با انجام این کارها می‌توانید از یک دولوپر مبتدی به یک حرفه‌ای مبدل شوید!

با انجام این کارها می‌توانید از یک دولوپر مبتدی به یک حرفه‌ای مبدل شوید!

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید را با ذوق و شوق شروع کنید اما پس از مدتی سرخورده شده و آن‌ را کنار بگذارید؟ احتمالاً در آن لحظه به خود و استعدادهایتان شک نموده و حس کرده‌اید که گویا اصلاً برای این کار آفریده نشده‌اید! هرچند کد‌نویسی یک مهارت است و مانند همهٔ‌ مهارت‌ها می‌توان آن‌ را آموخت، اما واقعیت آن است که یادگیری کدنویسی کار واقعاً سختی است و از همین روی اصلاً‌ عجیب نیست اگر گهگاهی خسته شوید. در همین راستا، قبل از اینکه از ادامهٔ‌ مسیر خود ناامید شده و یادگیری را کنار بگذارید، به نکات مطرح شده در این مقاله نگاهی داشته باشید.

1. همیشه باید در حال یاد گرفتن باشید

به واژهٔ همیشه خوب دقت کنید. هر چقدر هم یاد بگیرید، باز هم چیزهای بیشتری برای یاد گرفتن پیش‌ روی شما است. در واقع، وقتی که پا به دنیای توسعهٔ نرم‌افزار می‌گذارید، باید خود را برای چندین و چند سال تلاش پی‌درپی و خستگی‌ناپذیر آماده کنید. تقریباً می‌شود گفت که همهٔ برنامه‌نویسان ماهر سال‌ها تلاش کرده‌اند تا به نقطه‌ای که در حال حاضر در آن قرار دارند رسیده‌اند و از همین روی دفعهٔ بعد که نتوانستید چیزی را درک کنید،‌ نکتهٔ‌ خاصی را فراموش کردید و حتی اگر برای هزارمین بار برای اینکه بتوانید فانکشنی را بنویسید مجبور شدید به رِفرنس‌های خود مراجعه کنید، ناامید نشوید و به راه خود ادامه دهید.

2. پایه‌های علمی خود را روز به روز قوی‌تر کنید

مهم نیست در حال یادگیری کدام زبان هستید و یا اینکه با چه ابزارها و فناوری‌هایی کار می‌کنید، نکتهٔ مهم این است که فُونداسیون (پایه) قوی و محکمی برای خود بسازید تا بعدها بتوانید سایر مهارت‌های خود را بر روی آن بنا نموده و به یک دولوپر قدرتمند تبدیل شوید (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ درآمدی بر مهم‌ترین اصول آموزش کدنویسی به افراد مبتدی مراجعه نمایید.)

3. خودکفا باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به‌ عنوان یک دولوپر تازه‌کار باید انجام دهید، تلاش برای خودکفایی است. اگر با مشکلی مواجه شدید، تلاش کنید تا شخصاً آن‌ را حل کنید و سعی کنید به تنهایی کدهای خود را دیباگ نمایید و اگر در حین کار به یادگیری مهارت جدیدی نیاز پیدا کردید، تا‌ جایی‌ که می‌توانید سعی کنید تا آن مهارت را به‌ صورت خودآموز یاد بگیرد.

4. خود را درگیر یادگیری فناوری‌های جدید کنید

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید عیناً شبیه یادگیری یک زبان محاوره‌ای جدید است و بهترین روش یادگیری یک زبان زنده این است که زندگی روزمرهٔ‌ خود را با آن درگیر کنید. هر چقدر با مسائل پیچیده‌تر و دشوارتری دست و پنجه نرم کنید،‌ ورزیده‌تر شده و با جنبه‌های بیشتری از آن زبان آشنا می‌شوید. علاوه بر این، هرگز از یادگیری فریمورک‌ها و لایبرری‌های جدید هم غافل نشوید و به این ترتیب می‌توانید به اینکه روزی به دولوپر قابلی تبدیل شوید، امیدوارتر باشید.

5. تهدیدات را به فرصت تبدیل کنید

هر بار که در مصاحبه‌ای رد می‌شوید و یا اینکه به وجود نقطهٔ‌ ضعفی در خود پی می‌برید، دست به کار شده و تا جایی که امکان دارد برای رفع آن نقطه ضعف تلاش کنید. مثلاً اگر در یکی از مصاحبه‌ها در مورد ریکوئست‌های HTTP از شما سؤال شد و یا موضوعی مرتبط با آن مطرح شد و شما در مقابل حرف چندانی برای گفتن نداشتید، بدانید که در این زمینه ضعف دارید و به‌ جای ناامیدی به خاطر دانش اندک خود، وارد گوگل شده و تا می‌توانید در مورد آن موضوع مطلب و آموزش و مقاله بخوانید.

در آخر اینکه هر چقدر هم شرایط برای شما سخت شد و هر چقدر هم که احساس ناامیدی کردید،‌ بدانید که فقط شما نیستید که این احساس را دارید. یاد گرفتن همیشه سخت است؛ هم برای شما و هم برای دیگران و این اراده و انگیزهٔ شما است که می‌تواند سختی‌های راه را برای شما آسان کند. در یک کلام، هرگز به شک‌های خود اجازه ندهید تا شما را متوقف کنند و این جملهٔ‌ معروف را به خاطر داشته باشید که «امروز سخت است و فردا سخت‌تر، اما پس‌فردا روز روشنی برایتان خواهد بود.»

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon