Blockstack: مرورگری اپن‌سورس و مبتنی بر بلاکچین برای ایجاد فضای اینترنتی نامتمرکز

Blockstack: مرورگری اپن‌سورس و مبتنی بر بلاکچین برای ایجاد فضای اینترنتی نامتمرکز

Blockstack مرورگری نامتمرکز است که با گسترش استفاده از آن، فضای سایبری جدیدی شکل خواهد گرفت که از وابستگی به سازمان‌ها و بازیگران فعلی و کلیدی این عرصه بی‌نیاز خواهد بود. این مرورگر که سازنده‌اش آن را «نِت‌اِسکیپ دنیای اینترنت نامتمرکز» نامیده است، امکان ساخت و اجرای اپ‌های مختلف بر بستر بلاکچین را دارا است.

ماهیت به اصطلاح Decentralized (غیرمتمرکز یا نامتمرکز) بودن اینترنت توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و تهدیداتی مانند Net Neutrality رو به شکست رفته است (Net Neutrality یا بی‌طرفی شبکه به این موضوع اشاره دارد که باید با ترافیک اینترنتی شامل تمامی اطلاعات، کاربران، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها رفتاری یکسان صورت بگیرد. مثلاً برخی شرکت‌های ISP در شرایط خاصی اقدام به کاهش سرعت آپلود/دانلود می‌کنند یا زمانی کمپانی AT&T با محدود کردن دسترسی افراد به سرویس FaceTime، آن‌ها را مجاب می‌کرد تا برای استفاده از این اپ، از پلن‌های اینترنتی این شرکت استفاده کنند.) به همین دلیل هم همواره برخی سازمان و جنبش‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته تا برای ساخت تکنولوژی بعدی که بتواند اینترنت را به‌ معنی واقعی کلمه Open (باز) نگاه دارد، اقدام کنند.

Blockstack نوعی فناوری مبتنی بر بلاکچین است که اولین بار در کنفرانس Consensus 2017 شرکت CoinDesk، که مالکیت BlockStack را در اختیار دارد، در نیویورک معرفی شد و این در حالی است که یکی از بنیانگذاران Blockstack به نام Ryan Shea، این مرورگر را شروعی برای رسیدن به اینترنت نامتمرکز به معنی واقعی کلمه خوانده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon