Code Complete: کتابی حاوی سولوشن‌های کاربردی توسعهٔ نرم‌افزار

Code Complete: کتابی حاوی سولوشن‌های کاربردی توسعهٔ نرم‌افزار

شکی نیست که دانستن اصول، استراتژی‌ها، تکنیک‌ها، انجام تمرینات مهارتی و کسب تجربه برای هر دولوپری الزامی است؛ اما این در حالی است که وجود فصل مشترکی میان موارد گفته شده می‌تواند به پیشرفت یک دولوپر شتاب چند برابر بخشد. Code Complete نوشتهٔ Steve McConnell، کتابی است که اولین بار در سال 1993 توسط Microsoft Press چاپ و منتشر شد که توانسته چنین فصل مشترکی را ایجاد کند و ویراست دومش که در سال 2004 در 960 صفحه منتشر شد، در لیست عالی‌ترین کتاب‌های مرتبط با روش‌های توسعهٔ نرم‌افزار قرار گرفته است. 

Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction را بدون اغراق می‌توان یکی از بهترین کتاب‌های راهنمای کاربردی برنامه‌نویسی دانست. در ویرایش دوم کتاب، روش‌هایی مفید و کاملاً جدید به همراه صدها نمونۀ سورس‌کد جدید در اختیار خواننده قرار گرفته که علم یا بهتر است بگوییم هنر توسعهٔ نرم‌افزار را به شکلی جامع توضیح می‌دهد. 

این کتاب برای کدام گروه از دولوپرها نوشته شده است؟
به‌ عنوان مخاطب این کتاب، اصلاً اهمیتی ندارد که شما چقدر تجربۀ کدنویسی دارید یا دولوپر چه زبانی هستید و یا ابعاد پروژۀ شما چقدر است؛ بلکه فارغ از هرگونه پیش‌فرضی، این کتاب به خواننده آگاهی داده و او را به فکر کردن و ایده‌پردازی ترغیب می‌کند و بدین ترتیب به دولوپر، خواه مبتدی و خواه باتجربه، برای توسعهٔ کدهای باکیفیتی کمک می‌کند (لازم به ذکر است که این کتاب در سایت آمازون یک از کتاب‌های برنامه‌نویسی پُرستاره‌ است.) به کمک این کتاب، خواهید توانست تکنیک‌ها و استراتژی‌های اصلی را که برای یک دولوپر ضروری است به دست آورید که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- با حداقل پیچیدگی و با به‌کارگیری حداکثر خلاقیت، دست به کدنویسی بزنید.
- با فواید برنامه‌نویسیِ گروهی آشنا شوید.
- تکنیک‌های Defensive Programming را به‌ کار گیرید تا اشتباهات خود را به حداقل برسانید (برای آشنایی با این مفهوم، به مقالهٔ آشنایی با مفهوم Defensive Programming در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار مراجعه نمایید.)
- از فرصت‌های مختلف برای ریفکتور کردن و اصلاح کدها استفاده کنید. 
- شیوه‌هایی را برای برنامه‌نویسی انتخاب کنید که با پروژۀ خاص شما در هماهنگی کامل باشند.
- ایرادات برنامه را سریعاً و به ‌شکلی اساسی رفع کنید.
- ایرادات ساختاری و مهم را به‌ سرعت و به‌ صورت صحیح رفع کنید.
- همواره کیفیت را در ابتدا، میانه و انتهای پروژۀ خود مد نظر داشته باشید.

در حقیقت با مقایسهٔ منابع موجود در زمینۀ برنامه‌نویسی کاربردی، آقای Steve McConnell در کتاب Code Complete دست به ترکیب مؤثرترین تکنیک‌ها و اصول ضروری برنامه‌نویسی زده و آن‌ها را به شکلی روشن و شفاف در قالب یک راهنمای عملی ارائه کرده است (علاوه بر این کتاب، در مقاله‌‌ای تحت عنوان Clean Code: کتاب راهنمای توسعهٔ نرم‌افزار به روش اجایل به معرفی کتابی پرداخته شده است که در آن Robert C. Martin مبحثی کاملاً نو و انقلابی در رابطه با کدنویسی ارائه کرده است.)

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا کتاب Code Complete را مطالعه کرده‌اید و اساساً آن را به دیگر دولوپرها توصیه می‌کنید؟ علاوه بر این، به غیر این کتاب چه سورس‌های چاپی دیگری را می‌شناسید که می‌تواند به دولوپرهای مبتدی در هرچه حرفه‌ای‌تر شدنشان کمک کند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon