دانستنی‌هایی دربارهٔ وب و اینترنت

دانستنی‌هایی دربارهٔ وب و اینترنت

در این مقاله لیستی از دانستنی‌های جالب دربارهٔ وب و اینترنت جمع‌آوری شده است که به نظر می‌رسد خیلی‌ها از آن‌ها بی‌خبر باشند اما توصیه می‌کنیم پیش از ادامهٔ‌ این مطلب، به مقالهٔ Robert Taylor: کسی‌ که شاید نامش ناآشنا باشد، اما یکی از مهم‌ترین افراد در حوزهٔ فناوری است! نگاهی بیندازید به طوری که می‌توان گفت رابرت تیلور کسی است که پایه و اساس اینترنت را بنا نهاده است.

۱. حدود ۳/۲ میلیارد نفر در دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند که از این تعداد، ۱/۷ میلیارد نفر آسیایی هستند و تخمین زده می‌شود که اگر یک روز اینترنت کلاً از کار بیافتد، ۲۰۰ میلیارد ایمیل و ۳ میلیارد سرچ گوگلی بلاتکلیف می‌مانند.

۲. چین برای معتادان به اینترنت کمپ‌های درمانی تأسیس کرده‌ است به طوری که ۲۰۰ میلیون نفر از کسانی که در چین از اینترنت استفاده می‌کنند بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال هستند که از همین روی احتمال اینکه کنترل خود را در رابطه با مصرف اینترنت از دست بدهند و نتوانند تایم مناسبی را برای استفاده از آن تعیین کنند، بسیار زیاد است.

۳. روزانه ۳۰ هزار وب‌سایت هک می‌شوند و مجرمان سایبری یا همان هکرها از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری حرفه‌ای برای تشخیص خودکار و اتوماتیک وب‌سایت‌های آسیب‌پذیری که خیلی راحت هک می‌شوند، استفاده می‌کنند.

۴. اولین وبکم در دانشگاه کمبریج و برای نظارت بر یک قهوه‌ساز ساخته شد که تصویری ۱۲۸×۱۲۸ و سیاه‌سفید از وضعیت قهوه‌ساز در قالب ویدیو ارائه می‌کرد.

۵. در هر دقیقه حدود ۲۰۴ میلیون ایمیل از طریق اینترنت ارسال می‌شود و ٪۷۰ از ایمیل‌هایی که ارسال می‌شوند اسپم هستند!

۶. اینترنت برای حفظ و انجام عملکرد فعلی خود به ۵۰ میلیون اسب‌بخار انرژی نیاز دارد (‌هر اسب بخار ۷۴۶ وات است.) 

۷. در سال ۲۰۰۵ اینترنت حداکثر ۲ مگابیت بر ثانیه سرعت داشت ولی امروزه در برخی کشورهای این میزان به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه هم می‌رسد اما کارشناسان هشدار داده‌اند که محدودهٔ سرعت قابل‌دسترس تا همین حد است و فیبرهای نوری داده‌های بیشتری را نمی‌توانند جابه‌جا کنند.

۸. اولین توییت در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ توسط Jack Dorsey فرستاده شد و اولین ویدیوی یوتیوب که آپلود شد، Meet Me at Zoo نام داشت که در ساعت ۲۰:۲۷ روز شنبه، ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ توسط Jawed Karim ارسال شد.

۹. تقریباً ۹ میلیون از بزرگسالان در بریتانیا و یک سوم ایتالیایی‌ها هرگز از اینترنت استفاده نکرده‌اند!

۱۰. عمدهٔ ترافیک اینترنتی را کاربران ایجاد نمی‌کنند بلکه توسط بات‌ها و بدافزارها ایجاد می‌شود. بر طبق مطالعه‌ای، ٪۶۱/۵ یا حدود دوسوم ترافیک وب‌سایت‌ها توسط بات‌های اینترنتی ایجاد می‌شود (البته همهٔ این بات‌ها مضر نیستند. مثلاً بات‌های موتورهای جستجویی مثل گوگل که برای ایندکس کردن صفحات وارد وب‌سایت‌ها می‌شوند مفیدند.)

۱۱. احتمالاً عبارت Surfing On The Internet را شنیده‌اید. ریشهٔ استفاده از کلمهٔ Surfing به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد و توسط یک کتابدار نیویورکی که اسمش Jean Armour Polly بود ابداع شده‌ است. حتی الان هم در زبان انگلیسی گاهی‌ اوقات از این کلمه استفاده می‌شود، اما دیگر کلمات مثل Browsing هم به جایگزین محبوبی برای Surfing تبدیل شده‌‌اند (در صورتی‌ که علاقمند به موضوع گشت‌وگذار در اینترنت هستید، توصیه می‌کنیم مقالهٔ مقایسه‌ای مابین وب‌گردی میان جوانان و مسن‌ترها را مطالعه نمایید.)

۱۲. در سال ۲۰۱۰ تخمین زده می‌شد که روزانه ۲۴۷ میلیون ایمیل ارسال می‌شود اما در سال ۲۰۱۷ یک گروه آماری تخمین زده‌اند که روزانه ۲۶۹ میلیون ایمیل ارسال می‌شود که متاًسفانه عمدهٔ آن هم اسپم است.

۱۳. اولین وب‌سایت دنیا هنوز هم فعال و پابرجا است , این وب‌سایت خیلی امروزی نیست چرا که تمام چیزی که ارائه می‌کند یکسری متن و هایپرلینک است اما این حقیقت که این وب‌سایت هنوز هم در حال فعالیت می‌باشد جالب است.

۱۴. سن اینترنت تا به امروز چیزی بیش از ۱۰ هزار روز است.

۱۵. تا الان حدود ۱.۷ تریلیون پوند به‌ طور اینترنتی خرج شده‌ است. اگر حساب ساعت‌هایی که تا به‌ حال آنلاین بوده‌اید را داشتید، مغزتان سوت می‌کشید!

۱۶. آیا شما هم فکر می‌کنید که اینترنت و شبکهٔ جهانی وب (www) یک چیز هستند؟ باید گفت که این‌طور نیست و معنای این‌ دو، فرسنگ‌ها با هم فاصله دارد. اینترنت شبکهٔ کامپیوتری است، در حالی‌ که شبکهٔ جهانی وب، پلی برای دسترسی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات از طریق اینترنت یا همان شبکهٔ کامپیوتری است (برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، به مقالهٔ آیا می‌دانستید تفاوت میان Internet و WWW چیست؟ مراجعه نمایید.)

۱۷. وب‌سایت You’ve Got Mail را یادتان می‌آید؟ می‌دانستید که بعد از این همه مدت هنوز هم فعال است؟

۱۸. مخترع شبکهٔ جهانی وب مدرن، تیم برنرزلی، توسط ملکه الیزابت به مقام شوالیه (سِر) نائل شد؛ این‌طور که پیدا است، خانوادهٔ سلطنتی به بزرگی و تأثیرگذاری کارهایی که انجام می‌شود بسیار اهمیت می‌دهند چرا که پیش از این نیز به آنتونی هاپکینز -بازیگر- هم این مقام را اعطا کرده‌اند (برای آشنایی بیشتر با آخرین تصمیمات آقای برنرزلی برای بهبود وب، به مقالهٔ تیم برنرزلی به باز آفرینی وب می‌اندیشد! مراجعه نمایید).

۱۹. آیا می‌دانید اولین عکسی که در اینترنت آپلود شده چه بوده‌ است؟ این عکس توسط تیم برنرزلی آپلود شده و تصویری از ۴ خانوم که عضو گروهی موسیقایی به‌نام Les Heribble Cernettes در ژنو هستند و در لابراتوار CERN کار می‌کنند می‌باشد.

۲۰. برای فرستادن یک ایمیل، حدود ۲ میلیون الکترون لازم است، حال میلیون‌ها ایمیل که هر روزه ارسال می‌شوند را تصور کنید!

۲۱. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۰، چیزی در حدود ۴۰ میلیارد گجت در دنیای وب و اینترنت وجود داشته‌ باشد که این موضوع مطمئناً از لحاظ امنیتی خیلی خوب نیست!

۲۲. دوست‌یابی اینترنتی ممکن است یک ایدهٔ پوچ و بی‌معنی به‌ نظر بیاید اما فقط تا وقتی که درآمد حاصل از آن را نمی‌دانید! بر طبق آخرین آمار، وب‌سایت‌های دوست‌یابی اینترنتی و آنلاین هر روزه باعث درآمدی بالغ بر ۱ میلیارد دلار می‌شوند.

۲۳. در حال حاضر در کشورهای چین، کرهٔ جنوبی و ژاپن یکی از بهترین سرعت‌های اینترنت دنیا را شاهد هستیم و بر طبق آمار، متوسط سرعت پهنای باند در این کشورها ۲۲ مگابیت بر ثانیه است. در مقایسه، متوسط سرعت اینترنت در آمریکا ۸.۴ مگابیت بر ثانیه است.

۲۴. آمریکایی‌ها حضور بسیار زیادی در اینترنت دارند و حدود ۷۸٪ افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند از اینترنت استفاده می‌کنند که خب به دلیل انگلیسی بودن اکثر سایت‌ها، این آمار خیلی هم عجیب نیست!

۲۵. تمام چیزهایی که در اینترنت سرچ می‌کنید و به‌ راحتی به آنها دسترسی پیدا می‌کنید فقط درصد کوچکی از وب را در بر می‌گیرند که با نام Surface Web شناخته می‌شوند و بخش باقی مانده که به‌ طور معمول به آن دسترسی ندارید و خیلی بزرگتر هم است تحت‌عنوان Deep Web شناخته می‌شود. نسبت این دو حدوداً ۱۰ به ۹۰ است و به‌ عنوان مثال، دیپ‌وب شامل دیتابیس‌های چندزبانه، اسناد مالی، منابع دولتی، اطلاعات آکادمیک، اسناد پزشکی، گزارش‌های علمی و غیره می‌شود و باید گفت که دیپ‌وب به دارک‌وب هیچ ارتباطی ندارد و دارک‌وب دربرگیرندهٔ سایت‌های تبادل مواد مخدر، اطلاعات غیرقانونی، اعتراضات و جنبش‌های سیاسی، ارتباطات محرمانه، خرید و فروش همه چیز از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد و غیره می‌شود (برای آشنایی بیشتر با این موضوع، به مقالهٔ Deep Web، Darknet و Dark Web: تعاریف و تفاوت‌ها مراجعه نمایید.)

۲۶. شما نمی‌توانید با مرورگرهای معمولی مثل کروم یا فایرفاکس به دارک‌وب دسترسی پیدا کنید و برای دسترسی به آن، به چیزی به‌نام «Tor» احتیاج دارید.

۲۷. در سال ۲۰۱۰ شاهد اتفاق افتادن یک رویداد فوق‌العاده در عصر اینترنت بودیم؛ در این سال، فنلاند به اولین کشوری تبدیل شد که دسترسی به اینترنت را حق قانونی افراد کشورش اعلام کرد.

۲۸. نصف جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و نصف این جمعیتی که از اینترنت استفاده می‌کنند هم عضو فیسبوک هستند (اگر علاقمند هستید حقائقی جالب در مورد فیسبوک هم بدانید، می‌توانید به مقالهٔ 20 حقیقت جالب در مورد شبکهٔ اجتماعی فیسبوک مراجعه نمایید).

۲۹. در هر دقیقه ۷۲ ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود می‌شود؛ فقط یک لحظه حجم فضای ذخیره‌سازی لازم برای این همه ویدیو در یوتیوب را تصور کنید!

۳۰. ویدیوی Gangnam Style که توسط Psy خوانده و اجرا شده‌ است هنوز هم با بیش از ۲۸۴۰۰۰۰۰۰۰ بازدید، پربازدیدترین ویدیوی دنیا محسوب می‌شود.

به غیر از ۳۰ مورد فوق، چه چیز جالب دیگری در مورد اینترنت می‌دانید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon