10 افزونۀ گوگل کروم که برای حفظ امنیت در محیط وب ضروری‌ هستند

10 افزونۀ گوگل کروم که برای حفظ امنیت در محیط وب ضروری‌ هستند

امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که کاربر گوگل کروم باشد اما یکی از افزونه‌های این مرورگر محبوب را نصب نکرده باشد. به طور کلی،‌ این افزونه‌ها کاربردهای بسیاری دارند؛ از مدیریت تب‌ها و پنجره‌ها گرفته تا افزایش کارایی مرورگر و حتی مراقبت از حریم خصوصی کاربران. در همین راستا، در این مقاله برای افزایش سطح ایمنی مرورگر و اطمینان از اینکه اطلاعاتتان به سرقت نمی‌روند، قصد داریم تا شما را با 10 افزونۀ امنیتی گوگل کروم آشنا سازیم.

Avast Online Security   
این افزونه باعث افزایش کلی سطح امنیت مرورگرتان می‌شود به علاوه اینکه با اِسکن کامل صفحاتی که باز کرده‌اید و تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن‌ها، به‌ خوبی از حملات فیشینگ در امان خواهید بود. همچنین این افزونه به‌ صورت خودکار آدرس URL وب‌سایت‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید تصحیح می‌کند تا ناخواسته وارد وب‌سایت‌های اشتباه نشوید!

Avast Online Security از یک سیستم آزاد نظرسنجی برای وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند تا وب‌سایت‌های اصل و تقلبی را به‌ خوبی تفکیک کند؛ همچنین کوکی‌هایی که قصد ردیابی کاربر را دارند مسدود می‌کند تا کسی از محتوایی که شما در وب به دنبالش هستید، باخبر نشود.

HTTPS Everywhere
ارتباط رمزگذاری شدهٔ HTTPS باعث می‌شود تا سرقت اطلاعات کاربران و تحت‌نظر داشتن آن‌ها سخت‌تر شود اما متأسفانه تمام وب‌سایت‌ها از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کنند و اینجا است که این افزونه وارد میدان می‌شود. HTTPS Everywhere تلاش می‌کند تا نسخه‌ای از وب‌سایت مورد نظر شما را که از HTTPS پشتیبانی می‌کند (در صورت موجود بودن) پیدا و شما را به آن ریدایرکت ‌کند؛ بدین شکل، بسیاری از وب‌سایت‌ها که به‌ صورت خودکار کاربر را به یک اتصال ناامن HTTP متصل می‌کنند، قادر به این کار نخواهند بود. 

Ghostery
اگر نگران ردیابی شدن هستید و می‌خواهید حریم‌ خصوصی‌ شما در محیط وب حفظ شود یا اینکه صرفاً می‌خواهید ربات‌های تحت شبکه باعث کندی مرورگرتان نشوند، این افزونه مخصوص شما است به طوری که این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا تمام سرویس‌هایی که مشغول ردیابی شما هستند را شناسایی کرده و آن‌هایی که می‌خواهید را به‌ راحتی بلاک کنید.

به‌ راحتی با کلیک بر روی آیکان این افزونه، قادر خواهید بود که لیست تمامی سرویس‌هایی که مشغول ردیابی شما هستند را به‌ صورت طبقه‌بندی شده ببینید که بدین شکل می‌توانید ردیاب‌های شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های تبلیغاتی و غیره را شناسایی و به‌ دلخواه خود مسدود کنید.

Blur
با این افرونه می‌توانید از امنیت تمامی پسوردهای خود اطمینان حاصل کنید و هرگز آن‌ها را فراموش نکنید. نرم‌افزارها و افزونه‌های زیادی برای مدیریت رمز عبور وجود دارد که Blur هم یکی از آن‌ها است (توصیه می‌کنیم به مقالهٔ چطور برای مقابله با هکرها، گذرواژه ای امن انتخاب کنیم؟ مراجعه نمایید که در این مقاله علاوه بر ارائهٔ راه‌کارهایی برای انتخاب یک پسورد ایمن، چند نمونه از معروف‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی رمزعبور نیز معرفی شده‌اند.) Blur قابلیت جلوگیری از ردیابی نیز دارا است و تمام ردیاب‌های کاربر را (چه از کوکی استفاده کنند و چه نکنند) مسدود خواهد کرد.

WOT Web of Trust
این افزونه تا حد زیادی به مانند مورد اول (Avast Online Security) عمل می‌کند بدین صورت که کاربران می‌توانند نظراتشان را راجع به یک وب‌سایت ابراز کنند تا دیگران بتوانند از تجربیات ایشان استفاده کنند. اگر احیاناً با وب‌سایتی مواجه شدید که هیچ نظری راجع به آن ثبت نشده بود، می‌توانید درخواستی مبنی بر بازدید از آن وب‌سایت توسط دیگر کاربران ثبت کنید که بدین شکل دیگران آن وب‌سایت را بازدید کرده و نظرشان را راجع به آن وب‌سایت اعلام می‌کنند تا در صورت وجود هرگونه تهدید امنیتی در آن وب‌سایت، از آن مطلع شوید.

Click & Clean
این افزونه که وظیفۀ اصلی‌اش پاکسازی است، تمام اطلاعات و آثار فعالیت اینترنتی کاربر را تنها با یک کلیک پاک می‌کند که از آن جمله می‌توان به تاریخچه، کَش، کوکی‌ها، فلش کوکی‌ها، یوآر‌ال‌های ذخیره‌شده، فایل‌های موقت و ... اشاره کرد.

این افزونه یک برنامۀ ضد بدافزار نیز در خود گنجانده است که توسط BitDefender طراحی شده و کامپیوتر شما را اِسکن می‌کند تا شما را از حضور احتمالی بدافزارهای گوناگون در سیستم‌تان آگاه کند. خوبی دیگر این افرونه که تیر خلاصی برای رقبا می‌باشد این است که این افزونه تا حد زیادی قابل شخصی‌سازی است به‌ طوری‌ که می‌توانید تعیین کنید که می‌خواهید چه فایل‌ها یا اطلاعاتی پاک شوند.

Surveillance Cam Professional
این افزونه از کامپیوتر شما و محیط پیرامونش حفاظت می‌کند! بدین صورت که Surveillance Cam Professional دوربین وب‌کم شما را به یک دوربین امنیتی تبدیل می‌کند و هرگونه حرکتی در محیط را شناسایی کرده و به‌ صورت مخفیانه از محیط عکاسی می‌کند و بلافاصله آن عکس را برای شما ایمیل می‌کند تا سریعاً تصمیم مناسب را اتخاذ کنید. حتی می‌توانید با این افزونه صدایی برای هشدار به دیگران از سیستم‌تان پخش کنید (هرچند سازندگان این افزونه مدعی‌اند که تصاویر شما را ذخیره نمی‌کنند، ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای زیر نظر داشتن هر نوع فعالیتی، از این افزونه استفاده نکنید!)

Secure Mail 
این افزونۀ پرکاربرد که مخصوص کاربران جیمیل است، به ایشان امکان ارسال ایمیل‌های رمزگذاری شده را می‌دهد به طوری که این ایمیل‌ها تنها برای ارسال‌کننده و گیرنده قابل خواندن خواهند بود و اشخاص سودجو نمی‌توانند به اطلاعات این ایمیل‌ها دسترسی پیدا کنند (حتی دست خود گوگل هم از رمزگشایی این ایمیل‌ها کوتاه است! به علاوه اینکه خودِ سازندگان این افزونه هم به رمزهای انتخابی کاربران دسترسی نخواهند داشت زیرا پروسهٔ اِنکریپشن از روی سیستم خود فرستنده انجام می‌شود.)

تنها کاری که باید انجام بدهید این است که برای ایمیلی که ارسال می‌کنید یک رمزعبور انتخاب کنید؛ سپس گیرنده باید همین رمز را وارد کند تا به محتویات ایمیل دسترسی پیدا کند. اگر مجبور هستید که ایمیل‌هایی حاوی اطلاعات محرمانه و مهم ارسال کنید، استفاده از این افزونه برایتان بسیار کارآمد خواهد بود اما این را هم در نظر داشته باشید که گیرنده هم باید این افزونه را روی مرورگرش نصب کند تا بتواند اطلاعات ایمیل را رمزگشایی کند.

PanicButton
اگر بر روی مرورگرتان مشغول انجام کاری هستید و اطلاعات حساس و مهمی روی صفحه موجود است و به‌ طور ناگهانی کسی به شما نزدیک شود، شما می‌توانید به‌ سرعت تمامی صفحات را ببندید. همان‌طور که از نامش پیدا است، با کلیک رو افزونهٔ Panic Button تمامی تب‌ها و صفحات وب بسته می‌شوند و URL آن‌ها را در قسمت بوک‌مارک‌ها ذخیره می‌کند و هنگامی که بخواهید به کارتان ادامه دهید، تنها با یک کلیک بر روی این افزونه، تمامی صفحاتی که بسته شده بودند، مجدداً باز خواهند شد.

DotVPN
VPN یکی از مهمترین ابزارهای امنیتی در محیط وب است و اگر می‌خواهید به‌ صورت ناشناس در محیط وب پرسه بزنید، باید از VPN استفاده کنید (پیش از خواندن ادامهٔ مطلب، توصیه می‌کنیم اگر در مورد وی‌پی‌ان اطلاعات زیادی ندارید، به مقالهٔ VPN یا Proxy: تفاوت آن‌ها چیست؟ کدام‌یک را باید استفاده کنیم؟ مراجعه نمایید. علاوه بر این، همواره یکسری تصورات غلط در مورد وی‌پی‌ان در ذهن کاربران وجود دارد که پس از مطالعهٔ مقالهٔ آشنایی با برخی باورهای عمومی نادرست راجع به VPN، این باورها هم ریشه‌کن خواهند شد.)

برای کاربران کروم، DotVPN یکی از گزینه‌های خوب است به طوری که سرعت بالا و رایگان بودن، از بارزترین ویژگی‌های این افزونه است. DotVPN پهنای باندتان را محدود نمی‌کند و قابلیت استفاده از چندین و چند موقعیت جغرافیایی مختلف را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که این افزونه تنها یک ابزار VPN نیست به طوری که برخی از ویژگی‌های فراوان این افزونه عبارتند از:

- قابلیت باز کردن وب‌سایت‌هایی با دامنه‌ٔ onion. 
- رمزگذاری 4096بیتی 
- فشرده‌سازی داده‌ها 
- و یک فایروال داخلی برای تقویت امنیت ارتباطات و بسیاری قابلیت دیگر. 

جمع‌بندی
این 10 افزونه برای کسب اطمینان از امنیت در وب و حفاظت از اطلاعات کافی هستند و این در حالی است که برخی از این افزونه‌ها را می‌توانید همیشه فعال بگذارید ولی برخی از آن‌ها مانند Click & Clean و Secure Mail را می‌توانید تنها زمانی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید، فعال سازید چرا که به هر حال فعال‌سازی پلاگین‌ها بخشی از رَم سیستم شما را اِشغال می‌کند.

در پایان، اگر وب‌مستر هستید و روی سئوی سایت کار می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دوست داشته باشید با افزونه‌‌های گوگل کروم که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند نیز آشنا شوید تا از این پس با یک مرورگر، تمامی کارهای خود را انجام دهید که برای این منظور، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ ۱۰ افزونهٔ برتر SEO برای مرورگر Google Chrome مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon