تأثیر به‌کارگیری تکنیک‌های روانشناختی در موفقیت یک سایت

تأثیر به‌کارگیری تکنیک‌های روانشناختی در موفقیت یک سایت

امروزه روانشناسی در ذره‌ذرهٔ زندگی ما رخنه کرده است و ما انسان‌ها توانسته‌ایم تا با به‌کارگیری تکنیک‌های روانشناختی به شکلی صحیح در حوزه‌های مختلف، به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم. با این توضیحات، در این پست قصد داریم ببینیم نقش به‌کارگیری تکنیک‌های روانشناختی در موفقیت یک سایت یا بهتر بگوییم کسب‌و‌کارهای آنلاین چه‌قدر است.

ایجاد اعتماد
برای اینکه بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را تحت‌تأثیر قرار دهید، لازم است تا اعتماد آن‌ها را جلب کنید و برای این منظور هدف وب‌سایت شما باید کاملاً مشخص باشد و همچنین وب‌سایت باید دارای برخی عناصر طراحی ساده و کاربردی که در دیگر وب‌سایت‌های معروف به کار گرفته شده‌اند نیز باشد. به طور کلی، ما زمان زیادی برای جلب اعتماد کاربران نداریم و اگر کاربری فقط یک بار وارد سایت ما شود و در همان یک بار نتوانیم نظر مساعد ولی را جلب کنیم، احتمال خیلی کمی وجود دارد که مجدد بتوانیم وی را متقاعد به بازدید از سایت خود کنیم!

از دید یک مشتری به وب‌سایت خود نگاه کنید
برخی وب‌سایت‌ها حاوی ساختاری پیچیده هستند و استفاده از آن‌ها نیازمند سروکله زدن با سایت است و چنین وب‌سایت‌هایی در اکثر موارد با شکست مواجه خواهند شد. سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که ذهن بازدیدکنندگان را زیاد درگیر نکند و آنچه را که می‌خواهند به سرعت و به آسانی در اختیارشان قرار دهد اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که بازدیدکنندگان چه می‌خواهند؟

در همان لحظه‌ای که بازدیدکنندگان وارد صفحهٔ اصلی یک وب‌سایت شما می‌شوند، می‌خواهند بدانند که دقیقاً چه کسی هستید، در چه زمینه‌ای فعالیت دارید و برای چه کسانی خدمات عرضه می‌کنید (دقیقاً به همان صورت که وقتی ما با فرد غریبه‌ای آشنا می‌شویم و دوست داریم تا در مورد شخصیت وی بیشتر بدانیم.) و از همین روی با در نظر گرفتن طبقه‌بندی خدمات یا محصولات، بازدیدکنندگان می‌توانند بخش مورد نظر را به آسانی پیدا کنند.

همچنین در مورد خدماتی که ارائه می‌دهید، مهارت‌ها و تجارب خود توضیحات واضحی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید. نکتهٔ دیگری که در این مورد باید مد نظر قرار داده شود این است که کاربران یک سایت تمایل دارند تا بتوانند آن را در دیوایس‌های مختلف، از دسکتاپ گرفته تا موبایل و تبلت، به شکل درستی ببینند و چنین کاری به یُمن طراحی ریسپانسیو (واکنش‌گرا) امکان‌پذیر شده است.

الگوی خواندن محتوای سایت
نحوهٔ قرار گرفتن محتوای یک وب‌سایت می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازدیدکنندگان داشته باشد و از همین روی صرف زمان برای سازماندهی سایت کاملاً منطقی است. کاربران وب فارسی معمولاً تمایل دارند تا مطالب آنلاین را به صورت حرف Z برعکس بخوانند؛ به عبارتی، از گوشهٔ راست بالای صفحه شروع به خواندن می‌کنند و پس از خواندن مطالب به گوشهٔ سمت چپ در پایین صفحه می‌رسند (شاید یکی از دلایلی که اکثر وب‌سایت‌های ایرانی لوگوی خود را در گوشهٔ راست بالای صفحه قرار می‌دهند این است تا کاربران در نگاه اول لوگوی ایشان را دیده و همین مسئله منجر به برندسازی بیشتری گردد.) 

فضای لازم برای محتوای سایت در نظر بگیرید
برای اینکه بازدیدکنندگان با اطلاعات بسیار زیادی مواجه نشوند، یک سلسله مراتب بصری از اطلاعات در معرض دید ایشان قرار دهید به طوری که با این روش می‌توانید افراد را به سمت اطلاعات مورد نظرتان هدایت کنید و با استفادهٔ درست از فضای منفی، اطلاعات مهم را برجسته سازید. در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالات زیر مراجعه نمایید:

انتقال پیام از طریق سلسله مراتب بصری در طراحی سایت
به‌کارگیری فضای منفی (سفید) در طراحی وب

به‌کارگیری از رنگ‌های مختلف با مد نظر داشتن مفهوم آن‌ها
یکی از عوامل کلیدی برای تعیین نوع کاربرانی که درگیر سایت می‌شوند، رنگ است. روانشناسی رنگ معمولاً کار پیچیده‌ای است ولی این نکته را باید در نظر داشته باشید که رنگ‌های انتخابی بر پیام شما تأثیر بسزایی دارند. برای مثال، قرمز آتشین و گرم است؛ زرد رنگ شادی است و آبی آرامش‌بخش است ولی می‌تواند افسردگی را نیز به همراه داشته باشد. به طور کلی، رنگ‌های سرد یک احساس آرامش حرفه‌ای را ایجاد می‌کنند و تُون رنگ‌های گرم‌تر نیز می‌تواند نشانگر سَرزندگی باشد.

انتخاب فونت مناسب
سبک نگارش نیز مانند رنگ می‌تواند بر احساسات کاربران سایت شما تأثیر بگذارد و از همین روی باید در مورد آنچه که می‌خواهید به تصویر بکشید، خوب فکر کنید. فونت‌هایی مانند Times New Roman احساس حرفه‌ای و معتبر بودن را القاء می‌کنند در حالی که فونت‌هایی مانند Helvetica تمیز و مدرن هستند و احساس صمیمی بودن را به بازدیدکنندگان القاء می‌کنند (همچنین ترتیب سطرها و تنظیم فاصله نیز باید به درستی انجام شود.) به عنوان یک قانون کلی، خواندن و‌ب‌سایت، به خاطر نور زیاد صفحهٔ نمایش، سخت‌تر از خواندن نسخهٔ پرینتی یک مطلب است و لذا با انتخاب اندازهٔ فونت مناسب، می‌توانید کمتر موجب آزار رسیدن به چشم کاربران خود شود (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ چه‌طور فونت مناسب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟ مراجعه نمایید.)

آنچه در بالا بدان‌ها اشاره کردیم صرفاً به عنوان بخشی از مهم‌ترین تکنیک‌های روانشناسی در طراحی سایت می‌باشد و این در حالی است که بحث به همین جا ختم نخواهد شد و تأثیر روانشناسی روی موفقیت یک سایت بحثی بسیار گسترده‌تر از این است اما به نظر می‌رسد با به‌کارگیری از نکات فوق‌الذکر، بتوانیم حداقل‌های مورد نیاز برای کاربران‌مان را برآورده سازیم.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما با در نظر گرفتن چه نکات دیگری می‌توان تأثیرگذاری بیشتری روی کاربران سایت‌مان بگذاریم؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon