چه طور فونت مناسب را برای طراحی های خود انتخاب کنیم؟

چه طور فونت مناسب را برای طراحی های خود انتخاب کنیم؟

وقتی که نوبت به انتخاب فونت می رسد، موضوع به همین سادگی نیست که چیزی را انتخاب کنیم که زیبا به نظر برسد. خوانایی، در دسترس بودن و انعطاف پذیری از جمله فاکتور هایی می باشند که لازم است شما در هنگام انتخاب فونت برای یک پروژه ی جدید آن ها را مد نظر قرار دهید. اما بررسی فونت مناسب را از کجا آغاز کنیم؟ در این مقاله هفت نفر از طراحان صاحب سبک، رویکرد ها و پیشنهادات خود را با شما به اشتراک می گذارند . . . پس با سکان آکادمی همراه باشید.

یک فهرست تهیه کنید
مندی واگنر، طراح ارشد می گوید: "من یک فهرست جاری از فونت هایی که دوست دارم روزی از آن ها استفاده کنم تهیه می کنم، و زمانی که پروژه ی جدیدی مطرح می شود، دوباره آن را مرور می کنم تا ببینم آیا در میان آن ها گزینه ی مناسبی برای انتخاب وجود دارد یا خیر. اخیراً به مجموعه ی بسته ی تایپ ادوبی علاقمند شده ام. این بسته برای بررسی و امتحان چندین گزینه ی مختلف بسیار فوق العاده است. شما می توانید طرحی از حروف را به طور کامل امتحان کنید و دلیل بهتری در مورد این که چرا مشتریان باید برای یک فونت پول پرداخت کنند بیاورید. این کار خطر پذیری تصمیم خرید را کم تر می کند و باعث می شود مشتری از خرید خود مطمئن شود و احساس رضایت بیش تری داشته باشد."

محتوا همه چیز است
جسیکا هیسک، هنرمند حرف نگار و طراح حروف چاپی می گوید: "اولین کاری که من می کنم این است که از خودم می پرسم: من بیش تر چه نوع محتوایی دارم؟ اگر آن محتوا بیش تر متن پاراگرافی باشد با طرح حروف متنی کارآمد (چیزی که برای سایز متنی به خوبی کار می کند و از نظر میزان ها و قلم ها به اندازه ی کافی مفید واقع می شود) شروع خواهم کرد. اگر در قالب سایت من بیش تر تصاویر به کار رفته باشد، و من فقط به فونتی برای توضیحات تصاویر و عنوان نیاز داشته باشم، اول به دنبال چنین نوع فونت هایی خواهم گشت. به طور کلی من همیشه به دنبال چیز هایی هستم که خوش ساخت (حاصل کار یک طراح ماهر باشند، خواه برای وب ساخته شده باشند، یا به خوبی برای استفاده در وب سازگار شده باشند) و شیک باشند. اگر آن فونت از آخرین قابلیت های پیشرفته ی مرورگر استفاده کند، مثلاً این که به من امکان دسترسی به ویژگی های نوع باز (ویژگی های چاپی که توسط مایکروسافت طراحی شده اند، مثل سبک پر نقش و نگار حروف بزرگ) را بدهد، شگفت انگیز است، اما باید از نظر بدترین شرایط محتمل هم بررسی شود."

همه چیز را ساده بگیرید
آلیستیر کمپل، مدیر تجربه کاربری توضیح می دهد: "در ارتباط با دسترسی، برخی توصیه های کلی وجود دارد که فونت های خاصی – مثل Verdana و Tahoma – طوری طراحی شده اند که خوانا باشند. با این وجود، کاری که شما با آن فونت انجام می دهید اهمیت دارد. از سبک های حروف بسیار زیاد در یک صفحه استفاده نکنید. همه ی حروف را بزرگ نکنید. از رنگ های متغیر و ناهماهنگ استفاده نکنید و از حرکت متن اجتناب کنید. اگر در کل هدف شما خوانایی بهتر متن است، ناگزیرید که محدودیت های دسترسی ایجاد کنید."

یافتن فونت های تطبیق پذیر و چند کاربردی
کای برچ، طراح وب توضیح می دهد: "به منظور ایجاد یک تجربه ی عالی برای خوانندگان مجله ی چاپی و بازدید کنندگان وب سایت خودم، برای نسخه های آنلاین و آفلاین یک فونت انتخاب کردم. انتخاب اولیه با در نظر داشتن قابلیت استفاده بین پلتفرم ها (توانایی بسته های نرم افزاری و کتاب های الکترونیکی در اجرا روی سیستم عامل های مختلف) صورت گرفت، به ویژه این که به دنبال مجموعه ای بسیار تطبیق پذیر با سبک های فراوان می گشتم تا به من گزینه های متعدد و متنوع برای استفاده در موارد مختلف بدهد (برای مثال، Regular برای حروف سفید روی زمینه ی سیاه و Light برای حروف سیاه روی زمینه ی سفید.)"

شروع به نمونه سازی کنید
طراح محصولات دیجیتالی در شرکت مونوتایپ، دیوید هیوز می گوید: "من قصد ندارم که دروغ بگویم، من حقیقتاً انتخاب نوع فونت برای صفحه ی نمایش را کاری چالش بر انگیز می دانم. متغیر های بسیار زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، هم چنین فاکتور های تأثیر گذار دیگری وجود دارند که فراتر از کنترل شما به عنوان یک طراح می باشند. مردم روی چه نوع صفحه نمایشی محتوای شما را خواهند خواند؟ آن ها چه سیستم عاملی را اجرا خواهند کرد؟ سرعت اتصالشان چه قدر خواهد بود؟ شگفتا که حتی تغییر شدت انعکاس نور صفحه ی نمایش هم تأثیر گذار است. بهترین توصیه ای که من می توانم بکنم این است: ابزار های نقاشی خود را بیرون بیاورید و شروع به نمونه سازی کنید، خواه با دست یا با ابزار هایی نظیر Typecast. نمونه های ساخته شده ی خود را در هرجا که ممکن است امتحان کنید. آن را روی یک ارتباط بد موبایلی بالا بیاورید تا زمانی که فونت های وب شما بارگذاری نمی شوند متوجه تأثیرات آن بشوید. جایگزین های مناسب را قرار دهید و البته، فونت هایی را که برای استفاده در صفحه نمایش های جدید، طراحی (یا به روز رسانی) شده اند را انتخاب کنید. طرح فونتی را که اریک گیل ساخته بود برای نمایش گر صیقلی Retina مک بوک قدیمی شده است و اصلا انتخاب مناسبی نیست."

ارزیابی از دو جنبه ی احساسی و فنی
طراح ارشد، سوفیا شفرد می گوید: "من فونت ها را از دو منظر ارزیابی می کنم: یکی احساسی و دیگری فنی. از منظر احساسی، من فونتی را پیدا می کنم که بتواند حس محتوای متن را به درستی منتقل کند. آیا شکل حروف در حالت مناسبی قرار گرفته اند؟ آیا این فونت در زمینه ای که استفاده خواهد شد به راحتی خوانده می شود؟ وقتی که تعدادی گزینه ی مناسب داشتم که رضایت بخش بودند، آن ها را از نظر فنی با سؤالاتی از این قبیل می سنجم: عملکرد آن ها در برخورد با دستگاه های مختلف چگونه است؟ چه سرویس هایی آن ها را بارگذاری و مشخص می کند و آیا در کنار سایر فونت هایی که استفاده می کنیم بی معنی و نامعقول به نظر نمی آیند؟ آیا جایی در بودجه دارند؟ آیا لازم است چندین زبان را پشتیبانی کنیم؟ این فونت چه اندازه بزرگ است و این بزرگی تا چه میزان عملکرد را تحت الشعاع قرار می دهد؟ به ندرت ممکن است که یک فونت تمام این سنجش ها را برآورده سازد، بنابراین، همیشه اولویت بندی آن ها بر اساس الزامات پروژه ایده ی خوبی است."

یافتن خصوصیات مناسب
مدیر طراحی وب، اینیائیلی دی لیان پرسن می گوید: "به عنوان یک طراح دورکار و فریلنسر، من باید راهبرد ها و الگو های طراحی علامت تجاری خودمان را دنبال کنم، بنابراین در مورد این که کدام فونت را برای پروژه ی بعدی استفاده کنم، چندان آزادی عمل ندارم! این یک چالش جذاب است، و چیزی است که در حقیقت اکنون من زیاد در مورد آن فکر نمی کنم. فونت ما خصوصیات برجسته ی فراوان و میزان های مختلف دارد که این موضوع سبب می شود برای راه حل های مختلف تطبیق پذیر باشد."