گزارشی دربارهٔ برندها، توزیع‌ها و دیگر مشخصات لپ‌تاپ‌های لینوکسی

گزارشی دربارهٔ برندها، توزیع‌ها و دیگر مشخصات لپ‌تاپ‌های لینوکسی

آیا تا‌به‌حال به این مسأله فکر کرده‌اید که چه انتظاراتی از سیستم‌های لینوکسی خود دارید؟ تحقیقی که اخیراً دربارهٔ لپ‌تاپ‌های لینوکسی انجام شده، اطلاعات زیادی را دربارهٔ فاکتورهای مختلی که افراد هنگام خرید لپ‌تاپ به آن‌ها توجه می‌کنند نشان می‌دهد که از آن جمله می‌توان به قیمت، مشکلات سازگاری، گرافیک، برند و غیره اشاره کرد. جالب است بدانیم این تحقیق نشان می‌دهد که برخی افراد، حاضرند در ازای دریافت پشتیبانی مناسب، مبلغ بیشتری نیز در مقایسه با لپ‌‌تاپ‌های ویندوز هم بپردازند.

هم‌اکنون در سال 2017 به سر می‌بریم و سازگاری دستگاه‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند با ابزارهای دیگر نسبت به چند سال گذشته بسیار بیشتر شده است؛ این مسأله، احتمالاً به‌خاطر پیشرفت در سازگاری با سخت‌افزارهای مختلف و توجه افراد و شرکت‌های صاحب‌ منصب به سیستم‌عامل گنو/لینوکس است که باعث شده ویندوز از چشم بسیاری از افراد بیفتد!

البته هنوز راه زیادی برای پیمودن وجود دارد و در‌حال‌حاضر نیز سیستم‌های لینوکسی با مشکلات مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و کار زیادی برای اتمام سلطنت ویندوز در زمینهٔ لپ‌تاپ و پی‌سی دارند. جالب است بدانیم که لینوس توروالدز -خالق کرنل لینوکس- در جایی گفته که «25 سال بعدی زندگیم را به جنگ با مایکروسافت در کارزار دسکتاپ خواهم گذراند!» و چنین ادعایی می‌تواند امیدبخش پیشرفت‌های بیش از پیش گنو/لینوکس حتی در میان کاربران عادی باشد.

گزارشی دربارهٔ لپ‌تاپ‌های لینوکسی توسط مؤسسهٔ Phoronix انجام شده که طی آن کاربران به تعدادی از سؤالاتی که هنگام خرید لپ‌تاپ به آن‌ها توجه می‌کنند، پاسخ دادند (مثلاً این‌که آیا مهم است دستگاه‌شان به‌طور پیش‌فرض با یک توزیع لینوکسی همراه باشد یا خیر). این گزارش، در بازه‌ای 2 هفته‌ای بیش از 30 هزار پاسخ دریافت کرد که برای نتیجه‌گیری دربارهٔ انتخاب عموم مردم، آمار نسبتاً مناسبی است که در ادامه قصد داریم ببینیم این گزارش کاربران لینوکس، چه چیزهایی را برملا کرده است؟

طرفداران لینوکس هنگام خرید لپ‌تاپ به چه چیزهایی توجه می‌کنند؟
در این گزارش بیان شده که هنگام خرید یک لپ‌تاپ جدید، چیزی که بیشترین اهمیت را دارا است کیفیت ساخت آن است (30.7%)؛ پس از آن، عملکرد سخت‌افزاری (25.2%)، عرضهٔ محصول به‌همراه توزیع لینوکسی پیش‌فرض (مثلاً اوبونتو) و با پشتیبانی رسمی (14.1%) و قیمت‌گذاری مناسب (13.2%) و غیره قرار دارند.

ظاهراً لپ‌تاپی با ظاهر مناسب که با متریال درجه‌ یک ساخته شده باشد نسبت به یکی دیگر که فقط سخت‌افزار بهتری دارد توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند! این قضیه به‌خاطر آن است که بیشتر کاربران به‌طور روزمره کارهای عادی‌ای را با سیستم‌های خود انجام می‌دهند و احتمالاً به‌خاطر جستجو در اینترنت به قدرت فوق‌العاده‌ای نیاز ندارند و این قضیه بیشترین کاری است که افراد از دستگاه‌های خود انتظار دارند (چیزی در حدود 82.5%).

کاربران لینوکسی معمولاً چه کارهایی با سیستم‌های خود انجام می‌دهند؟
بعد از جستجو در وب، توسعهٔ نرم‌افزار (73.1%)، انجام کارهای اداری (47.7%)، مالتی‌مدیا (45.2%)، انجام تکالیف مدرسه (25.3%) و غیره قرار دارند؛ در‌حال‌حاضر هم گیمینگ جزو موارد پراستفاده بین کاربران لینوکسی نیست چراکه درصد آن به چیزی در حدود 21.1% می‌رسد.

آیا لپ‌تاپ موردنظر به‌طور پیش‌فرض توزیع لینوکسی به‌همراه دارد؟
یکی از سؤال‌ها در این تحقیق این بود که آیا آخرین لپ‌تاپی که افراد خریده‌اند، توزیع لینوکسی به‌همراه داشته یا خیر. پاسخ حدود 90 درصد شرکت‌کنندگان خیر بود؛ این مسأله نشان می‌دهد که تولیدکنندگان پی‌سی و لپ‌تاپ هنوز هم چاره‌ای جز استفاده از ویندوز ندارند.

البته چند وقتی است که سیستم‌هایی مانند Dell XPS و Inspiron از لینوکس هم به‌صورت پیش‌فرض استفاده می‌کنند. در این راستا، به‌نظر می‌رسد که همکاری بیشتر با سازندگان سخت‌افزار پرطرفدار، می‌تواند جایگاه کامپیوترهای لینوکسی را به چیزی که استحقاق آن‌را دارند برساند.

آیا کاربران لینوکسی اغلب به‌صورت Dual Boot از لپ‌تاپ‌شان استفاده می‌کنند؟
دوال‌بوت یکی از چیزهایی است که بیشتر افراد حداقل یک‌بار آن‌را به‌کار برده‌اند؛ مطمئناً تنظیم ماشین مجازی کار خیلی ساده‌تری است ولی بازده آن نسبت به وقتی که سیستم‌عامل به‌طور مستقیم روی دستگاه نصب شود به‌مراتب پایین‌تر است.

طبق این گزارش، بیشتر کاربران لینوکسی (62.2%) ترجیح می‌دهند از سیستم‌شان به‌صورت دوال‌بوت استفاده نکنند چرا‌که گاهی‌اوقات ممکن است مشکل‌هایی را به‌وجود آورد. از طرف دیگر، 29.3% از کاربران لینوکسی ترجیح می‌دهند از لینوکس و ویندوز به‌صورت Dual Boot استفاده کنند (بقیهٔ سیستم‌عامل‌ها و توزیع‌ها، به‌مراتب مقادیر کمتری را به خود اختصاص داده‌اند).

محبوب‌ترین توزیع لینوکسی کدام است؟
اوبونتو پراستفاده‌ترین توزیع گنو/لینوکسی است و به‌نوعی می‌توان آن‌را سردستهٔ توزیع‌های لینوکسی قلمداد کرد چراکه بیشتر افراد هنگام سوییچ کردن به لینوکس، به‌عنوان اولین گزینه معمولاً به سراغ اوبونتو می‌روند.

البته منکر این قضیه نمی‌شویم که توزیع‌های لینوکسی فوق‌العاده‌ٔ دیگری نیز وجود دارند، اما اوبونتو با رأی 38.9 درصد شرکت‌کنندگان، رتبهٔ نخست را بین تمامی توزیع‌ها به‌خود اختصاص داده است (آرچ لینوکس با 27.1 درصد، رتبهٔ دوم و دبیان با 15.3 درصد و سپس فدورا با 14.8 درصد، سومین و چهارمین توزیع‌های محبوب لینوکسی هستند).

محبوب‌ترین برند لپ‌تاپ بین کاربران لینوکسی
با این‌که لینوس توروالدز -خالق کرنل لینوکس- طرفدار XPS Dev Editionهای شرکت Dell است، اما عمده کاربران لینوکسی، روی خوشی به این شرکت نشان نداده‌اند! انتخاب بیشتر افراد با 39.6 درصد، متعلق به Lenovo است؛ پس از آن Dell با 27.8 درصد و سپس Asus با 16 درصد، رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

System76 -شرکتی که تمرکز خود را فقط روی لپ‌تاپ‌های لینوکسی گذاشته است- هم با سهم 2.1 درصدی، به رتبه‌ای در پایین این لیست، راضی شده است (PineBook هم لپ‌تاپی است که صرفاً با تمرکز روی سیستم‌عامل گنو/لینوکس طراحی شده است؛ برای آشنایی بیشتر با این لپ‌تاپ، به مقالهٔ PineBook: لپ‌تاپ لینوکسی ارزان با ظاهر مک‌بوک مراجعه نمایید).

اندازهٔ صفحه‌نمایش و گرافیک (GPU)
این‌که لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی بیشترین محبوبیت (37.1%) را کسب کرده‌اند تعجبی ندارد چراکه اندازهٔ آن‌ها مناسب است، نه آنقدر بزرگ هستند و نه بیش‌ازحد کوچک که باعث می‌شود برای استفادهٔ روزانه انتخاب مناسبی به‌حساب بیایند؛ پس از آن، سهم 30.3 درصدی لپ‌تاپ‌های 12 و 13 اینچی، نشان می‌دهد که پذیرش لپ‌تاپ‌های این اندازه در بین کاربران گنو/لینوکس، در‌حال بیشتر‌ شدن است.

در مورد گرافیک نیز بیشتر کاربران لینوکسی تراشه‌های یکپارچهٔ اینتل را به موارد دیگر ترجیح می‌دهند؛ شاید به این خاطر که سازگاری درایورها در این قطعات، با سیستم‌های لینوکسی بیشتر است. درمورد پردازنده‌های گرافیکی، 64.1 درصد افراد Intel انتخاب اول‌شان است و پس از آن، Nvidia با 26.3 درصد قرار دارد.

لازم به‌ذکر است بهره‌مندی از گرافیک به‌صورت Dual، کمترین اهمیت را بین کاربران لینوکسی دارد (شاید به‌ این خاطر باشد که گیم‌های حرفه‌ای آن‌طور که باید و شاید برای این پلتفرم عرضه نشده است که نیاز به چنین قدرتی داشته باشند).

ناراحت‌کننده‌ترین نکته دربارهٔ لپ‌تاپ‌های لینوکسی چیست؟
واضح است که عدم سازگاری سخت‌افزار صفحه نمایش -به‌دلیل عدم عرضهٔ درایورهای اختصاصی- اصلی‌ترین مشکل بین کاربران لینوکسی است؛ پس از آن، مشکلات مربوط به سخت‌افزار وای‌فای قرار دارد و مشکل دیگر هم مربوط به عمر کم باتری است و مسائل مربوط به تاچ‌پد و UEFI Firmware -که باعث می‌شود افراد نتوانند ویندوز را کنار بگذارند- در اولویت‌های بعدی هستند.

قیمت لپ‌تاپ‌های لینوکسی چه مقدار باشد؟
بیشتر کاربران (39.9 درصد) معتقدند که یک لپ‌تاپ لینوکسی باید کمتر از 800 دلار قیمت داشته باشد و درصد به نسبت قابل‌توجهی (13.8%) اعتقاد دارند می‌توانند بودجهٔ 1600 دلاری یا حتی بیشتر برای خرید یک لپ‌تاپ لینوکسی اختصاص دهند.

به‌علاوه این‌که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (55%) می‌خواهند دستگاه لینوکسی‌شان ارزان‌تر از نمونهٔ ویندوزی آن باشد و این درحالی است که 30% افراد اعتقاد داشتند که می‌توانند لپ‌تاپ‌های با قیمت‌گذاری یکسان را خریداری کنند. برخی افراد حاضرند مبلغ بیشتری را نسبت به نمونه‌های ویندوزی بپردازند، اگر پشتیبانی و سازگاری مناسبی را از گنو/لینوکس دریافت کنند که بیشتر دولوپرها در این گروه قرار دارند!

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد؛ اگر از کاربران گنو/لینوکس هستید، تجربهٔ کار با چه لپ‌تاپ‌هایی را در کنار لینوکس داشته‌اید و در این زمینه چه پیشنهاداتی دارید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon