آیا برای خود کار کردن منجر به خوشحالی بیشتری می‌شود؟

آیا برای خود کار کردن منجر به خوشحالی بیشتری می‌شود؟

World Happiness Report که با حمایت سازمان ملل متحد در سال 2017 انجام شد، عواملی که بیش از همه باعث خوشحالی مردم یک جامعه می‌شوند را معرفی کرد که عبارتند از میزان تولید ناخالص ملی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی، آزادی در انتخاب، دست و دلبازی و در نهایت پاک بودن جامعه از هرگونه فساد! بر اساس این گزارش، از میان 155 کشور تحت بررسی در این تحقیق کشورهای نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس و فنلاند به‌ ترتیب در مقام اول تا پنجم خوشحال‌ترین کشورهای دنیا در سال 2017 قرار گرفتند و کشورهای رواندا، سوریه، تانزاینا، بوروندی و جمهوری مرکزی آفریقا در رده‌های 150 تا 155 جای گرفتند.

چه عواملی در محل کار منجر به خوشحالی می‌شوند؟
این تحقیق بُعد دیگری برای اندازه‌گیری میزان خوشحالی را نیز مورد بررسی قرار داد و آن هم چیزی نیست جز خوشحالی مرتبط با کسب‌وکار که بر اساس گفتهٔ یکی از این محققین:

وقتی در مورد خوشحالی حرف می‌زنیم، به‌ وضوح متوجه می‌شیم افرادی که مشغول به کار هستن به‌ مراتب از اون‌هایی که بیکارن از زندگیشون راضی‌ترن که این نوع خوشحالی خیلی هم ربطی به مقدار حقوق آدم‌ها نداره بلکه بیشتر مربوط به جایگاه اجتماعی، روابط کاری و اهدافشون می‌شه.

در حالت کلی، این تحقیق نشان داد که خوداِشتغالی و راه‌اندازی کسب‌وکاری مستقل در مقایسه با کارمند تمام‌وقتِ شرکتی دیگر بودن در مناطقی همچون اروپا، استرالیا، آمریکای شمالی، نیوزیلند، آسیای شرقی و اتحادیهٔ کشورهای مستقل منجر به داشتن حس و برداشتی مثبت‌تر به زندگی در افراد می‌شود. همین آمار در آمریکای لاتین، جزایر واقع در دریای کارائیب و آفریقای سیاه متفاوت و تاحدودی بالعکس بود به طوری که کارآفرینان از رضایت کمتری نسبت به کارمندان‌شان برخوردار بودند.

بر‌ اساس این گزارش، در کل دنیا برترین جایگاه‌های شغلی که افراد از داشتن‌شان ابراز خوشحالی می‌کنند مرتبط با مشاغل مدیریتی است اما در عین‌ حال متخصصین حرفه‌ای و کارمندان ادارات دولتی نیز در این تحقیق از شغل خود اعلام رضایتمندی کرده‌ بودند. در این میان، صاحبان مشاغل و کارآفرینان در مقام چهارم قرار گرفته‌اند و دلیل نزول به رتبهٔ چهارم هم احتمالاً اضطراب و نگرانی‌های آن‌ها برای سرپا نگاه داشتن کسب‌و‌کارشان می‌باشد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. خواه کارآفرین باشید و خواه کارمند، آیا از شغل خود احساس رضایت دارید و به‌ نظر شما چه عامل یا عواملی منجر به میزان رضایتمندی بیشتر در محیط کار می‌شود؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon