گوگل مپ یا اپل مپ، مسئله این است!

گوگل مپ یا اپل مپ، مسئله این است!

اخیرا مبازره ی گوگل و اپل بر سر خیابان ها شکلی جدی تر به خود گرفته است تا جایی که شرکت اپل در وب سایت رسمی خود اعلام کرده است که در حال ساخت دیتابیسی برای نقشه های دیجیتالی است و این در حالی است که این دیتابیس به صورت کامل از حالت Street View -نمای خیابانی- نیز پشتیبانی می کند. در نقل قولی از سایت اپل آمده است : "اپل در حال اعزام وسیله هایی به اطراف جهان برای عملی تر کردن بهتر نقشه های خود است که برخی از این تغییرات، در نسخه ی بعدی Apple Map پیاده سازی خواهند شد." در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید تا ببینید رقابت دو غول فناوری دنیا -اپل و گوگل- در ارتباط با نقشه های اختصاصی شان به کجا خواهد رسید.

این آشکار سازی اپل منجر شد تا حقیقت مربوط به ماشین هایی که در منطقه ی Bay قرار داشتند، مشخص شود. برخی از شایعه پراکنان بر این باور بودند که شرکت اپل در حال ساخت یک ماشین الکتریکی است، و برخی دیگر به تلاش این شرکت برای ساخت یک ماشین بدون سرنشین اشاره می کردند. علت بر زبان جاری شدن این دست شایعات، مشاهده ی مینی ون هایی بود که حاوی دوربین هایی برای تصویر برداری از مناطق و خیابان ها بودند اما بالاخره سایت 9to5Mac به تمامی این شایعات خاتمه داد و حقیقت را مشخص نمود. این سایت در مقاله ای اعلام کرد که شرکت اپل به وسیله ی مینی ون های خود، در حال جمع آوری تصاویری از جاده ها و مکان ها برای استفاده در Apple Map است. به گفته ی این سایت، اپل در حال به وجود آوردن تغییراتی اساسی -مانند افزودن شهر های بیشتر برای پشتیبانی از قابلیت نمای سه بعدی flyover به نقشه های خود- است.

در هر صورت، این شرکت توانمند در حوزه فناوری قصد دارد از متکی بودن خود به منابعی که متعلق به شرکت اپل نیستند تا حد ممکن بکاهد. از هنگامی که اپل نرم افزار رسمی خود را جایگزین نقشه های گوگل در آیفون و آیپد کرد، این شرکت در حال تصاحب شرکت های کوچکتر برای قدرتمندتر کردن دیتابیس خود بوده است.

هر چند که اپل به صورت پیوسته در تلاش است تا مشکلات مپ خود را رفع کرده و امکانات جدیدی را به آن بیافزاید، اما بر کسی پوشیده نیست که این شرکت بزرگ فناوری، نمی تواند در این زمینه بر گوگل غلبه کند (البته فعلا!). سه سال از زمانی که اپل نرم افزار رسمی خود را جایگزین گوگل مپ کرده می گذرد، اما این نرم افزار هنوز از برخی قابلیت ها پشتیبانی نمی کند. برای مثال، امکان پشتیبانی از قابلیتی مانند نمایش اطلاعات حمل و نقل عمومی، قرار است در نسخه ی بعدی iOS به گوشی های اپل اضافه شود. از مشکلات دیگر اپل مپ می توان به عدم وجود یک رابط کاربری تحت وب و عدم پشتیبانی از گوشی هایی با سیستم عامل اندروید اشاره کرد.

بر اساس مقاله ای که در سایت comScore منتشر شده است، 46.2 درصد کاربران اندروید و iOS ، از گوگل مپ برای مقاصدی مانند مسیر یابی استفاده می کنند و این در حالی است که میزان استفاده ی کاربران این دو سیستم عامل از اپل مپ، تنها 27.5 درصد است.

در حال حاضر، اطلاعات زیادی در مورد دیتاهای جمع آوری شده توسط اپل در دسترس نیست، اما این نوید داده شده است که نسخه های بعدی اپل مپ، قرار است دارای توانایی های بیشتری باشند. با این وجود احتمال آن می رود که در انتها پس از اعمال تغییرات مد نظر شرکت اپل، بسیاری از کاربران متوجه تغییرات زیادی در این نرم افزار نشوند.

با توجه به شواهد موجود، به نظر نمی رسد که شرکت اپل برای بهبود اپل مپ خیلی عجله داشته باشد و شاهد این ادعا هم تعداد مکان هایی است که اپل مینی ون های خود را برای نقشه برداری به آنجا ارسال کرده است (14 مکان در آمریکا و چند مکان در انگلستان و ایرلند.) واضح است که اگر این شرکت قصد دارد در مقابل شرکت هایی مانند گوگل عرض اندام کند، باید تعداد ون های بیشتری برای نقشه کشی به سایر مکان ها بفرستد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon