نت‌برداری با لپ‌تاپ بهتر است یا قلم و کاغذ

نت‌برداری با لپ‌تاپ بهتر است یا قلم و کاغذ

تحقیقات حاکی از آنند که اگر شما چیزی را با قلم و کاغذ یادداشت کنید، احتمال به یاد آوردن چیزهای یادداشت شده بیشتر از زمانی خواهد بود که شما اقدام به تایپ کردن می‌کنید! مطالعه‌ای که در مجلهٔ Psychological Science منتشر شد، حاکی از آن بود که قدرت قلم به مراتب بیشتر از کیبورد است (این تحقیق توسط یکی از دانشمندان دانشگاه پرینستون زمانی که وی فراموش کرد روزی لپ‌تاپ خود را برای ارائهٔ سخنرانی به دانشگاه بیاورد شروع شد). برای آگاهی از جزئیات این تحقیق، با وبلاگ سکان آکادمی همراه باشید.

به گفتهٔ خانم پام مولر، زمانی که وی به جای استفاده از کیبورد اقدام به استفاده از قلم و کاغذ کرد، بعداً اطلاعات بیشتری را به یاد آورد. او برای حصول اطمینان از این مسأله، اقدام به انجام سه آزمایش متفاوت کرد تا تأثیر نت‌برداری را روی حافظه بسنجد.

در ابتدا، او دو گروه از دانشجویان را مورد ارزیابی قرار داد تا در یکی از سخنرانی‌های TED، در حین صحبت‌های سخنران اقدام به نکته‌برداری کنند بدین شکل که نیمی از آن‌ها می‌بایست از یک لپ‌تاپ برای نکته‌برداری استفاده می‌کردند و نیمی دیگر از قلم و کاغذ. در ادامه، هر دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند بدین شکل که وقتی سؤالات کلی را از ایشان می‌پرسیدند، می‌توانستند به خوبی پاسخ دهند اما زمانی که پای سؤالات مفهومی‌ به میان می‌آمد، گروهی که از قلم و کاغذ برای نت‌برداری استفاده کرده بودند عملکرد نسبتاً بهتری داشتند. به گفتهٔ خانم مولر:

دانشجویانی که با استفاده از لپ‌تاپ نت‌برداری کردن اساساً اقدام به پیاده‌سازی سخنرانی می‌کردن. به عبارت دیگه، هرچی سخنران می‌گفت رو بلافاصله تایپ می‌کردن اما با توجه به اینکه وقتی ما با استفاده از دست اقدام به نت‌برداری می‌کنیم، سرعت نوشتن ما پایینه و می‌بایست گزینشی‌تر اقدام به نت‌برداری کرده و نکات مهم‌تر رو فقط بنویسیم و همین مسأله منجر می‌شه تا محتوای نت‌برداری شده با دقت بیشتری ثبت بشه.

در آزمایش دوم، محققین از گروهی که اقدام به استفاده از لپ‌تاپ می‌کردند خواستند تا هرگز به صورت کلمه به کلمه نت‌برداری نکنند؛ اما این در حالی بود که ایشان هرگز نتوانستند این درخواست محققین را عملی کنند!

در تحقیق آخر، خانم مولر این اجازه را به هر دو گروه داد تا نت‌برداری‌های خود را مطالعه کنند تا یک هفته بعد، از ایشان آزمونی بگیرد. وی دریافت نمرات گروهی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کردند، کمتر شد. در‌ واقع، علیرغم اینکه گروه لپ‌تاپی‌ها نکات بیشتری را مکتوب کرده بودند، اما گروه قلم و کاغذی‌ها عملکرد نسبتاً بهتری از خود نشان دادند.

از این نتایج می‌توانیم به این واقعیت دست یابیم که وقتی شما چیزی را می‌نویسید، مغز شما درگیرتر خواهد شد و دید به مراتب بیشتری نسبت به نکات مهم‌تر خواهید داشت. در پاسخ به این سؤال که کدام روش بهتر است، بایستی گفت که بسته به نیاز شما از نت‌برداری می‌بایست ابزار مناسب را انتخاب نمود. گاهی‌اوقات هست که نت‌برداری با استفاده از قلم و کاغذ مفیدتر واقع خواهد شد و گاهی‌اوقات هم استفاده از لپ‌تاپ به شما کمک بیشتری می‌کند. برای روشن شدن این مسأله، در ادامه چند مثال از دنیای واقعی می‌زنیم.

چه زمانی برای نت‌برداری از قلم و کاغذ استفاده کنیم؟
فرض کنید که شما در یک ورکشاپ حضور دارید و می‌بایست دید عمیقی نسبت به مباحث ارائه شده پیدا کنید؛ در چنین شرایطی، استفاده از قلم و کاغذ کمک بیشتری به شما خواهد کرد. در‌ واقع، زمانی که شما می‌نویسید، فرایند مغزی بیشتری در شما رخ می‌دهد، لذا نکات مهم‌تری را می‌توانید از سخنرانی یادداشت کنید. مواقع دیگری هم که استفاده از قلم و کاغذ می‌تواند کمک کند، در ارتباط با اصطلاحاً To-Do-List است. با استفاده از این لیست‌ها، افراد لیستی از کارهایی که می‌بایست انجام دهند را تهیه می‌کنند و زمانی که شما برای تهیهٔ این لیست‌ها از قلم و کاغذ استفاده می‌کنید، صرفاً اقدام به نوشتن مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید خواهید کرد.

چه زمانی برای نت‌برداری از لپ‌تاپ استفاده کنیم؟
در مقابل، هر زمانی که نیاز به نت‌برداری کلمه به کلمه دارید، از لپ‌تاپ استفاده کنید. برای مثال، زمانی که بخواهید دستوراتی با جزئیات کامل را از مدیر خود دریافت کنید، بهتر است که با استفاده از لپ‌تاپ نت‌برداری کنید تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد. علاوه بر این، گاهی‌اوقات نیاز به نکته‌برداری از نقل‌قول سایر افراد است که در چنین مواقعی بهتر آن است که با استفاده از لپ‌تاپ نکته‌برداری کنید تا سهواً نکتهٔ اشتباهی را به حساب فردی دیگری ننویسید!

کلام آخر
در پایان ممکن است این ذهنیت برای شما پیش بیاید که با فراگیر شدن فناوری‌های نوین مثل ابزارهای هوشمند، لپ‌تاپ و غیره، کمتر کسی تمایل به بازگشت به روش‌های سنتی دارد. این مسأله کاملاً درست است و این در حالی است که شرکت‌های تولیدکنندهٔ گجت‌ها هم به این مهم رسیده‌اند و شاهد این ادعا هم طراحی و عرضهٔ فناوری‌های Stylus است که با استفاده از آن‌ها، همچون یک قلم معمولی می‌توان روی صفحه‌های نمایش لمسی نت‌برداری انجام داد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon