Big Data چگونه حریم خصوصی ما را دستخوش تغییر خواهد ساخت؟

Big Data چگونه حریم خصوصی ما را دستخوش تغییر خواهد ساخت؟

بیگ دیتا (کلان داده) و فضای مجازی ترکیبی ایده‌آل برای برخی شرکت‌های فناورانه محسوب می‌شوند به طوری که برای شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران است، آپدیت بودن با تِرندهای روز دنیا به‌ منظور افزایش میزان بهره‌وری و سودآوری خود ضروری می‌باشد اما پرسش اصلی اینجا است که «چنین ترکیبی برای کاربران به چه معنا است؟» که در این پست به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کلان داده چیست؟

هر کس که این مفهوم برایش شفاف نیست، برای یافتن پاسخ باید خیلی ساده به خود این اصطلاح توجه کند که حاکی از مجموعهٔ بزرگی از داده‌های مختلف می‌باشد. در حالی‌ که کلان داده با انواع منابع مختلفی سروکار دارد، نیاز به توضیح نیست که اکثر داده‌های بزرگ از منابع به‌ اصطلاح Unstructured (بدون ساختار) تأمین می‌شوند و از همین روی می‌توان حدس زد که شاید بزرگ‌ترین منبع داده‌هایی از این دست شبکه‌های اجتماعی خواهد بود به طوری که لایک‌ها، توییت‌ها، بازدید‌ها، کامنت‌ها، گزینه‌های مورد علاقه و هر کاری که کاربران در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند می‌تواند توسط کسب‌وکارهای مختلف جمع‌آوری و آنالیز شده و در نهایت به دیتایی کاربردی مبدل گردد.

در عصر فناوری، شبکه‌های اجتماعی برای هر نوع بیزینسی حائز اهمیت‌ هستند به طوری که حضور کاربران در این پلتفرم‌ها از جنبه‌های متعددی برای شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات و محصولات مختلف مفید خواهد بود. مثلاً فیسبوک به تنهایی آمار دو میلیارد کاربر ماهانهٔ خود را به رخ می‌کشد و نیاز به توضیح نیست که این آمار معادل با ٪26 کل جمعیت جهان است. اما در عین حال، این موضوع برای کاربران عادی (End Users) هم حائز اهمیت است و از همین روی در نظر گرفتن این موضوع که کلان داده‌ها در شکل‌های بسیار متنوعی در دسترس خواهند بود، حیاتی است. اگر علاقمند به موضوع کلان داده هستید، می‌توانید مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

Big Data: خوب یا بد
- داده‌ها به مثابهٔ نفت خام در عصر دانش و فناوری هستند
Data Mining (داده‌کاوی) چیست؟

سناریویی با این مضمون را در نظر بگیرید که می‌خواهید بیمهٔ عمری برای خود تهیه کنید و برای این منظور شروع به جستجو در میان شرکت‌های بیمه می‌کنید و در نهایت یکی را انتخاب می‌کنید. در بدو امر، متصدی ثبت بیمه نام شما را در سیستم خود سرچ کرده سپس در کمال ناباوری از سوی شما، درخواست‌تان را نمی‌پذیرند و در حالی که شما خود را یک مشتری بسیار ایده‌آل با یک شغل ثابت و سابقهٔ پزشکی خوب می‌دانید که هر شرکت بیمه‌ای آرزوی مشتریانی از این دست را دارا است.

در حقیقت، پشت پرده دلیل رد شدن درخواست‌تان این بوده که شرکت بیمه اطلاعاتی از شما دارا است مبنی بر اینکه آخر هر هفته در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی تصاویر غذاهای غیرسالمِ مورد علاقهٔ خود مثل فست‌فود را پست کرده و این در حالی است که هیچ شواهدی مبنی بر حضور شما در باشگاه‌های ورزشی یا هر نوع فعالیت ورزشی مثل شنا، کوهنوری، دوچرخه‌سواری و دیگر فعالیت‌هایی که حاکی از سلامت جسمی شما هستند وجود ندارد!

این دست اطلاعات شاید در نگاه اول نقض آشکار حریم‌ خصوصی به‌ نظر برسند، ولی خیلی از چیزهایی که شما به‌ صورت آنلاین منتشر می‌کنید در طول زمان به‌ عنوان داده‌هایی عمومی درمی‌آیند. گرچه قطعاً می‌توانید برای حفظ حریم‌ خصوصی خود یکسری کارها را انجام دهید، اما حقیقت تلخ این است که نه‌ تنها اینترنت همیشه وجود خواهد داشت، بلکه به‌ شدت شفاف هم می‌باشد و اطلاعات زیادی از شما، ولو به صورت غیرقانونی، را در دسترس سایرین قرار خواهد داد. به گفتهٔ برخی مدیران بازاریابی:

بیگ دیتا به ما کمک کرده تصمیمات تبلیغاتی بهتری بگیریم. موضوعاتی مانند اینکه چه محتوایی تولید کنیم، چه‌زمانی این کار را انجام دهیم و چگونه چیزی را وایرال کنیم.

بر اساس قانونی در عکاسی، ثبت یک عکس خوب به معنی بودن در جای درست و در زمان درست است و می‌توان گفت این اصل در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است به این معنی که کاربران را با محتوای درست و در زمان درست درگیر نماییم. 

همهٔ این‌ها از مقدار بسیار زیادی داده که در طول زمان جمع‌آوری و آنالیز شده‌اند به‌ دست می‌آیند و لذا با کمک تکنولوژی‌های مبتنی بر #هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی قادر خواهند بود با آنالیز کردن داده‌های میلیون‌ها کاربر، دقیق‌ترین اقدامات لازم برای دسترسی به مخاطبین هدف را انجام دهند و فعالیت‌های‌شان با شانس بالایی مطابق با ذائقه کاربران هدف باشد.

در هیچ دوره‌ای علائق، خواسته‌ها و نیازهای کاربران این‌گونه و با این جزئیات جمع‌آوری و آنالیز نشده است اما کاربران باید یاد بگیرند تا از شبکه‌های اجتماعی با رعایت نکات امنیتی استفاده کنند. یک کاربر معمولی اطلاع بسیار کم یا گاهی‌ اوقات هیچ‌گونه اطلاعی در مورد کلان داده و اینکه شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی چگونه اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند ندارد. برای مثال، یک کاربر عادی شاید نداند هر چیزی که در اینستاگرام می‌گذارد یا لایک می‌کند ممکن است توسط متخصصین تبلیغات برای آگاهی از علائق‌اش و در نهایت تبلیغات هدفمند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon