نگاهی به رشد روزافزون کمپانی آمازون در مقایسه با سایر غول‌های فناوری

نگاهی به رشد روزافزون کمپانی آمازون در مقایسه با سایر غول‌های فناوری

یکی از مقاله‌نویس‌های خوش‌ذوق نیویورک‌ تایمز به اسم Farhad Manjoo اصطلاحی را ابداع کرد تحت‌ عنوان The Frightful Five (پنج هَیولا) که وی در این مقاله به پنج غول تکنولوژیکی اشاره کرد که بر زندگی ما سایه افکنده‌اند که پس از معرفی آن‌ها در این مقاله، قصد داریم تا تمرکز خود را روی یکی از اصلی‌ترین آن‌ها یعنی آمازون بگذاریم.

شرکت‌های آمازون، اپل، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک در واقع همان شرکت‌های تکنولوژیکی هستند که باید از آن‌ها ترسید اما علت این ترس چیست و چرا باید از این شرکت‌ها، خدمات و محصولاتشان واهمه داشت و اساساً چرا زندگی ما روزبه‌روز به تکنولوژی‌های این شرکت‌ها بیشتر وابسته‌ می‌شود؟ همچنین یافتن پاسخ به این سؤال که کدام یک از این شرکت‌ها از همه ترسناک‌تر هستند نیز خالی از لطف نیست که پاسخ به سؤالات فوق و برخی سؤالات دیگر چیزی است که در ادامه قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

در صدر این لیست، اسم شرکت آمازون به‌ چشم می‌خورد و استدلال آقای مانجو هم این بوده که وابستگی‌اش برای خرید به سایت آمازون هر روز بیشتر از دیروز می‌شود اما مسئله این است که آمازون کارکردی فراتر از یک فروشگاه آنلاین در زندگی کاربران دارد و تأثیر این شرکت در زندگی ما از هر شرکت دیگری در دنیای تکنولوژی بیشتر است!

تأثیر این غول فناوری در زندگی ما روز‌به‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا سؤال‌هایی دربارهٔ این شرکت‌ها و تکنولوژی‌هایش و تأثیر آن‌ها بر زندگی‌مان مطرح کنیم. درست است که باید مراقب استفاده از خدمات پنج شرکت فوق‌الذکر باشیم که اسم‌شان در این لیست به‌چشم می‌خورد، اما #آمازون قصه‌اش فرق می‌کند به طوری که باید بیش از سایر شرکت‌ها ازش ترسید! با سرویس‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، بیشتر به تأثیرگذاری این شرکت پی خواهیم برد:

رایانش ابری
سرویس AWS شرکت آمازون بسیاری از برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که روزانه مورد استفاده قرار می‌دهید را روی #کلود میزبانی می‌کند (لازم به‌ ذکر است که وقتی برق شرکت آمازون برای مدتی قطع شده بود، بخش اعظمی سرویس‌های آنلاین دنیا هم دچار اختلال شدند!)

هوش مصنوعی
آمازون امروزه به‌ سرعت به یکی از قَدَر قدرت‌های حوزهٔ #هوش‌ مصنوعی تبدیل شده است و جهش این شرکت در حوزهٔ AI به‌ لطف کمک‌های Alexa صورت گرفت (Alexa نام گجتی است که توسط شرکت آمازون به بازار عرضه شده است که به‌ عنوان یک دستیار صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دنیای جدیدی از محاسبات صوتی را به روی شرکت آمازون گشود.)

لُجستیک
این شرکت سعی دارد از طریق سرویس Amazon Air، با استفاده از پهباد‌ به تحویل کالاهای مشتریانش بپردازد به طوری که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در آینده‌ای نه‌ چندان دور، این شرکت دیگر وابسته به سرویس‌های لُجستیک سایر شرکت‌ها نبوده و خود به‌ تنهایی این مسئله را هَندل خواهد کرد.

فیلم و موسیقی
آمازون میلیون‌ها نفر را پای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها می‌نشاند؛ همچنین این شرکت خدماتی برای خرید آنلاین موزیک و ویدئو نیز ارائه می‌دهد که به غنی‌تر کردن بخش سرگرمی و تفریح این شرکت کمک می‌کند.

اغذیه
در بین تمام صنایع غذایی و همهٔ فروشگاه‌های غذایی در دنیا، آمازون با توجه به سرویس تحویل مواد غذایی تازه (Amazon Fresh)، یکی از بزرگترین فروشگاه‌های این صنعت به‌ شمار می‌رود.

خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک
این مورد که اظهر من الشمس است و به‌ نظر نمی‌رسد که نیازی به توضیح داشته باشد!

باورش سخت است که این شرکت تا این حد در دنیای اطراف ما نفوذ پیدا کرده است و کاربران، به‌خصوص کاربران آمریکایی و اروپایی، تا این حد به این شرکت وابسته شده‌ باشند اما این تمام قضیه نبود! این‌ها فقط بخشی از تأثیرات مستقیم این غول دنیای فناوری بودند. حال بهتر است نگاهی مختصر هم به تأثیرات غیر‌مستقیم این شرکت بیاندازیم. Jeff Bezos، رئیس هیئت مدیرهٔ این شرکت، که اتفاقاً مؤسس این شرکت هم می‌باشد، در صنایع دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده است که خارج از دنیای فناوری هستند که عبارتند از:

رسانه‌های خبری
آقای بزوس مالک کمپانی Washington Post است و بخشی از سرمایهٔ Business Insider هم جزو اموال ایشان است.

هوا و فضا
آقای بزوس یک شرکت ساخت موشک هم به نام Blue Origin دارد و در این شرکت موشک‌هایی تولید می‌شوند که پس از استفاده، می‌توان مواد سازنده آن‌ها را دوباره بازیافت کرد.

به‌ نظر می‌رسد که تا اینجای کار، این توضیحات شما را با عمق تأثیرات این شرکت به‌ خوبی آشنا کرده باشد به طوری که خیلی خلاصه می‌توان گفت که آمازون در سال 1998 با شعار «ما کتاب می‌فروشیم اما آنلاین» پا به دنیای تجارت گذاشت و همین شرکت در حال حاضر با شعار «لطفاً به خانه برگردید و از زمان ارزشمند خود نهایت استفاده را کنید چرا که ما در کنار شما هستیم» به کار خود ادامه خواهد داد (همچنین اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با این کمپانی هستید، می‌توانید به مقالهٔ 20 نکتهٔ جالب دربارهٔ آمازون مراجعه نمایید.)

در یک کلام، سال‌ها قبل در دههٔ 90 میلادی شرکتی وجود داشت که فقط یک کتاب‌فروشی آنلاین بود اما امروزه تقریباً نیازی را نخواهید یافت که آمازون نتواند آن‌ را برآورده سازد و این خود تأثیر بسزایی بر زندگی کاربران بر جای خواهد گذاشت.

اگر میزان تأثیرگذاری آمازون همچنان به رشد خود ادامه دهد، باید سؤال‌های مهمی در این زمینه مطرح کرد بدین صورت که آیا اصولاً درست است که یک شرکت چنین تأثیر بسزایی بر شهروندانی که در این دنیای مدرن به آن وابسته‌اند داشته باشد و اگر نظارتی بر این گونه شرکت‌ها وجود داشته باشد، این نظارت چگونه باید صورت پذیرد؟

روی هم رفته، هر کاری که انجام می‌دهیم و با هر قدمی که به‌ سوی آینده پیش می‌رویم، بیشتر به‌ سوی دیجیتالی شدن گام برداشته‌ایم؛ گویی ابری از تمایل به دیجیتالی شدن بر همهٔ اقدامات ما سایه افکنده و شرکتی که در حال حاضر به بهترین نحو این نیاز را برآورده ساخته، آمازون است. با توجه به اینکه واقعاً شرکتی در این زمینه وجود ندارد که بتواند با آمازون در این عرصه به رقابت بپردازد و آمازون یکه‌تاز این عرصه است، به‌ همین دلیل است که باید از آمازون ترسید!

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا واقعاً باید از این شرکت ترسید و آیا واقعاً آمازون می‌تواند لذت خرید در بازار را با خرید اینترنتی جایگزین کند؟ شما کدام یک را می‌پسندید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon