جواهری به‌ نام دولوپر که در آینده‌ای نه‌ چندان دور حرف اول و آخر را خواهد زد!

جواهری به‌ نام دولوپر که در آینده‌ای نه‌ چندان دور حرف اول و آخر را خواهد زد!

به‌ عنوان یک انسان، ما ذاتاً دوست داریم به آینده‌های دور نیم‌نگاهی داشته باشیم تا بفهمیم که در سال‌های پیش‌رو چه تغییراتی رخ خواهند داد. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم به اهمیت حضور دولوپرها در دنیای کسب‌وکار کنونی بپردازیم و ببینیم که این افراد خلاق دنیای ما را تا کجا به پیش خواهند برد و بیزینس‌های مختلف تا چه اندازه به این قشر از متخصصین وابسته خواهند بود.

چه کسی در چند دههٔ گذشته فکر می‌کرد که مثلاً یک کتاب‌فروشی آنلاین مانند آمازون ‌تبدیل به یک غول فناوری شود؟ شاید افراد خیلی کمی می‌توانستند مواردی از این دست را پیش‌بینی کنند اما اگر بگوییم که موارد گفته شده و بسیاری فناوری‌های دیگر بدون حضور متخصصینی تحت عنوان دولوپر نمی‌توانستند ایجاد شوند، خیلی بی‌راه نگفته‌ایم!

در واقع، در خیلی از سازمان‌ها قدرت دولوپرها در مقایسه با سایر پرنسل به‌ نوعی عجیب و وصف‌نشدنی بوده و این در حالی است که گرچه در دنیای بیزینس معمولاً روال‌های کاری، سیاست‌ها و ... از لایه‌های بالای مدیریتی به سایر پرنسل ارجاع داده می‌شوند و نَه برعکس، اما در شرکت‌های فعال در حوزهٔ آی‌تی گذشته از اینکه مدیران و مسئولان چه نظری دارند، این دولوپرها هستند که تحقیق و جستجو می‌کنند و با انتخاب‌های خود سیاست‌های کلان شرکت را مشخص می‌سازند و همین مسئله منجر به این خواهد گشت تا ایشان روزبه‌روز قدرتمندتر شوند و بازی به‌ نوعی عوض شود!

با این تفاسیر، در دوره‌ای که دولوپرها استراتژی‌های دیجیتال را می‌سازند یا در آن‌ها دست می‌برند، حتی موفق‌ترین شرکت‌های صنعتی هم نمی‌توانند نظرات مهندسان نرم‌افزار و دولوپرهایشان را نادیده بگیرند و چنانچه شرکت‌ها بر روی این گروه از نیروهای خود سرمایه‌گزاری نکنند، به‌ زودی رقبایشان گوی سبقت را از ایشان خواهند ربود!

چند شاهد مثال برای اثبات ذات جواهرگونهٔ دولوپرها
وقتی که می‌بینیم کشورها و شرکت‌های فعال در جهان اول شروع به سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های توسعهٔ نرم‌افزار کودکان می‌کنند، این سیاست‌ها حاکی از آنند که روزبه‌روز نیاز به دولوپرها بیشتر و بیشتر خواهد شد و جالب است بدانیم که در سال‌های آتی، نیاز بازار کار به متخصصین توسعهٔ نرم‌افزار به‌ مراتب بیش از خروجی دانشگاه‌ها است! در یک کلام، متخصصین توسعهٔ نرم‌افزار، از طراحان تجربهٔ کاربری گرفته تا توسعه‌دهندهٔ گیم، اپ موبایل و غیره، جزو گروهی هستند که بیشترین درآمد را در مقایسه با سایر حرفه‌ها دارند (این میزان درآمد گاهی‌ اوقات تا بیش از ۱۵۰ هزار دلار در سال هم می‌رسد.)

اساساً می‌توان گفت که حقوق بالا از یکسو و همچنین سر و دست شکستن شرکت‌های فعال در حوزهٔ فناوری برای جذب دلوپرهای تراز اول از سوی دیگر، در نقش جواهرگونهٔ دولوپرها بی‌تأثیر نبوده‌اند به طوری که می‌بینیم شرکت‌های حوزهٔ آی‌تی علاوه بر تأمین حقوق بالای این قشر از نیروی کار خود،‌ شرایط کار و زندگی منحصربه‌فردی را هم برای ایشان فراهم می‌کنند تا ایشان بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند دست به ابداع و نوآوری بزنند (به‌ طور مثال، محیط‌های کاری که در شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک، آمازون و غیره می‌بینیم همه در جهت آرامش خیال پرسنلشان، که غالباً دولوپرها هستند، ایجاد شده‌اند.)

پیش از این اشاره‌ای به سر و دست شکستن شرکت‌های فعال در حوزهٔ فناوری برای جذب دلوپرهای تراز اول کردیم به طوری که گهگاهی در اخبار فناوری می‌شنویم که شرکت‌های فناورانه همچون مایکروسافت، اپل، تسلا، آمازون و غیره به‌ سادگی دست به ربودن نیروهای یکدیگر می‌زنند. معمولاً شرکت‌های موفقی همچون تسلا که مدیرعاملش، Elon Musk، یکی از تأثیرگذارترین افراد فعال دنیای کسب‌وکار کنونی است، بی‌گدار به آب نمی‌زنند؛ این شرکت‌ها به‌ خوبی از میزان تأثیر جذب دولوپرهای بااستعداد در پیشبرد اهدافشان آگاهند و برای همین منظور، حاضرند از هیچ تلاشی فروگذار نکنند حتی اگر لقب دولوپر دزدی به ایشان داده شود (جالب است بدانیم که Steve Jobs تلاش بسیاری برای جذب Linus Torvalds، خالق لینوکس، کرد که با شکست مواجه شد که برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، می‌توانید به مقالهٔ رد پیشنهاد کاری استیو جابز از طرف لینوس توروالدز مراجعه نمایید.)

کلام آخر
به‌ نظر می‌رسد که با توضیحات فوق‌الذکر، به ارتباط نقش مهمی که دولوپرها در دنیای کنونی بازی می‌کنند پی برده باشید. در واقع، دنیا روزبه‌روز بیشتر دیجیتالی شده و تعداد محصولات فناورانه روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و خلق چنین سرویس‌‌های تراز اولی، نیاز به دولوپرهای تراز اول هم دارد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا با این گزاره که «جواهری به‌ نام دولوپر که در آینده‌ای نه‌ چندان دور حرف اول و آخر را خواهد زد!» موافقید؟ علاوه بر این، با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینهٔ هوش مصنوعی، آیا فکر می‌کنید که دولوپرها کماکان پرطرفدار هستند یا اینکه ربات‌های جای ایشان را خواهند گرفت؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در این رابطه با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon