چه‌طور فونت مناسب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

چه‌طور فونت مناسب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

در پروسهٔ طراحی سایت وقتی که نوبت به انتخاب فونت می‌رسد، موضوع به همین سادگی نیست که چیزی را انتخاب کنیم که صرفاً زیبا به نظر برسد بلکه خوانایی، در دسترس بودن و انعطاف‌پذیری از جمله فاکتورهایی هستند که لازم است در هنگام انتخاب فونت برای یک پروژهٔ جدید #طراحی سایت آن‌ها را مد نظر قرار دهید که در پاسخ به این پرسش که پروسهٔ انتخاب فونت مناسب را از کجا آغاز کنیم، هفت نفر از طراحان صاحب سَبک پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشته‌اند که در این پست چکیده‌ای از دیدگاه‌های ایشان را ارائه خواهیم کرد.

یک فهرست تهیه کنید
ابتدا باید یک فهرست از فونت‌هایی که دوست دارید روزی از آن‌ها استفاده کنید تهیه کرده و زمانی که پروژهٔ جدیدی مطرح می‌شود، دوباره آن‌ها را مرور کنید تا ببینید آیا در میان آن‌ها گزینهٔ مناسبی برای پروژه‌ای که در دست دارید وجود دارد یا خیر. 

محتوا همه چیز است
یکی از اولین کارهایی که باید کرد پرسیدن این سؤال است که «من بیشتر چه نوع محتوایی دارم؟» به طوری که اگر آن محتوا بیشتر متن پاراگرافی باشد، با فونت‌هایی کار را شروع کنید که برای خواندن متون مناسب باشند و اگر در لی‌اوت سایت شما بیشتر تصاویر به کار رفته باشد و فقط به فونتی برای توضیحات تصاویر و عنوان نیاز داشته باشید، اول به دنبال چنین نوع فونت‌هایی بگردید. به طور کلی، همیشه باید به دنبال چیزهایی بود که حاصل کار یک طراح ماهر باشند که برای وب ساخته شده یا به خوبی برای استفاده در وب سازگار شده باشند.

همه‌چیز را ساده بگیرید
در ارتباط با دسترسی‌پذیری، برخی توصیه‌های کلی وجود دارد مثل اینکه فونت‌های خاصی، مثل Verdana و Tahoma، طوری طراحی شده‌اند که خوانا باشند اما نکتهٔ مهم اینجا است که نوع طراحی شما با آن فونت است که حائز اهمیت می‌باشد. از حروف بسیار زیاد در یک صفحه استفاده نکنید و همهٔ حروف را بزرگ نکنید مضاف بر اینکه از رنگ‌های متغیر و ناهماهنگ استفاده نکرده و از انیمیشن برای به حرکت درآوردن متون اجتناب کنید زیرا چنانچه هدف شما خوانایی بهتر متن است، ناگزیرید که محدودیت‌هایی را اِعمال کنید.

یافتن فونت‌های تطبیق‌پذیر 
به منظور ایجاد یک تجربهٔ عالی برای خوانندگان مجلهٔ چاپی و بازدیدکنندگان وب‌سایت خود، برای نسخه‌های آنلاین و آفلاین یک فونت انتخاب کنید به طوری که انتخاب اولیه با در نظر داشتن قابلیت استفاده بین پلتفرم‌های مختلف باید صورت گیرد به ویژه اینکه به دنبال مجموعه‌ای بسیار تطبیق‌پذیر با استایل‌های فراوان باشید تا به شما گزینه‌های متعدد و متنوعی برای استفاده در موارد مختلف بدهد.

شروع به نمونه‌سازی کنید
متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند به علاوه اینکه فاکتورهای تأثیرگذار دیگری نیز وجود دارند که فراتر از کنترل شما به عنوان یک طراح می‌باشند. لذا بهترین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که شروع به نمونه‌سازی کنید و سایت خود را در هر جای ممکن امتحان کنید؛ آن را روی یک کانکشن بد موبایلی بالا بیاورید تا زمانی که فونت‌ها بارگذاری نمی‌شوند متوجه تأثیرات آن بشوید. فونت‌های جایگزین‌ مناسبی در نظر گرفته و ببینید که در صورت لود نشدن فونت‌های اصلی، فونت‌های جایگزین چگونه در معرض دید کاربران قرار خواهند گرفت.

ارزیابی از دو جنبهٔ احساسی و فنی
همچنین فونت‌ها را باید از دو منظر احساسی و فنی مورد ارزیابی قرار داد. از منظر احساسی فونتی را بیابید که بتواند حس محتوای متن را به درستی منتقل کند بدین صورت که آیا شکل حروف در حالت مناسبی قرار گرفته‌اند و آیا این فونت در زمینه‌ای که استفاده خواهد شد به راحتی خوانده می‌شود؟ وقتی که تعدادی گزینهٔ مناسب داشتید که رضایت‌بخش بودند، آن‌ها را از نظر فنی با سؤالاتی از قبیل عملکرد آن‌ها در دستگاه‌های مختلف و اینکه در کنار سایر فونت‌هایی که استفاده می‌کنیم بی‌معنی و نامعقول به نظر نمی‌آیند، ارزیابی کنید.

یافتن خصوصیات مناسب
اگر حرفه‌ٔ شما طراحی است، باید راهبردها و الگوهای طراحی برند مذکور را دنبال کنید و از همین روی در مورد اینکه کدام فونت را برای پروژهٔ بعدی استفاده کنید، چندان آزادی عمل ندارید بلکه باید ببینید که #برند مذکور قصد دارد چه پیامی را به مخاطب منتقل کند و سپس فونت مناسب آن پیام را انتخاب کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon