معرفی لیستی از کانال‌های مرتبط با کدنویسی در YouTube

معرفی لیستی از کانال‌های مرتبط با کدنویسی در YouTube

YouTube در خیلی حوزه‌ها عالی است و یکی از کاربردهای آن برای دولوپرهایی است که به‌ دنبال آموزش‌های باکیفیت مرتبط با برنامه‌نویسی می‌گردند. گرچه این مورد زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌ است، اما یوتیوب به‌ عنوان یکی از سرویس‌های اشتراک ویدئوی جهان، کانال‌های کاربردی و زیادی برای برنامه‌نویسان دارد که در ادامه تعدادی از کانال‌هایی که به‌ نظرمان ارزش دنبال کردن دارند را لیست کرده‌ایم.

بعضی از این کانال‌ها بیشتر بر روی زبان یا پلتفرم خاصی تمرکز دارند اما اگر شما در آن موضوع متخصص نیستید، باز هم موارد زیادی در آن کانال‌ هست که ارزش دیدن و یاد گرفتن دارد. حتی با اینکه شاید بعضی آموزش‌ها دربارهٔ زبانی باشند که شما از آن استفاده نمی‌کنید، اما اکثرأ علاوه‌بر خود آموزش اصلی، حاوی نکاتی پایه‌ای هستند که می‌توانند برای هر دولوپری، فارغ از زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده‌اش، مفید باشند.

Udacity
شاید بتوان گفت که Udacity یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های یادگیری آنلاین است و کانال این وب‌سایت در یوتیوب یکی از کانال‌های مرجع است. علاوه‌ بر دوره‌های ویدئویی مختلف، جلسات پرسش‌وپاسخ منظم با تکنولوژیست‌های برجسته نیز توسط این پلتفرم آموزشی آنلاین برگزار می‌شود. همچنین بخشی به نام Udacity Talks وجود‌‌ دارد که یکسری برنامهٔ ادامه‌دار است و در آن بعضی از مهم‌ترین متفکران #سیلیکون‌ولی در مورد دنیای تکنولوژی صحبت می‌کنند.

Treehouse
این کانال دوره‌های آموزشی منتشر نمی‌کند بلکه رقیبی برای Udacity Talks محسوب می‌گردد به طوری که در واقع یکسری از گفتگوهایی را شامل می‌شود که توسط افراد علاقه‌مند به حوزه‌های طراحی‌وب، توسعهٔ نرم‌افزار و بیزینس اجرا می‌شود. این کانال همچنین به انتشار داستان‌های موفقیت از دانشجویان خود تمرکز دارد به طوری که ترکیبی است بین TED Talks و داستان‌های انگیزشی است که قصد دارد دید روشن‌تری از تکنولوژی، به خصوص صنعت توسعهٔ نرم‌افزار، به مخاطبین بدهد.

Let’s Build That App
Brian Voong یک دولوپر فریلنسر ساکن سان‌فرانسیسکو است که در این کانال به‌ طور منظم ویدئوهایی با موضوعات کاربردی مختلفی، از طراحی اپ برای iOS گرفته تا Kotlin، منتشر می‌کند.

The Coding Train
در یک کلام، این کانال بر تنوع موضوعات تأکید دارد و ویدیوهای مختلفی ارائه می‌کند به طوری که رقابت‌های کدنویسی، آموزش‌های متنوع و همچنین مهمان‌های مناسبتی برای جلسات پرسش‌وپاسخ و آموزش را شامل می‌شود. The Coding Train شاید زیاد روی موضوع خاصی متمرکز نباشد، اما به نوعی می‌توان گفت که سرگرم‌کننده است و ارزش عضو شدن را دارا است.

Sean Allen
شاید آقای Allen، دولوپری از سیلیکون‌ولی، اسم هوشمندانه‌ای برای کانال یوتیوب خود انتخاب نکرده باشد (همچون برخی از دیگر کانال‌های این لیست)، اما ویدئوهایش کاملاً مبتکرانه‌اند به طوری که برای کدنویسی حرفه‌ای و اصولی این کانال به‌روزتر از خیلی از دیگر کانال‌های یوتیوب است. وی برای توسعه‌دهندگان iOS آموزش‌های خیلی خوبی با Swift ارائه می‌دهد و همچنین در حوزهٔ مصاحبه‌های فنی هم ویدئوهایی ارائه شده و تجربهٔ او در مصاحبه با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی قابل‌فهم و آموزنده است.

Learncode.academy
اگر دولوپر وب هستید، از این کانال حتماً خوشتان می‌آید مخصوصاً دولوپرهایی که به زبان جاوااسکریپت علاقمند هستند. در این کانال اکثر جنبه‌های زبان محبوب جاوااسکریپت و لایبرری‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با آن (همچون React و Node.js) پوشش داده می‌شود.

Wes Bos
Wes Bos عمده فعالیتش حول توسعهٔ وب است و در این کانال نیز اکثر آموزش‌ها حول مباحث مربوط به توسعهٔ وب‌سایت من‌جمله زبان‌های CSS، HTML و JS می‌چرخند. همچنین وی از جمله کسانی است که در ارتباط با آموزش Node.js آموزش‌های پریمیوم فراوانی دارد که با مراجعه به وب‌سایت شخصی‌اش می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

LevelUpTuts
آموزش‌های عرضه شده در این کانال توسط دولوپری به نام Scott Tolinski تألیف می‌شوند که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند؛ از آموزش‌های پایه‌ای وب گرفته تا آموزش‌های تخصصی زبان جاوااسکریپت و لایببری‌های مرتبط با آن.

TheNewBoston
TheNewBoston برندی محبوب در میان کسانی است که به دنبال آموزش‌های جامع و در عین حال رایگان برنامه‌نویسی هستند. در این کانال، از زبان HTML گرفته تا Java و JavaScript، همچنین آموزش‌های تخصصی Python، PHP و غیره پوشش داده می‌شوند و لازم به ذکر است که این کانال یکی از پرطرفدار‌ترین کانال‌های آموزش برنامه‌نویسی در یوتیوب است.

Derek Banas
Derek Banas هم جزو کسانی است که به منظور پرسونال برندینگ بیشتر، از نامش برای کانال یوتیوب خود استفاده کرده است. گرچه در این کانال تمرکز روی زبان ++C و Qt است، اما آموزش‌های دیگری حول دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی من‌جمله پایتون، سی‌شارپ، توسعهٔ گیم و حتی آشپزی هم عرضه شده است! 

Google Developers
این کانال یکی از کانال‌های مورد تأیید خود یوتیوب است که مراسم Google I/O در سال‌های مختلف به علاوهٔ ویدیوهایی حول مباحث مرتبط با اندروید، کلود، هوش مصنوعی و غیره را شامل می‌گردد.

آنچه نام بردیم، صرفاً نمونه‌هایی بود از دنیای یوتیوب که اساساً به این خاطر انتخاب شدند که در حال‌ حاضر کانال خود را به‌ طور منظم آپدیت می‌کنند اما در عین حال بسیاری کانال دیگر هم هستند که حاوی اطلاعات ارزشمندی می‌باشند. اگر شما هم کانال یوتیوب خوبی برای دولوپرها می‌شناسید، می‌توانید در بخش کامنت‌های این مقاله معرفی کنید چرا که هرچه بیشتر اشتراک بگذاریم، بیشتر یاد می‌گیریم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon