدام کرد.

مشخص کنید که از یک برنامه‌نویس چه می‌خواهید
قبل از اینکه دولوپری را استخدام کنید، باید به طور روشن و دقیق مشخص کنید که چه انتظاری از وی دارید و هر چه‌قدر که در مورد این جزئیات دقیق‌تر باشید، شانس موفقیت بیشتر است. Scott Duffy کارآفرینی است که در کتابش تحت عنوان !Launch این مقوله را این‌طور توضیح می‌دهد:

اگر تصویر ناقصی از خروجی مورد نظرتان ترسیم کنید، آنچه که در نهایت با آن مواجه می‌شوید شباهت اندکی به آنچه که مد نظر داشتید، خواهد داشت!

در حین فرایند استخدام، باید کاملاً در مورد آن چیزی که از یک دولوپر می‌خواهید اطلاع داشته باشید چرا که برنامه‌نویس‌ها قادر به خواندن ذهن شما نیستند. این مرحله همچنین شامل مهارت‌های فنی دولوپرها نیز می‌شود. به عبارت دیگر، باید در مورد مهارت‌های فنی که می‌خواهید ایشان داشته باشد، کاملاً مطمئن باشید و در نهایت به مهارت‌های رفتاری و شخصیتی که می‌خواهید تا وی داشته باشد، فکر کنید. آیا آن‌ها تمایلی به کار گروهی دارند و یا دوست دارند تا به تنهایی کار کنند، آن‌ها به چه مهارت‌های ارتباطی نیاز دارند و چه‌قدر قرار است که با ایشان در تماس باشید و آیا شما به طور مستقیم و تنگاتنگ بر کارشان نظارت می‌کنید و یا کار مدیریت زمان را بر عهدهٔ خودشان می‌گذارید.

به دنبال فردی باشید که با اشتیاق کار می‌کند
برنامه‌نویسانی که مشتاقانه کار می‌کنند، دربارهٔ نتیجهٔ کارشان حساس و دقیق هستند و برای انجام پروژهٔ شما تمام تلاش خود را می‌کنند و بهترین کارشان را ارئه می‌دهند چرا که از انجام این کار لذت می‌برند. این ویژگی، یعنی داشتن شور و اشتیاق برای انجام کار، از جهات دیگری نیز حائز اهمیت است زیرا برنامه‌نویسان چیره‌دست سال‌های متمادی برای تسلط یافتن بر مهارت‌های خود وقت گذاشته‌اند و همین مسئله می‌تواند ضامن خبره‌ بودن آن‌ها باشد.

Matt Linderman کارآفرین، نویسنده و برنامه‌نویس، چهار ویژگی برنامه‌نویسان که اشتیاق آن‌ها را برای کار کردن نشان می‌دهد این‌گونه برمی‌شمارد:

- آیا آن‌ها دانش عمیقی دربارهٔ فرآیند توسعهٔ نرم‌افزار دارند؟ 
- آیا ایشان در اجرای پروژه‌های اپن‌سورس مشارکت می‌کنند؟ 
- آیا دولوپرها در وقت آزاد خود هم به کدنویسی مشغول هستند؟ 
- به غیر از کدنویسی، در چه زمینهٔ دیگری تسلط دارند؟ 

حال که می‌دانید باید به دنبال یافتن کدام ویژگی‌ها در یک برنامه‌نویس باشید، اکنون باید به این مسئله بپردازیم که باید کجا به دنبال برنامه‌نویس برای پروژه‌های‌مان بگردیم اما پیش از آن باید یک نکتهٔ دیگر را هم متذکر شویم و آن هم مباحث مالی است.

چارچوب زمانی و بودجهٔ پروژه را مشخص کنید
چه‌قدر زمان برای اجرای این پروژه در نظر گرفته‌اید و برای این کار چه مقدار بودجه اختصاص داده‌اید؟ کدنویسان ماهر و زبردست دستمزد زیادی می‌خواهند و اگر پروژهٔ شما محدودیت زمانی داشته باشد، این مسئله دستمزد‌ها را بیشتر هم افزایش خواهد داد. اگر آنچه از برنامه‌نویس انتظار دارید واضح و روشن باشد (به مرحلهٔ اول رجوع کنید) و مطمئن باشید برنامه‌نویسی که استخدام می‌کنید مهارت‌های لازم را دارد، می‌توانید برنامه‌نویس خوبی با بودجهٔ مورد نظرتان بیابید.

حال که دربارهٔ آنچه که از برنامه‌نویس‌تان انتظار دارید و بودجهٔ پروژه‌ مشخص است، زمان آن رسیده است تا برنامه‌نویس مورد نظر را بیابید که برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در میان اطرافیان خود به دنبال برنامه‌نویس بگردید
مجموعهٔ اطرافیان و آشنایان شما منبع خوبی برای پیدا کردن یک نیروی کار ماهر هستند به این دلیل که اعضای این مجموعه را کاملاً می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید و ممکن است در بین ایشان کسانی باشند که برنامه‌نویسان ماهر و قابل‌اعتمادی بشناسند و بتوانند آن‌ها را به شما معرفی کنند. به این ترتیب، همکاری خود را با شناخت متقابل شروع می‌کنید اما زمانی که یکی از آن‌ها را انتخاب کردید، این سؤالات را از دوست مشترک‌تان بپرسید:

- قبلاً با ایشان کار کرده‌اید؟
- در چه پروژه‌ای با هم همکاری داشته‌اید؟
- پروژه چه‌طور بود و چه‌طور پیش رفت و چه‌طور می‌توانست بهتر از این باشد؟

اگر آن‌ها قبلاً با هم همکاری داشته‌اند، می‌توانید اطلاعات خوبی دربارهٔ سوابق کاری برنامه‌نویس مد نظر کسب کنید. با این حال، اگر هم تجربهٔ همکاری نداشته‌ باشند، نگران نباشید زیرا راه‌های دیگری نیز وجود دارد برای اینکه بفهمید آیا این برنامه‌نویس همان فرد مورد نظر شما است یا خیر.

- شبکهٔ اجتماعی لینکداین را جستجو کنید: هدف اصلی شبکهٔ اجتماعی لینکداین کمک به استخدام و به‌کارگیری افرادی است که در زمینه‌های مختلف مهارت دارند و از این روی لینکداین می‌تواند منبع خوبی برای یافتن برنامه‌نویس مورد نظرتان باشد. ابزار جستجوی پیشرفتهٔ لینکداین، نقطهٔ خوبی برای شروع است به طوری که می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی دامنهٔ جستجوی فرد مورد نظر را کوچک و کوچک‌تر کنید و به دنبال مجموعه مهارت‌های خاصی که مد نظرتان است باشید یا بر حسب زبان برنامه‌نویسی مورد نظر، به جست‌و‌جو بپردازید (زمانی که داوطلب مورد نظر را یافتید، پروفایل او را بررسی کنید اما به توصیه‌های سایر افراد دربارهٔ او توجهی نکنید چرا که این توصیه‌ها بیشتر بر حسب تعارفات هستند!)

- در گیت‌هاب جست‌و‌جو کنید: گیت‌هاب یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارها در میان دولوپرها بوده و جایی است که در آن برنامه‌نویسان برای انجام پروژه‌های مختلف همکاری می‌کنند و کدهای خود را به اشتراک می‌گذارند. مهم‌ترین ویژگی و مزیت گیت‌هاب این است که در آن می‌توانید پروژه‌های در حال انجام آن‌ها و مهم‌تر از همه شیوهٔ کدنویسی ایشان را ببینید. 

بررسی کنید که آیا آن‌ها برای انجام پروژهٔ شما مناسب هستند
فرض کنیم که می‌دانید که از برنامه‌نویس‌تان چه انتظاری دارید و می‌دانید بر روی چه پروژه‌ای کار خواهید کرد مضاف بر اینکه داوطلب‌های مناسبی هم برای این کار انتخاب کرده و رزومهٔ آن‌ها را بررسی کرده‌اید. حال قدم بعدی این است که بیشتر دربارهٔ آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در این مرحله، باید بفهمید که آیا آن‌ها از مهارت‌هایی که ادعا می‌کنند واقعاً برخوردارند و اینکه آیا ایشان می‌توانند با سایر اعضای تیم اجرایی پروژه همکاری کنند یا خیر.

بهتر است که ابتدا مهارت‌های برنامه‌نویسی آن‌ها را بررسی کنید و به این طریق متوجه می‌شوید که آیا آن‌ها به همان خوبی که ادعا می‌کنند هستند یا نه. علاوه بر این، این کار موجب می‌شود تا اطلاعاتی کلی دربارهٔ شخصیت فرد مورد نظر به دست آورید و سپس از ایشان برای اجرای پروژه‌ٔتان دعوت به همکاری کنید. 

از آن‌ها بخواهید تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند
بهترین روش برای انجام چنین کاری این است که از داوطلبان پذیرفته‌شده بخواهید تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند. با این کار شما از مهارت‌های آن‌ها در دو زمینهٔ مهم و حیاتی زیر اطلاع کسب می‌کنید:

- آیا آن‌ها کار را به موقع تحویل می‌دهند (توانایی مدیریت زمان)
- آیا می‌توانند طرح پیشنهادی‌ را به شیوه‌ای قانع‌کننده ارائه دهند (توانایی برقراری ارتباط)

در واقع، از این طریق می‌فهمید که آیا طرح‌های ارائه‌شده با بودجهٔ شما تناسب دارند و انتظارات شما را برآورده می‌کنند یا خیر.

نتیجه‌گیری
گرچه موفقیت یا عدم موفقیت یک ایدهٔ استارتاپی به متغیرهای زیادی وابسته است،‌ اما استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری که در آن‌ها نیاز به طراحی یک سایت یا اپ موبایل داریم، این مسئله مستقیماً با میزان تبحر و مهارت برنامه‌نویسان ارتباط داشته و همین مسئله لزوم دقت به خرج دادن یک دولوپر را دوچندان می‌سازد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon