پیش‌بینی استیو جابز در سال ۱۹۹۶ در مورد آیندهٔ وب و اینترنت

پیش‌بینی استیو جابز در سال ۱۹۹۶ در مورد آیندهٔ وب و اینترنت

مدیرعامل فقید شرکت اپل در سال ۱۹۹۶ قبل از آنکه وب به شکلی که امروزه می‌بینیم به پلتفرمی برای معاملات آنلاین مبدل گردیده، به خوبی می‌دانست که آیندهٔ وب در دست شرکت‌هایی است که از طریق این بستر به فروش خدمات یا محصولات خود خواهند پرداخت.

استیو جابز پس از کناره‌گیری از اپل یک شرکت کامپیوتری تحت عنوان NeXT راه‌اندازی کرد اما با توجه به اینکه می‌دانست آینده در دست وب است، تمرکز شرکت خود را از روی توسعهٔ سخت‌افزار برداشته و در عوض روی توسعهٔ ابزارهایی برای دولوپرها به منظور نوشتن برنامه‌هایی برای شبکهٔ جهانی وب (WWW) تمرکز کرده بود. در همان سال، پس از آنکه اپل شرکت نِکست را خریداری کرد، استیو جابز مجدد به اپل بازگشت و به سمت مدیرعاملی این شرکت رسید.

استیو جابز در مصاحبه‌ای که با مجلهٔ وایرد در شمارهٔ فوریه ۱۹۹۶ انجام داد، نکاتی را در مورد ماهیت وب و آیندهٔ آن بیان کرد که بیش از آنکه بتوان آن‌ها را نقطه‌نظر شخصی وی قلمداد داد کرد، می‌توان به منزلهٔ‌ پیش‌گویی نگاه‌شان نمود به طوری که وی اعتقاد داشت قلب وب در دنیای تجارت خواهد تپید و تجارت هم در دستان شرکت‌های تجاری آمریکایی خواهد بود که محصولات‌ خود را به مشتریان خواهند فروخت که در ادامه بخشی از مصاحبهٔ مجلهٔ وایرد با استیو جابز در مورد آیندهٔ وب خواهید خواند.

وایرد: چه فرصت‌هایی در دنیای وب وجود دارد؟
استیو جابز: به نظر شما ذی‌نفع‌ترین گروه از وب کدام گروه‌ها خواهند بود و چه کسی برندهٔ اصلی میدان است؟

وایرد: افرادی که چیزی برای عرضه کردن دارند.
استیو جابز: برای فروش.

وایرد: برای اشتراک‌گذاری.
استیو جابز: برای فروش.

وایرد: منظورتان انتشار است؟
استیو جابز: چیزی بیش از اشتراک‌گذاری می‌باشد که همان فروش خدمات است. افراد دیگر تمایلی به رفتن به فروشگاه‌های مختلف برای خرید نخواهند داشت و تمام مایحتاج خود را از طریق وب برآورده خواهند کرد.

وایرد: نظرتان در مورد وب به عنوان عاملی انقلابی چیست؟
استیو جابز: اگر شما به کارهایی که من در زندگی‌ام انجام داده‌ام توجه کنید، خواهید دید که تمامی آن‌ها نشانی از شکستن قالب‌ها و چارچوب‌های گذشته داشته‌اند و وب هم می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند، انقلابی برپا کند. به عنوان مثال، یک شرکت کوچک می‌تواند خود را همچون یک شرکت غول در معرض دید مشتریان قرار دهد و همان‌طور که یک شرکت بزرگ می‌تواند خود را تحت وب عرضه کند، آن شرکت کوچک هم می‌تواند سهم خود را داشته باشد. در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ میلیون‌ها دلار خرج کانال‌های توزیع خود می‌کنند و وب خواهد توانست تا چنین زنجیره‌ای را متحول سازد.

وایرد: پس از آنکه این فرایند انقلابی وارد مرحله دیگری شود،‌ چه آینده‌ای را می‌توان متصور شد؟
استیو جابز: وب قرار نیست حداقل تا ۱۰ سال آینده دنیا را تغییر دهد بلکه وب دنیا را ارتقاء خواهد بخشید و زمانی هم که شما در چنین دنیای رو به رشدی قرار دارید، خواهید دید انقلاب فناوری به وقوع خواهد پیوست. وب همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد به طوری که مثلاً اگر فقط و فقط ۱۰٪ از کالا و خدمات ایالات متحده تحت وب عرضه شوند، این یک اتفاق خارق‌العاده خواهد بود اما واقعیت این است که معاملات تحت بستر وب در آینده به مراتب بیش از این خواهد بود و وب به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از تجارت هر کشوری خواهد شد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon