XOD: زبان اپن‌سورس و شهودی مخصوص کدنویسی Arduino ،Raspberry Pi و غیره

XOD: زبان اپن‌سورس و شهودی مخصوص کدنویسی Arduino ،Raspberry Pi و غیره

XOD زبانی به اصطلاح ویژوال به‌ منظور آسان‌تر کردن توسعهٔ اپلیکیشن برای بُردهایی همچون Arduino و Raspberry Pi به بازار عرضه شده است که این زبان برنامه‌نویسی ویژوال (بصری) امکان ساخت برنامه با نُودهای مختلف را به شما می‌دهد بدین صورت که هر Node (نُود) به منزلهٔ قسمتی است که به نمایندگی از قطعات فیزیکی واقعی، عمل می‌کند.

روزگاری که استفاده از کامپیوترها پیچیده بود و گرافیک درخوری در آن‌ها وجود نداشت گذشته و این در حالی است که امروزه استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی که روی آن‌ها سوار شده، برای کودکان نیز کار چندان سختی نیست اما وقتی بحث کار با قطعات سخت‌افزاری و وصل کردن آن‌ها به‌ یکدیگر به‌ میان می‌آید، دانش برنامه‌نویسی یکی از نیازهای حیاتی خواهد بود.

برای حل این مشکل، دولوپرهای کامیونیتی اپن‌سورس سعی کرده‌اند چیزی را طراحی کنند که ما آن‌ را یک زبان برنامه‌نویسی ویژوال می‌نامیم که یکی از این دست زبان‌ها برای توسعهٔ نرم‌افزار برای رسپبری‌پای، آدرینو و غیره، XOD نام دارد. در حقیقت، خالقین زبان XOD یکسری عملکردهای گرافیکی و قواعد تعاملی را به این زبان افزوده‌اند که این زبان به‌ همراه IDE مخصوص به‌ خود و منابع لایبرری‌های موجود در آن، به‌ صورت اپن‌سورس در ریپازیتوری گیت‌هاب ایکس‌اودی قرار گرفته است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon