لطفا جاواسکریپت مرورگر خود را فعال سازید!

نحوه فعال سازی در کروم
  1. ابتدا باید اینکارو بگنید
  2. بعدش اونکارو
نحوه فعال سازی در فایرفاکس
  1. ابتدا باید اینکارو بگنید
  2. بعدش اونکارو
معرفی Fluent Design System مایکروسافت

معرفی Fluent Design System مایکروسافت

آیا تاکنون عبارت «Fluent Design System» به گوشتان خورده و آیا می‌دانید که این اصطلاح به چه معنا است و هدف شرکت مایکروسافت از ارائه این سیستم چه بوده است؟ پاسخ به این سؤالات و بسیاری موارد دیگر چیزی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

برای پاسخ به تمام سؤالات مطرح شده در بالا اجازه دهید از ابتدای ماجرا شروع کنیم؛ شرکت مایکروسافت در روز دوم کنفرانس Building 2017 خود، از پروژهٔ Neon -که اکنون این پروژه Fluent Design System نامیده می‌شود- رونمایی کرد که معنای تحت‌اللفظی این اصطلاح «سیستم طراحی روان» است.

درواقع، قرار است که بااستفاده از این سیستم، شکل و شمایل تمام اپلیکیشن‌های ویندوز عوض شود! این سیستم بر پایهٔ ۵ اصل استوار شده است که عبارتند از: نور، عمق، حرکت (موشن)، متریال و مقیاس که در ادامه، کارکرد این‌ها را در سیستم Fluent Design برایتان توضیح می‌دهیم، اما اکنون قصد داریم کمی به تاریخچه و کاربرد این سیستم بپردازیم.

در چند ماه گذشته، مطالب مختلفی درباره‌ٔ پروژه Neon منتشر شد؛ همچنین نمونه‌هایی عرضه شد که ظاهر اولیهٔ سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت در آینده را به نمایش می‌گذاشتند و بر همین منوال، طی چند ماه آینده به آرامی به‌سوی Fluent Design System حرکت خواهیم کرد.

این سیستم طراحی، دنبالهٔ روالی است که در حال حاضر در ویندوز 10 صورت گرفته است که تحت‌عنوان MDL2 شناخته می‌شود. برخی از جنبه‌های Fluent Design System در قالب Windows 10 Fall Creators Update در ویندوز به‌کار گرفته خواهند شد و این در حالی است که آپدیت بعدی ویندوز 10 در ماه سپتامبر ارائه خواهد شد (لازم به ذکر است که Fluent Design System نسبت به زبان طراحی Metro برای شرکت مایکروسافت موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.)

Fluent Design System چیست؟
Fluent Design System باعث به‌وجود آمدن تغییراتی آرام در فلسفه و نحوهٔ طراحی در شرکت مایکروسافت شده است؛ اگر تصور می‌کنید که این سیستم طراحی جدید فقط قرار است ویندوز 10 را دستخوش تغییر سازد، اشتباه می‌کنید چراکه این سیستم طراحی علاوه بر ویندوز، اپ‌های آی‌او‌اس و اندروید، قرار است که ظاهر اپلیکیشن‌های سازگار با ابزارهای همچون HoloLens را هم تحت تأثیر خود قرار دهد (شرکت مایکروسافت به تازگی ویدئویی منتشر کرده است که ظاهر آتی اکوسیستم‌ ویندوز، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلف را به خوبی نشان می‌دهد.)

حال که دربارهٔ تاریخچه و کاربردهای این سیستم طراحی توضیحاتی ارائه شد، قصد داریم دربارهٔ همان ۵ اصلی توضیح دهیم که این سیستم بر پایهٔ آن‌ها استوار است:

1. نور (Light)
با استفاده از این اِلِمان، نحوهٔ تعامل کاربران با میزان روشنی و وضوح برنامه‌ها مشخص می‌شود؛ همچنین مشخص می‌شود که نور یا میزان روشنایی چگونه کمک می‌کند تا حواس کاربران پرت نشود.

2. عمق (Depth)
عمق به ظاهر برنامه‌ها جلوه‌های مختلفی می‌بخشد و باعث بهره‌مندی طراح از امکان لایه‌بندی رابط کاربری می‌شود؛ درواقع، عمق رابطهٔ بین اجزای را مشخص می‌کند.

3. حرکت (Motion)
می‌توان از این اِلِمان برای نشان دادن ارتباط، اتصال و بافت موجود میان اجزا استفاده کرد.

4. متریال (Material)
با استفاده از متریال می‌توان بافت یک جزء را کنترل کرد و هنگامی که این جزء با سایر اجزا در تماس قرار گرفت، آن‌را تغییر داد.

5. مقیاس (Scale)
مقیاس این امکان را برای اجزای رابط کاربری فراهم می‌آورد تا فراتر از ۲ بُعد رفته و خود را با اندازه‌ٔ اسکرین‌های مختلف هماهنگ کنند.

برخی از اجزای Fluent Design System در سیستم‌های طراحی گوگل موسوم به Material Design و Metro Ul هم دیده شده است! گرچه هنوز برای قضاوت زود است، اما ظاهر این سیستم روی‌هم‌رفته جالب به نظر می‌رسد. حال نوبت به نظرات شما می‌رسد؟ نظرتان راجع به این سیستم طراحی جدید مایکروسافت چیست؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌باره با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

منبع