10 چیزی که باعث می‌شود مشتری‌های استارتاپ‌ خود را از دست بدهید

10 چیزی که باعث می‌شود مشتری‌های استارتاپ‌ خود را از دست بدهید

تیم مدیریت یک استارتاپ باید دست به هر کاری بزند تا با ریزش کاربران مقابله کند اما آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث می‌شود تا از تعداد کاربران‌تان کاسته شود؟ از 10 کارآفرین که از سایت YEC انتخاب شده‌اند دربارهٔ نکاتی که می‌تواند موجب ریزش کاربران شود این سؤال پرسیده شده و پاسخ‌های جالبی از سوی ایشان دریافت شد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کندی در لود شدن سایت
اگر سرعت لود شدن سایت پایین باشد، تأثیر منفی بر تعداد کاربران خواهد گذاشت. افراد معمولاً تمایلی به استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کُند ندارند و در صورتی که لود شدن سایت یا اپ شما بیشتر از ۲ الی ۳ ثانیه به طول انجامد، مشتریان بالقوهٔ شما از سایت یا اپلیکیشن‌تان صرف نظر کرده و به سراغ رقبا خواهند رفت. 

برای رفع این معضل، منابع سرور خود همچون رم و سی‌پی‌یو را افزایش دهید و استفاده از هاردهای اس‌اس‌دی را در دستور کار قرار دهید و در یک کلام سرور خود را آپگرید کنید. همچنین یک سی‌دی‌ان نیاز است تا سایت شما در نقاط مختلف با سرعت مناسبی لود شود که در همین راستا توصیه می‌کنیم به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

CDN (شبکه‌ٔ توزیع محتوا) چیست و چگونه کار می‌کند؟
معرفی برخی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزۀ CDN

نکتهٔ دیگری که در ارتقاء سرعت سایت یا اپلیکیشن تأثیرگذار است، نحوهٔ کدنویسی پروژه است. به عبارت دیگر، اگر شما بهترین سرورهای دنیا را هم داشته باشید اما کدنویسی پروژه اصولی نبوده باشد، کماکان سرعت پایین خواهد بود.

مشکل در عملیات بانکی
سعی کنید با بانک‌ها یا سرویس‌های برای تراکنش‌های مالی وارد مذاکره شوید که خدمات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از جملهٔ این خدمات خوب می‌توان به درگاه بانکی ساده و کاربرپسند، سرعت در پردازش تراکنش‌های مالی و ... اشاره کرد. اگر کاربری را به درگاه بانکی ارجاع دهید که در آن سردرگم شود و یا موقع واریز وجه زمان نسبتاً زیادی از وی گرفته شود، به احتمال قریب به یقین این مشتری را از دست خواهید داد.

نبود راهنمای دقیق برای استفاده از محصول
وجود دسترسی آسان، راهنمای دقیق و سؤال‌های رایج دربارهٔ نحوهٔ استفاده از امکانات خاص محصول‌تان یا همان FAQ به کاربران کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری به خدمات و محصولات سایت شما دسترسی پیدا کنند. شکی به دل راه ندهید که اگر کاربران زمان زیادی را برای یادگیری نحوهٔ استفاده از سایت بگذارند، آن‌ها را از دست خواهید داد.

بی‌علاقگی مشتریان
مشتری‌ها برای محصولات جدید هیجان‌زده‌ هستند اما اگر تغییرات یا بهبودی در محصول جدید مشاهده نکنند، ناامید و بی‌علاقه خواهند شد. با به اشتراک گذاشتن مسیر پیشرفت‌تان، کاربران را مشتاق نگاه دارید که در این صورت آن‌ها با استارتاپ شما احساس نزدیکی کرده و برای دیدن آیندهٔ شما هیجان‌زده خواهند ماند.

کلیک کردن زیاد
مشتری‌ها معمولاً در این زمینه تنبل‌ هستند و از همین روی انرژی خود را برای ساده‌تر کردن هر چیزی که مشتری به آن نیاز دارد صرف کنید؛ از نحوهٔ خرید محصول گرفته تا چگونگی ارتباط برقرار کردن با تیم اجرایی و غیره. اینکه برندتان چقدر معتبر باشد اهمیتی ندارد زیرا چنانچه استفاده از سایت دشوار و پیچیده باشد، کاربارن را از دست خواهید داد که برای رفع این مشکل نیاز است تا با مبانی تجربهٔ کاربری بیشتر آشنا شوید. 

عدم تمرکز
تمرکز بهترین سلاح یک استارتاپ محسوب می‌گردد و این در حالی است که می‌توانید از این سلاح در جهت افزایش تعداد مشتری‌های‌تان استفاده کنید. رایج‌ترین راه‌حل برای افزایش مشتری‌ها، اضافه کردن امکانات جدید است ولی راه‌حل واقعی توقف افزودن امکانات جدید از یکسو و تمرکز بیشتر روی محصول یا خدمات فعلی‌تان از سوی دیگر است. به عبارتی، یک کار را به خوبی انجام دهید تا از دیگران بهتر باشید (در همین راستا توصیه می‌کنیم به مقالهٔ نقش تمرکز در موفقیت کسب‌وکار: وقتی می‌خواهید همه چیز باشید، هیچ چیز نمی‌شوید! مراجعه نمایید.)

بی‌توجهی به برقراری ارتباط با مشتریان
بیشتر استارتاپ‌ها بر روی تلاش در به دست آوردن مشتری‌های جدید تمرکز می‌کنند و فراموش می‌کنند که برندشان را با مشتری‌هایی که از قبل داشته‌اند ارتقاء بدهند. همیشه این احتمال وجود دارد که توجه مشتریان‌تان به پیام‌ها و تبلیغاتی که از رقبای شما دریافت می‌کنند جلب شود؛ پس برقراری ارتباط با آن‌ها و ارتقاء برندتان با مشتری‌های موجود، به شما این اطمینان را می‌دهد که توسط رقبا جذب نخواهند شد.

شنیده نشدن صدای شما
در رابطه با مشتریان این نکته بسیار مهم است که آن‌ها به جای خواندن ایمیل‌های شما، گاهی صدای خودتان را بشنوند. به ایشان دلیلی بدهید تا به فکر تغییر برند و محصول مورد علاقهٔ خود نباشند چرا که کار پرضرری است و در صورتی که خدمات خوبی در اختیارشان قرار دهید، ایشان نیز تمایلی به قطع رابطه با شما از خود نشان نخواهند داد. اگر استارتاپ شما آن‌قدر بزرگ شده و چند وقت یک بار همایش یا سمیناری تشکیل می‌دهید، حتماً سعی کنید در آن همایش‌ها از مشتریان خود دعوت به عمل آورید.

طراحی ضعیف رابط کاربری
برای بیشتر مشتریان رابط کاربری خودِ محصول است. وب‌سایتی که طراحی ضعیفی دارد که درک نحوهٔ کار با آن سخت باشد، برای کاربران دردسر ایجاد می‌کند که در نهایت موجب بی‌میلی ایشان به استفاده از سرویس‌های استارتاپ شما می‌شود.

عدم وفاداری نسبت به مشتری
یکی از عواملی که می‌تواند بر تعداد مشتریان تأثیرگذار باشد، تلاش کسب‌وکار شما برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان است که موجب می‌شود آن‌ها بدانند که برایتان اهمیت دارند و داد و ستد با آن‌ها برای شما حائز اهمیت است. اگر کاربران احساس کنند که با ایشان صادق نیستید و از طرف دیگر یک رقیب پیشنهاد محصول مشابهی را با قیمت کمتری بدهد، مشتریان دیگر تمایلی به ادامهٔ معامله با شما نخواهند داشت! می‌دانید که برای بهبود تجارت‌تان باید سخت تلاش کنید ولی اگر این را به مشتریان‌تان نگویید، آن‌ها نخواهند فهمید که به این موضوع اهمیت می‌دهید.

علاوه بر موارد فوق،‌ به نظر شما با دنبال کردن چه استراتژی‌های دیگری می‌توان مشتریان بالقوهٔ استارتاپ یا کسب‌وکار نوپای خود را از دست داد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon