Edward Snowden: لینوکس و سایر تکنولوژی‌های اپن‌سورس حافظ حریم خصوصی در فضای مجازی

Edward Snowden: لینوکس و سایر تکنولوژی‌های اپن‌سورس حافظ حریم خصوصی در فضای مجازی

Edward Snowden، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به NSA، در یکی از نشست‌های OpenStack به معایب نرم‌افزارهای انحصاری و تهدیدی که استفاده از آن‌ها برای حریم‌ خصوصی کاربران دارد اشاره کرده و همگان را تشویق کرد تا برای حفاظت از پرایویسی خود در فضای آنلاین، از راه‌کارهای اپن‌سورسی مانند Tor ،Tails ،Debian و غیره استفاده کنند.

ادوارد اسنودن که از سال 2013 پس از اینکه از برنامهٔ مخفی نظارت همگانی NSA پرده برداشت، به روسیه گریخت و در تبعید بسر می‌برد و از آن زمان تاکنون وی دفعات بسیار کمی به‌ صورت مجازی ظاهر شده و دیدگاه‌هایش را در مورد مسائل مختلف بیان کرده که یکی از آن‌ها شرکت در یک جلسهٔ پرسش و پاسخ با مدیر ارشد اجرایی بنیاد OpenStack از طریق ویدیو کنفرانس بود.

این کارمند اسبق NSA علاقهٔ خاصی به نرم‌افزارهای #اپن‌سورس دارد چرا که به اعتقاد وی، این دست نرم‌افزارها حافظ #حریم‌ خصوصی کاربران هستند و این زمینه هم وی به تعداد اندکی اسم که شامل Tor و توزیع Debian و ورژن بهینه شدهٔ Tails Linux برای حفظ گمنامی در بستر وب اشاره کرد (لازم به ذکر است که اسنودن در جریان افشاگری‌هایش در سال 2013، از چندین نرم‌افزار اپن‌سورس استفاده کرده بود تا از ردیابی آژانس امنیت ملی آمریکا در امان بماند.)

قبل از این، اسنودن استفاده از اپ Signal که به خاطر امکان رمزگذاری به اصطلاح End-to-End مشهور است را تبلیغ می‌کرد و طرح‌هایی در خصوص ایجاد حریم‌ شخصی برای گوشی‌های آیفون کرده است. او همچنین بر روی یک ابزار اپن‌سورس به‌نام SecureDrop کار کرده تا قابلیت انتشار اسناد را روی مدیاهای مختلف ممکن سازد.

چرا Edward Snowden حامی اپن‌سورس است؟
یک جور عدم اطمینان به نرم‌افزارهایی با سورس بسته وجود دارد که اسنودن را از اعتماد به آن‌ها باز می‌دارد. در واقع، در این نوع برنامه‌ها کاربر هیچ‌وقت متوجه این نمی‌شود که زیر ذره‌بین است و در این رابطه اسنودن معتقد است که تمام سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که از کاربر تبعیت کنند و هیچ‌گاه کاربر را مورد سوءاستفاده قرار ندهند. همچنین اسنودن به تشریح این واقعیت پرداخت که بیشتر مردم زمانی که یک باگ در کدهای یک نرم‌افزار انحصاری کشف می‌شود، چیزی برای گفتن ندارند به طوری که وی اعتقاد دارد:

وقتی که مثلاً شرکتی مثل اپل دچار یک باگ امنیتی می‌شه، ما نمی‌تونیم بسنجیم که آیا جوابشون به اون باگ به اندازهٔ کافی خوب بوده یا نَه و هیچ تأثیری هم بر اون نداریم! اما ما اصلاً مجبور به مصالحه نیستیم چرا که نیاز به دنیای بهتری داریم و از همین روی هم خودمان باید اون رو بسازیم.

همچنین وی اعتقاد دارد که هم‌اکنون از لحاظ تکنولوژیکی بر سر یک تقاطع ایستاده‌ایم و با یک دوراهی اخلاقی ناخواسته مواجهیم! اما به هر حال با ساختن چیزهایی که برای سال‌های آتی مفید خواهند بود می‌توانیم این مسئله را حل و فصل کنیم و این در حالی است که Freedom of the Press Foundation (بنیاد آزادی رسانه) اسنودن هم در حال حاضر بر روی راه‌هایی برای گسترش قابلیت‌های نرم‌افزارهای اپن‌سورس فعال است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon