سؤالاتی که باید از تسترهای نسخهٔ آزمایشی نرم‌افزارتان بپرسید؟

سؤالاتی که باید از تسترهای نسخهٔ آزمایشی نرم‌افزارتان بپرسید؟

پروسهٔ ریلیس (انتشار) نسخهٔ بتای نرم‌افزار زمان خوبی برای گرفتن فیدبک از کاربران دربارهٔ محصول و انجام اصلاحات و تغییرات ضروری است. تِستِرهای نسخهٔ بتای نرم‌افزار شما اطلاعات ارزشمند و مفیدی دارند که برای بهتر کردن نرم‌افزار به آن‌ها نیاز خواهید داشت که در همین راستا بسیار مهم است که برای مطلع شدن از مشکلاتی که آن‌ها در هنگام استفاده از نرم‌افزار با آن مواجه بوده‌اند، وقت بگذارید. برای اینکه بدانیم بهتر است چه پرسش‌هایی مطرح کنیم، یکسری کارآفرین برتر انتخاب شده از YEC، که به منزلهٔ یکی مجامع موفق آمریکایی برای کارآفرینان محسوب می‌گردد، نظرات خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

با استفاده از این نرم‌افزار چه هدفی را دنبال می‌کنید؟
نرم‌افزار شما یک رسالت مشخص دارد و آن هم اینکه به کاربر کمک کند تا به اهداف خود دست یابد. اگر همواره از کاربران‌تان دربارهٔ هدف‌شان از به‌کارگیری نرم‌افزار نپرسید و نرم‌افزارتان را با نیازهای کاربران به منظور رسیدن به این اهداف وفق ندهید، بدون شک نرم‌افزار مذکور در بازار شکست خواهد خورد. به عبارتی، همواره نیاز دارید تا هم از حرکت بعدی آن‌ها و هم از هدف نهایی آن‌ها از انجام این کار مطلع باشید و نرم‌افزار شما باید پاسخگوی نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کاربران باشد و یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه اطمینان حاصل کنید که کاربران در چه جهتی گام بر می‌دارند، این است که همواره از آن‌ها بپرسید از نرم‌افزارتان چه می‌خواهند.

مورد استفادهٔ شما از این نرم‌افزار چیست؟
فهمیدن این مسئله که چرا تِستِرهای نسخهٔ بتای نرم‌افزارتان از آن استفاده می‌کنند، به شما کمک خواهد کرد که مسیر پیش روی آن را، زمانی که مخاطبین بیشتری به دست می‌آورد، حدس بزنید. عملکرد تست‌کننده‌های نرم‌افزارتان را بسنجید و از آن‌ها بپرسید این اپلیکیشن از چه جهت مفید است و چه چیزی باعث شده که از میان اپلیکیشن‌های مختلف آن را انتخاب کنند. بررسی موارد استفاده از نرم‌افزار به شما خواهد گفت که کدام قسمت آن برای کاربران کارآمدتر بوده و کدام قسمت‌ها مفید واقع نشده‌اند.

پیچیده‌ترین بخش نرم‌افزار کجا است؟
باید هر قسمتی از نرم‌افزارتان را که پیچیده است و کاربر را سردرگم می‌کند بیابید و ایرادات آن را برطرف کنید. پرسش از تعداد زیادی از تست‌کننده‌های نسخهٔ آزمایشی در مورد قسمت‌های پیچیدهٔ نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا آن بخش‌هایی که استفاده از آن سخت به نظر می‌رسد را بیابید اما اگر قصد ندارید تا کاربرد نرم‌افزارتان را ساده‌تر کنید چرا که نرم‌افزار پیچیده‌ای توسعه داده‌اید، پس کاربران را برای استفاده از آن راهنمایی کنید. پس از بهبود و اصلاح نرم‌افزارتان، این سؤال را مجدداً تکرار کنید تا زمانی که همهٔ پاسخ‌ها این باشد که کار با آن واضح و سرراست است.

چه مبلغی برای خرید این نرم‌افزار حاضر هستید بپردازید؟
حتی اگر استارتاپ‌تان برای ارائهٔ محصول به بازار آماده نیست و یا قصد ندارید تا از روش فروش مستقیم استفاده کنید، با وجود این بهتر است که از تست‌کننده‌های نسخهٔ آزمایشی نرم‌افزار این سؤال را بپرسید تا بدانید که در حال حاضر این نرم‌افزار چقدر می‌ارزد. در آینده نیز زمانی که نرم‌افزارتان به تدریج توسعه یافت، همین سؤال را تکرار کنید تا بدانید که با هر ویژگی جدیدی که به نرم‌افزارتان می‌افزایید و تغییراتی که در راستای بهبود آن ایجاد می‌کنید، چقدر به ارزش واقعی آن اضافه می‌شود.

چه چیزی باعث می‌شود تا دیگر از این نرم‌افزار استفاده نکنید؟
اولین سؤالی که باید از تِستِرهای نرم‌افزار بپرسید این است که چه عاملی سبب می‌شود تا دیگر از آن استفاده نکنند! از آن‌ها بخواهید تا ایرادات کارتان را به شما نشان بدهند مضاف بر اینکه بر روی چیزی که کاربران دوست دارند تمرکز نکنید بلکه بیشتر توجه‌ خود را بر روی قسمت‌هایی که کاربران در مورد نرم‌افزارتان نمی‌پسندند بگذارید. همچنین برای بررسی بازخوردهای منفی کاربران وقت بگذارید تا نقاط ضعف‌ را شناسایی کنید (برخی از کاربران نظرات جزئی و دقیق‌تری می‌دهند که این اطلاعات بسیار مفید هستند چرا که نیازمند این است تا کاربر زمان بیشتری برای بررسی کردن و استفاده از نرم‌افزار صرف کند.)

چه چیزی در مورد این نرم‌افزار آن‌طور که انتظار داشتید پیش نرفت؟
اینکه می‌دانید نرم‌افزار چه‌طور کار می‌کند بدین معنی نیست که کاربران هم از آن اطلاع دارند. ممکن است محصول‌تان واقعاً خلاقانه باشد اما اگر برای کاربر قابل‌درک نباشد، موفق نخواهد شد. طرح این پرسش که «کدام بخش از نرم‌افزار آن‌طور که انتظار داشتید پیش نرفت؟» اطلاعات وسیعی در مورد تجربهٔ کاربری در اختیار شما می‌گذارد. به علاوه، این سؤال خوبی برای کشف باگ‌ها و اشکالات احتمالی نرم‌افزار نیز می‌باشد.

این نرم‌افزار چه کاربرد دیگری غیر از آنچه هدف‌اش است می‌تواند داشته باشد؟
جالب‌ترین اطلاعاتی که می‌توانید از مرحلهٔ تست نرم‌افزارتان به دست آورید، موارد مختلف استفادهٔ کاربران از نرم‌افزار مذکور است که شما و تیم‌ توسعهٔ نرم‌افزار پیش از روانه کردن محصول به بازار آن را در نظر نداشته‌اید. از این اطلاعات به خوبی استقبال کنید و ساده از کنارشان نگذرید چرا که ممکن است با استفاده از آن‌ها، فرصت‌های جدید و سودآوری برای کسب‌وکار خود در بازار بیابید.

آیا استفاده از این نرم‌افزار را به دوستان‌تان توصیه می‌کنید؟
طرح این پرسش به شما اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه نرم‌افزارتان چقدر ارزشمند است می‌دهد چرا که در نهایت این امر موجب رشد و ارتقاء برندتان خواهد شد. تجربه نشان داده است که کاربران توصیه‌های دوستان و آشنایان‌شان در مورد یک سرویس یا محصول را به مراتب بیشتر از تبلیغات محیطی ارج می‌نهند و از همین روی تمام تلاش خود را به کار بندید تا از این بستر تبلیغاتی خود که در عین حال رایگان هم می‌باشد، حداکثر استفاده را ببرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon