شفافیت با پرسنل خود یکی از بهترین درس‌هایی است که از استیو جابز می‌شود گرفت

شفافیت با پرسنل خود یکی از بهترین درس‌هایی است که از استیو جابز می‌شود گرفت

در گفتگویی که Jony Ive، طراح ارشد کمپانی اپل، با مجلهٔ نیویورکر در مورد زندگی شخصی و کاری‌اش انجام داده است، وی جمله‌ای را به Steve Jobs نسبت می‌دهد که می‌توان از آن به‌ عنوان «بهترین توصیهٔ استیو جابز به مدیران» یاد کرد.

جانی آیو خاطره‌ای که مشاجره‌اش با مدیرعامل فقید اپل را توصیف می‌کند به این شکل بیان می‌دارد:

استیو جابز فردی بود که برای انتقادات‌اش نسبت به اطرافیان به خوش‌نامی ازش یاد نمی‌شه و یادم میاد چند سال پیش زمانی که پرسنل اپل تحت فشار قرار گرفته بودن، استیو جابز اعتراض خودش رو علنی کرد و من هم در این رابطه سکوت اختیار کرده بودم و او هم به‌ خاطر این سکوت من ساکت ننشست و ازم سؤال کرد که چرا سکوت کرده‌ام؟
رویکرد استیو جابز این‌گونه بود که سکوت اختیار کردن من رو از روی خودخواهی‌ام می‌دونست به طوری که رو به من کرد و گفت تو برای اینکه دوست‌داشتنی شوی سکوت کرده‌ای و به‌ جای اینکه بازخورد واضح و شفاف به پرسنل بدی، به گونه‌ای رفتار کرده‌ای که دوست‌داشتنی‌تر بشی و این چیزیه که ازش متنفرم.

این طرز برخورد استیو جابز را می‌توان به‌ عنوان یک درس مدیریتی بسیار مهم در نظر گرفت؛ به‌ عبارت دیگر، هم‌بنیان‌گذار اپل این توانایی را داشت تا بدون تعارف فیدبک واضح و شفاف بدهد (کاری که بسیاری از مدیران از انجام آن ناتوانند) و این توانایی استیو جابز هم به‌ خاطر درک چیزی بود که سایر مدیران از درکش ناتوانند و آن چیزی نیست جز اینکه کار کردن برای مدیری که از روی ناتوانی بخواهد کاری کند که همه او را دوست داشته باشند، اصلاً کار جذابی نیست.

به نظر شما آیا این طرز برخورد با پرسنل، یعنی بدون حاشیه رفتن سر اصل مطلب، در راه‌اندازی استارتاپ‌ها هم همچون کمپانی‌های بزرگ جواب می‌دهد و یا اتخاذ چنین رویکردی منجر به از هم پاشیده شده تیم‌های استارتاپی خواهد شد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon