نقد و بررسی ویرایش گر متن Atom 1.0

نقد و بررسی ویرایش گر متن Atom 1.0

اتم نام یک ویرایش گر متن مخصوص دسکتاپ است. این نرم افزار از ادغام HTML، JavaScrip، CSS، و Node.js ساخته شده است. از ویژگی های مهم این ویرایش گر متن باز بودن آن است که این امکان را به کاربران می دهد تا در انجمن آن عضو شوند و در بهبود ویرایش گر متن دلخواهشان کمک کنند. شما می توانید از میان هزاران پکیج متن بازی که ویژگی ها و کارکردهای جدیدی را به این ویرایش گر می افزایند، بسته های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. هم چنین خودتان می توانید پکیج هایی را بسازید و در اختیار سایرین قرار دهید. هم چنین شخصی سازی این ویرایش گر بسیار راحت است. شما می توانید Look and Feel واسط کاربری خود را از طریق CSS/Less به دلخواه تنظیم کنید و از طریق HTML و جاوا اسکریپت ویژگی های خاص را به آن بیافزایید.

اکنون سازندگان اتم 1.0 در حالی با افتخار خبر انتشار این محصول را به اطلاع عموم می رسانند که جالب است بدانیم انتشار این محصول در مدت کوتاهی در طول یک سال انجام شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. پس از آن اتفاقات بسیاری رخ داده است. اتم 1.3 میلیون ها بار دانلود شده است، و ماهانه به حدود 350,000 کاربر فعال سرویس می دهد. این انجمن تا به حال 660 تم، 2090 بسته شامل بسته های نیاز ضروری که انجمن های کوچک خود مانند linter، autocomplete-plus و  minimap را دارند، ساخته است.

در 155 توزیع قبل از عرضه ی رسمی به بازار، ویرایش گر از نظر عملکرد، پایداری، مجموعه ی ویژگی ها و ماژولار بودن، بی اندازه بهبود یافته است. این ویرایش گر در حال حاضر در مرور صفحات، تایپ و زمان راه اندازی سریع تر عمل می کند. اکنون اتم دارای یک نسخه ی نصب ویندوز و بسته های سیستم عامل لینوکس می باشد و چندین ویژگی که به شدت مورد تقاضا بودند، مانند تغییر اندازه ی قاب و پروژه های چند پوشه ای، به آن افزوده شده اند.

اتم به واسطه ی پایدار سازی API، پشتیبانی داخلی ES6، سرویس هایی برای ارتباطات داخل پکیجی، معماری داخلی برای توسعه ی هسته ی ویرایش گر، و تم های جدیدی که به صورت خودکار واسط کاربری را با رنگ سینتکس ها تنظیم می کند بیش تر ماژولار شده است (یعنی این سیستم از بالا به پایین به زیر سیستم های کوچک و مستقل تقسیم شده است.) حتی برخی از بسته های اصلی آن برای پشتیبانی از بسته های مانند autocomplete-plus حذف شده اند.

به منظور تسهیل استفاده از اتم، در حال حاضر تیم سازنده اسناد جامعی از API، راهنمای استفاده، و یک ویدئوی خودآموز برای راه اندازی اتم در اختیار کاربران گذاشته اند.

مراحل اولیه ی شروع پروژه
پروژه ی اتم در واقع درست هفت سال پیش به عنوان پروژه ی جانبی بنیان گذار گیت هاب (کریس وانتسرس) در اواسط سال 2008 آغاز شد. او این پروژه را Atomicity نامید. رویای او این بود که از تکنولوژی های وب برای ساخت چیزی سفارشی همانند Emacs استفاده کند و به نسل جدید توسعه دهندگان امکان کنترل کامل روی ویرایش گرهایشان را بدهد.

اما هم چون سرنوشت بسیاری از پروژه های جانبی، کار روی پروژه ی Atomicity هم به تعویق افتاد و کریس وانتسرس انجام آن را به بعد موکول کرد تا روی پروژه ی اصلی خود GitHub.com متمرکز شود. این موضوع به اوایل سال 2009 برمی گردد.  وقتی که او پروژه ی Atomicity را کنار گذاشت، فکر کرد شاید شخص دیگری یک ویرایش گر دسکتاپ مبتنی بر تکنولوژی های وب را منتشر کند اما در آن زمان هیچ کس دیگری این کار را انجام نداد.

ویرایش گرهای داخل مرورگر مانند Cloud9 به یکباره ظاهر شدند و به دنبال آن ها ویرایش گرهای متن باز جاوا اسکریپتی مثل برکتس آمدند. در آگوست 2011، GitHub برای ویرایش فایل ها، Ace را در  github.com اضافه کرد. این محصول اشتیاق موسس گیت هاب را برای پروژه ی Atomicity مجدداً بر انگیخت، و سه روز بعد او یک اپلیکیشن OS X که Ace را اجرا می کرد ساخت. این آغاز کار پروژه ی اتم که امروز شما با آن آشنا هستید بود.

در فاصله ی بین آگوست تا نوامبر 2011 کریس وانتسرس و  یکی از دوستانش در زمان های آزاد خود روی پروژه ی Atomicity کار کردند. در نوامبر پروژه ی Atomicity تبدیل به پروژه ی Atom شد و پروژه ی Atom ترفیع داده شد و تبدیل به پروژه ی اصلی GitHub  شد.

در دسامبر nathansobo@، نویسنده ی  treetop که یک زبان شبیه سازی پویای تجزیه گر Ruby است، و فردی که به طور کلی به ویرایش گرهای متنی علاقمند بود، به GitHub پیوست تا به صورت تمام وقت روی پروژه ی اتم کار کند.

و به این صورت، پروژه ی اتم که در ژوئن 2008 به عنوان یک پروژه ی جانبی متولد شده بود و در نوامبر 2011 به صورت رسمی کار روی آن آغاز شد، در بیست و ششم فوریه ی 2014 نسخه ی بتای آن در اختیار عموم قرار گرفت و بیست و پنجم ژوئن امسال نسخه ی 1.0 آن منتشر شد.

وضعیت کنونی
اکنون اتم 1.0 نگرش اصلی خالق گیت هاب -که با آدرس توییتر defunkt@ شناخته می شود- را که می خواست از طریق تکنولوژی های شناخته شده کنترل جامع روی ویرایش گرها را در اختیار توسعه دهندگان کنونی بگذارد، انعکاس می دهد.

تحقق این نگرش در قالب تکنولوژی اتم 1.0 زیربنا و بنیانی است که ما را به آینده و تکنولوژی های آتی این حوزه رهنمون خواهد ساخت. سازندگان این محصول چالش های فنی قابل توجهی را از میان برداشتند. اتم به واسطه ی استفاده از پکیچ های کدنویسان دیگر، بسیاری از ویژگی ها را دارا است و سازندگان آن اعتراف می کنند که بدون کمک گرفتن از این پکیج ها نمی توانستند این کار را به پایان رسانند. کدنویسان این پکیج ها در شکل گیری ویژگی های مهم این محصول، هم چون linter، در شکوفایی این محصول به واسطه ی پکیج autocomplete-plus و تمام کارکردهای زبانی به واسطه ی پکیج های go-plus،  atom-typescript، و  omnisharp-atom نقش داشتند.

تا به حال کارهای صورت گرفته پیرامون تعریف هسته و پایه ی اتم 1.0 تمرکز یافته بودند. اکنون که این بنیان پایدار است، تلاش های تیم سازنده معطوف به دستیابی به قابلیت های بالقوه ی کامل این پلتفرم خواهد شد.

بدون شک طراحان اتم به بهتر کردن تجربه ی کاربری اصلی، بهبود عملکرد و پایداری، و افزودن پشتیبانی بین المللی ادامه خواهند داد، با این وجود تحقق کامل قابلیت های بالقوه ی اتم 1.0 چیزی فراتر از اصلاح و بهتر کردن آن است. سازندگان این محصول با در نظر گرفتن سؤالاتی از قبیل این که: یکپارچه سازی بسیار عمیق سیستم کنترل Git به چه شکل است؟ "کد نویسی اجتماعی" چه مفهومی دارد؟ چه طور می توان کدنویسان پکیج ها را توانمند ساخت تا بتوانند ویژگی های سطح IDE را برای زبان دلخواهشان بسازند؟ و ... به دنبال پاسخگویی به آن ها در قالب این محصول هستند. به هر حال باید منتظر نوآوری های بعدی بمانیم، چرا که پروژه ی اتم 1.0 تنها یک آغاز است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon