برنامه‌ٔ جدید مایکروسافت به دولوپرهای ویندوز امکان تست بر روی Android و iOS را می‌دهد

برنامه‌ٔ جدید مایکروسافت به دولوپرهای ویندوز امکان تست بر روی Android و iOS را می‌دهد

برنامه‌نویسانی که برای اندروید و آی‌اواس کد می‌زنند با ابزارهای جدیدی که مایکروسافت ارائه می‌دهد کارشان به‌مراتب ساده‌تر خواهد شد؛ چندی پیش، مایکروسافت از تعدادی اپ و سرویس‌هایی رو‌نمایی کرد که یکی از این ابزار‌ها، به دولوپرها این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های iOS را روی کامپیوترهای شخصی‌شان -بدون نیاز به مکینتاش- اجرا کنند.

Xamarin Live Player نام برنامه‌ای است که به برنامه‌نویسان امکان اتصال تلفن‌های اندرویدی و آیفون‌شان به Visual Studio تحت ویندوز و مک را می‌دهد تا برنامه‌های موبایل دات‌نتی (net.) را که نوشته‌اند به‌سرعت تست و آزمایش کنند. به گفته نت فرایدمن (Nat Friedman) یکی از معاونین شرکت مایکروسافت:

این برنامه به منظور رفع 2 مشکل کلیدی طراحی شده؛ اول این‌که برنامه‌نویسان غالباً مجبور به صرف زمان زیادی برای تنظیم و راه‌اندازی محیط توسعهٔ خود (Development Enviroment) بودند و دوم این‌که زمان زیادی که کامپایل (Compile) برنامه‌ها نیاز داشت؛ پس از این‌که دولوپری بر روی یک برنامهٔ iOS و یا Android شروع به کار می‌کند، تعدادی لایبرری و فریم‌ورک‌ را به برنامهٔ خود وارد کرده‌ که بر پیچیدگی برنامه‌ افزوده خواهد شد، زمان کامپایل و اجرا شدنش به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و از برنامه‌ای ۵ ثانیه‌ای ناگهان به برنامه‌ای ۵ دقیقه‌ای یا ۷ دقیقه‌ای تبدیل می‌شود!

کاهش زمان کامپایل و اجرا، باعث ایجاد شتاب قابل‌توجهی در بهره‌وری برنامه‌نویس می‌شود و به برنامه‌نویسان ویندوزی امکان تست برنامه‌ها را همانند روش‌هایی که در گذشته به وجود سیستم‌های اپل نیاز بود، می‌دهد به‌طوری‌که فرایدمن در این رابطه اعتقاد دارد که در حال حاضر، Live Player با کد‌هایی که برنامه‌نویسان به زبان برنامه‌نویسی سطح متوسطی -که گاهی‌اوقات بایت‌کد (Byte Code) نیز نامیده می‌شود- می‌نویسند عمل می‌کند که سپس آن کد درون برنامه تفسیر می‌شود (البته مایکروسافت به دنبال روش‌های دیگری برای عملکردهای آتی Live Player است، که به برنامه‌نویسان بیش از این کمک کند.)

علاوه بر این، Live Player همچنین قابلیت پشتیبانی از لایو ران (Live Run) را نیز دارا است؛ این قابلیت به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا صفحاتی از برنامه‌شان را انتخاب کرده و تغییرات را روی صفحه یک دیوایس خاص آزمایش کنند.

استفاده از لایو ران، برنامه نویسان را قادر می‌سازد که بدون کامپایل مجدد برنامه، تغییرات لازم را انجام دهند و بدون هیچ کار اضافه‌ای تغییرات خود را روی دیوایس مشاهده کنند (Visual Studio چند ثانیه بعد از این‌که برنامه‌نویس تایپ کردنش تمام شد، ویو آپدیت شده‌ای از برنامه را به دیواس ارسال می‌کند تا برنامه‌نویس بتواند تغییرات را روی آن دیوایس ببیند.)

حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا مذکراتی مابین اپل و مایکروسافت در این رابطه صورت گرفته است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت آری؛ تیم توسعهٔ Live Player با مدیران اپل مذکراتی داشته است و این پلتفرم مایکروسافت به‌منظور انتشار در App Store اپل تائید شده است.

Xamarin Live Player تنها خبر خوشحال‌کننده برای توسعه‌دهندگان موبایل در کنفرانس توسعه‌‌دهندگان بیلد مایکروسافت نیست؛ مایکروسافت همچنین اعلام کرد در Visual Studio Mobile Center، تغییراتی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به امکان تست برنامه‌های پلتفرم یونیورسال ویندوز (Universal Windows Platform) بر روی دستگاه‌های سرفیس که در تست‌کلود (Test Cloud) میزبانی می‌شوند اشاره کرد.

این تیم همچنین بر روی نسخهٔ استاندارد زامال (XAML) کار می‌کنند (نسخه‌ای از زبان مارک‌آپ (Mark-up) رابط کاربری که برای iOS و Android و پلتفرم یونیورسال ویندوز طراحی شده است.) گرچه Xamarin Forms و پلتفرم یونیورسال ویندوز از زامال برای طراحی اینترفیس استفاده می‌کنند، اما تاحدودی سینتکس متفاوتی دارند و این موضوعی‌ است که استاندارد جدید در حل این مشکل به دولوپرها کمک می‌کند.

منبع