معرفی ابزارهای توسعهٔ اپ‌های اندرویدی به غیر از روش نِیتیو

معرفی ابزارهای توسعهٔ اپ‌های اندرویدی به غیر از روش نِیتیو

در این پست قصد داریم راه‌کارهایی را برای کسانی که هیچ‌گونه تجربهٔ طراحی اپلیکیشن موبایل برای اکوسیستم اندروید ندارند معرفی کنیم که از آن طریق بتوانند ظرف مدت زمانی کوتاه، اولین اپ خود را برای سیستم‌عامل محبوب و اپن‌سورس اندروید طراحی کرده و در بازار منتشر کنند. 

اگر تاکنون قصد داشتید دست به طراحی اپ اندروید به صورت نِیتیو بزنید، به احتمال زیاد به شما توصیه می‌شد تا به زبان برنامه‌نویسی جاوا تسلط پیدا کنید چرا که تا پیش از سال ۲۰۱۷، این زبان قدرتمند و محبوب به عنوان زبان اصلی توسعهٔ اپلیکیشن‌های اندروید محسوب می‌شد اما پس از آن سال، زبان جدیدی به دنیا عرضه شد تحت عنوان کاتلین که بسیاری از دولوپرهای اندروید در حال مهاجرت به سمت‌اش هستند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این زبان، می‌توانید به مجموعه مقالات مرتبط با کاتلین در وبلاگ سکان آکادمی مراجعه نمایید.

پس از آنکه با اصول برنامه‌نویسی با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا یا کاتلین آشنا شدید، حال نوبت به آشنایی با Software Development Kit یا به اختصار SDK اندروید می‌رسد که منحنی یادگیری نسبتاً پُرشیبی دارا است (نرم‌افزارها یا محیط‌هایی که داخل آن‌ها می‌توان شروع به کدنویسی اپ‌های اندرویدی کرد هم زیاد هستند اما دولوپرهای حرفه‌ای از Android Studio استفاده می‌کنند.)

علاوه بر فراگیری زبان‌های جاوا یا کاتلین از یکسو و همچنین تسلط یافتن به اس‌دی‌کی اندروید از سوی دیگر که مستلزم صرف زمان زیادی است، پلتفرم‌های دیگری هم در اختیار علاقمندان قرار گرفته که از آن طریق می‌توانند با استفاده از ابزارهای مختلف و همچنین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی شروع به کدنویسی اپ‌های اندرویدی کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

MIT App Inventor
یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ساخت اولین اپلیکیشن اندرویدی خود، استفاده از وب اپلیکیشن App Inventor است که توسط دانشگاه MIT عرضه شده است. اگرچه که اینترفیس تحت وب App Inventor فاقد بسیاری از امکاناتی است که سایر ادیتورها در اختیار دولوپرها قرار می‌دهند، اما این در حالی است که پشتیبانی این سایت رضایت‌بخش است، دائماً آپدیت می‌شود، رابط کاربری آن بسیار کاربردی است، کار کردن با آن آسان است، دانش برنامه‌نویسی اندکی برای کار با آن نیاز است، به سادگی خروجی فایل‌های APK را در اختیار دولوپر قرار داده و مهم‌تر از همه اینکه رایگان است.

B4A
این نرم‌افزار که مخفف واژگان Basic4Android است، در‌ واقع یک IDE است که در آن سعی شده علاقمندان با حداقل چالش بتوانند یک اپ اندرویدی طراحی کنند. با استفاده از زبان اختصاصی این IDE، کاربران می‌توانند خیلی سریع و به سادگی اپلیکیشن‌های اندروید بسازند و این در حالی است که در صورت نیاز می‌توانند از کدهای جاوا هم در پروژهٔ خود استفاده کنند (برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم، می‌توانید به پادکست مصاحبه با سپهر گنجی: مدرس توسعهٔ اپلیکیشن‌های اندرویدی بااستفاده از پلتفرم بیسیک فور اندروید در رادیو فول‌استک مراجعه نمایید.) 

AIDE
با استفاده از یک دیوایس اندرویدی مثل موبایل یا تبلت هم می‌توان برای این سیستم‌عامل اپ نوشت! AIDE را می‌توانید از گوگل‌پلی دانلود کرده و با استفاده از راهنمای‌های این اپ، یاد بگیرید که چگونه بدون نیاز به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر، یک اپلیکیشن اندرویدی توسعه دهید.

GameSalad
اگر اصلاً سررشته‌ای از برنامه‌نویسی ندارید اما خیلی علاقمند هستید که یک بازی اندرویدی طراحی کنید، GameSalad پیشنهاد خوبی است. در این نرم‌افزار، با استفاده از ابزارهای کاملاً گرافیکی می‌توانید یک #گیم برای سیستم‌عامل اندروید طراحی نمایید.

جمع‌بندی
علاوه بر روش‌های فوق، با استفاده از رویکرد هیبریدی نیز می‌توان اقدام به توسعهٔ اپ‌های اندرویدی کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ برنامه‌نویسی Native یا Cross-platform مراجعه نمایید اما آنچه در اینجا نیاز به توجه ویژه‌ای دارد، این است که نَه ابزارهای فوق‌الذکر و نَه روش هیبردی نمی‌توانند کیفیتی که روش نِیتیو دارا است را تضمین کنند و وقتی پای طراحی اپلیکیشن‌ها یا گیم‌های حرفه‌ای به میان می‌آورد، سولوشن اول و آخر رویکرد نِیتیو است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon