Root: حساب بانکی قابل برنامه‌نویسی برای دولوپرها

Root: حساب بانکی قابل برنامه‌نویسی برای دولوپرها

Root یک حساب بانکی به اصطلاح Programmable برای دولوپرهای نرم‌افزار است که اجازه می‌‌دهد برای حساب بانکی خود کدنویسی کنند که این حساب بانکی شامل یک کارت اعتباری قابل‌برنامه‌نویسی، اینترفیس بانکداری آنلاین، اپ موبایل و API می‌‌شود و به طور کلی مدیریت این حساب‌های بانکی از طریق برنامه‌نویسی قابل‌ مدیریت بوده و کارت‌های اعتباری هم بسیار به‌ اصطلاح دولوپرپسند هستند چرا که این حساب‌ها به دولوپرها اجازه می‌دهند تا برای تراکنش‌های خود بسته به نیازشان کدنویسی کنند (کدی که توسط دولوپرها نوشته می‌شود اصطلاحآً RootCode نام داشته و به‌ صورت کاملاً امن توسط این کمپانی در فضای کلود میزبانی می‌شود.)

با استفاده از یکسری API پیش‌فرض این سرویس، کاربران می‌توانند به‌ سرعت ویژگی‌های مورد علاقه و مورد نیازشان را ایجاد کرده و به‌ آسانی برای توسعهٔ عملکرد حساب بانکی خود آن‌ها را با دیگر سرویس‌ها ادغام کنند. به عبارت دیگر، Root به دولوپرها این اجازه را می‌دهد تا حسابی بانکی با ویژگی‌های دلخواه خود داشته باشند. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:

روت یه حساب بانکیِ کارآمده که طراحی شده تا از طریق کدنویسی در دسترس باشه و با ای‌پی‌آی ما می‌تونین اینترفیس خودتون رو بسازید و پول‌تون رو از طریق برنامه‌نویسی کنترل کنین!

Offerzen که تیم سازندهٔ Root است، در واقع یک پلتفرم استخدام برای دولوپرهای نرم‌افزار است و سرمایه‌گذاری این شرکت در صنعت بانکداری از طریق سرویس Root کمی تعجب‌برانگیز است! اما با ایجاد چنین سرویسی، این کمپانی توانسته محصولی ایجاد کند که هر دولوپر خلاقی که سرویس‌های بانکداری معمول نمی‌توانند نیازش را برآورده سازند، بتواند از آن استفاده کرده و ایده‌هایش را پیاده‌سازی کند (لازم به ذکر است که پروژهٔ روت توسط بانک استاندارد آفریقای جنوبی ساپورت شده است.) به عنوان یک نمونه RootCode داریم:

// Require the Root library and initiate with a test key
const root = require('root-banking')('test_key_tYILz1640w9q5n5kNQUZ');
 
// Create and send the transfer
const transaction = await root.eft({
  amount: 250 * 100, // cents
  description: 'Apartment Rent',
  theirReference: 'Sam Harper',
  contactName: 'Rent - Lee',
  bankName: 'ABSA',
  bankNumber: '1337098765',
  saveContact: false
});

حال در ادامه قصد داریم یکسری سناریوی فرضی که با استفاده از Root می‌توانید کدنویسی کنید را مورد بررسی قرار دهیم.

ایجاد نوتیفیکیشن‌های سفارشی 
مثلاً می‌خواهید در هزینه‌ای که صرف خرید قهوه می‌کنید صرفه‌جویی کنید؛ برای این کار می‌توانید یکسری کدنویسی انجام دهید که هر بار با استفاده از کارت‌تان قهوه می‌خرید، یک SMS به‌ عنوان نوتیفیکیشن برای شما بیاید و به شما اعلام کند که مثلاً در هفتهٔ گذشته چقدر پول صرف خرید قهوه کرده‌اید (گرچه سرویس روت در ایران در دسترس نیست، اما واحدهای پولی برای سهولت درک در مثال‌های آتی، به تومان در نظر گرفته شده‌اند.)

بودجه‌بندی 
مثلاً می‌خواهید بدانید که در هفتهٔ گذشته کلاً چقدر پول صرف چیزهای مختلف کرده‌اید؛ فقط کافی است یکسری کدنویسی انجام دهید که تراکنش‌های شما را به Google Sheets بفرستد و سپس در آنجا می‌توانید نمودار بسازید و هزینه‌های هفتگی خود را مقایسه کنید.

حساب پس‌انداز 
مثلاً می‌خواهید به یک کشور دیگر سفر کنید و در تلاش هستید تا کمی پول برای این سفر ذخیره کنید؛ می‌توانید یکسری کد بنویسید که هر تراکنشی که انجام می‌دهید را به‌ صورت افزایشی به نزدیک‌ترین مضرب ۵ رُند کند و آن میزان را به‌ حساب پس‌انداز شما برای سفرتان اضافه کند (مثلاً ۲۲۰۰۰ تومان خرید می‌کنید، ۳ هزار تومان برای سفرتان کنار می‌گذارد.)

اوبر کارت 
فرض کنید مثلاً ماهیانه به دخترتان ۵۰ هزار تومان پول توجیبی می‌دهید، اما نگران هستید که این پول یک موقع زودتر از پایان ماه تمام شود و دخترتان نتواند با اوبر از هر جایی که هست به خانه برگردد. پس به‌ همین دلیل یک روت کارت برای او تهیه می‌کنید که همان میزان ۵۰ تومان را به‌ عنوان پول توجیبی ماهیانه به او بدهد و از طرفی هم برای استفاده از اوبر محدودیت مالی نداشته باشد؛ یعنی اگر پول تو جیبی‌اش هم تمام شد، بتواند به‌ صورت نامحدود از اوبر استفاده‌کند.

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که معرفی چنین سرویسی که برای کاربران ایرانی دست‌نیافتنی است چه لزومی دارد؟ در پاسخ به این سؤال و سؤالات مشابه بایستی گفت که هدف بیشتر ایده‌ دادن به کارآفرینان و کسانی است که علاقمند به راه‌اندازی استارتاپ‌ هستند. نظر شما دربارهٔ حساب‌های بانکی قابل‌برنامه‌نویسی چیست؟ اگر امکان استفاده از آن در ایران وجود داشت، آیا از آن استقبال می‌کردید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر اعضای سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon