آشنایی با تاریخچۀ سیستم‌عامل macOS

آشنایی با تاریخچۀ سیستم‌عامل macOS

سیستم‌عامل اختصاصی اپل تحت عنوان macOS فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است به‌ طوری‌ که نهایتاً در سال ۲۰۱۶ حتی نام تجاری این سیستم‌عامل تغییر یافت (لازم به ذکر است که در سپتامبر سال 2000 اپل از Kodiak رونمایی کرد که کاربران می‌توانستند در ازای 30 دلار، از اولین نسخۀ بتای OS X برخوردار شوند.)

Cheetah

نسخۀ رسمی OS 10.0 در حدود شش ماه پس از عرضهٔ کُدیاک با نام چیتا منتشر شد (مارس ۲۰۰۱) و این در حالی است که رابط کاربری جدید اپل با نام Aqua و اپلیکیش‌هایی مانند TextEdit ،Preview ،Mail و QuickTime اولین بار در این نسخه در اختیار کاربران قرار گرفتند. این سیستم‌عامل جدید به 128 مگابایت رم و 800 مگابایت فضای دیسک نیاز داشت که در آن زمان واقعاً حجم زیادی بود!

Puma

شش ماه پس از انتشار چیتا، پوما منتشر شد (سپتامبر ۲۰۰۱) که در این نسخه به جای ارائۀ قابلیت‌های جدید، تمرکز بر روی ارتقاء پرفورمنس سیستم‌عامل گذاشته شده بود. با ارائۀ OS X 10.1.2، اپل این نسخه را در کامپیوترهای جدید خود به‌ عنوان پیش‌فرض در نظر گرفته و آن‌ را جایگزین سیستم‌عامل قبلی کرد.

Jaguar

در سیستم‌عامل بعدی موسوم به جگوار، اپلیکیشن‌های جدیدی مانند iChat و Address Book ارائه شد و این در حالی بود که جگوار کاربرد گسترده‌تری داشت و برای افرادی که دچار مشکلات دیداری و شنیداری نیز بودند قابل‌استفاده بود که در آگوست ۲۰۰۲ به بازار عرضه شد. علاوه بر این، هم‌زمان با ارائۀ نسخۀ 10.2، اپل لوگوی خود را از Happy Mac به Apple تغییر داد.

Panther

در اکتبر سال 2003، اپل نسخۀ جدیدی از سیستم‌عامل خود را به نام پَنتر منتشر کرد که در این نسخه کمپانی اپل مرورگر Safari را جایگزین Internet Explorer نموده و آن‌ را به‌ عنوان مرورگر پیش‌فرض در نظر گرفت. علاوه بر این، در این نسخه امکان تعامل با ویندوز نیز فراهم شد و هم‌زمان با انتشار پَنتر، اپل از Exposé رونمایی کرد تا مدیریت اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربران به صورت هم‌زمان مورد استفاده هستند، آسان‌تر شود.

Tiger

نسخهٔ‌ تایگر، ابزار سرچ ارزشمند Spotlight را با خود در آوریل سال ۲۰۰۵ به ارمغان آورد. در این نسخه، برای اولین بار ویجت‌هایی مانند ماشین‌حساب، تقویم و ساعت در یک داشبورد جدید ارائه شد. این نسخه از OS X هم بر روی مک‌های دارای پردازندۀ اینتل و هم بر روی نخستین تلویزیون‌های اپل قابل‌نصب بود (این تلویزیون‌ها در سال 2007 به بازار آمدند.)

Leopard

انتشار لئوپارد بیش از سایر نسخه‌ها به درازا کشید زیرا در آن زمان اپل درگیر توسعه و انتشار iOS برای آیفون بود اما وقتی که منتشر شد، این نسخه از OS X یک سیستم بک‌آپ‌گیری جدید موسوم به Time Machine را با خود به‌ همراه آورد. علاوه بر این، پشتیبانی کامل از اپلیکیشن‌های ۶۴بیتی در این نسخه امکان‌پذیر شد که نهایتاً‌ در اکتبر ۲۰۰۷ به دست مشتریان رسید (هم‌زمان Boot Camp نیز ارائه شد که امکان استفاده از سایر سیستم‌عامل‌ها مانند ویندوز را نیز برای کامپیوترهای مک، فراهم می‌آورد.)

Snow Leopard

همان‌طور که از نام آن پیدا است، اسنو لئوپارد عمدتاً بر پایۀ نسخۀ قبلی، یعنی لئوپارد، بود که در آگوست ۲۰۰۹ عرضه شد. Mac App Store که از همتای موفق خود در iOS الهام گرفته شده بود، در این نسخه نیز ارائه شد اما این در حالی بود که تنها مک‌های مبتنی بر اینتل قادر به پشتیبانی این نسخه و نسخه‌های بعد بودند.

Lion

لایِن اولین نسخۀ OS X بود که دیگر نَه در CD و DVD بلکه منحصراً به‌ صورت دانلودی ارائه شد. در این نسخه نیز از قابلیت‌های مختلف iOS مانند Gestures ،Launchpad و ... الهام گرفته شده بود که در جولای ۲۰۱۱ عرضه شد (جدیدترین بخش زیرساخت اپل، iCloud، نیز در OS X 10.7 ارائه شد.)

Mountain Lion

مَونتِین لایِن ایده‌های موفق بیشتری را در جولای 2012 از iOS به Mac انتقال داد. در این نسخه، اپ جدید Messages جایگزین iChat شد و اپ‌های Reminders و Notification Center نیز به این سیستم‌عامل اضافه شدند. قبل از انتشار نسخۀ 10.8 نیز اپل اعلام کرده بود که از این پس هر ساله نسخۀ جدیدی از OS X منتشر خواهد شد.

Mavericks

با انتشار مَوِریکز، اپل نه‌ تنها استفاده از یک روش نامگذاری جدید را برای سیستم‌عامل‌های خود در پیش گرفت، بلکه امکان ارتقاء رایگان را در این نسخه فراهم آورد و متعهد شد که در آینده نیز این روند را حفظ نماید که این‌ کار از اکتبر ۲۰۱۳ شروع شد. همچنین اپلیکیشن‌های جدیدی مانند Maps و iBooks نیز در این نسخه رونمایی شد.

Yosemite

بزرگ‌ترین تغییر در طراحی OS X در طی این سال‌ها در نسخۀ 10.10 در اکتبر ۲۰۱۴ موسوم به یوسمیت رخ داد که با این تغییرات OS X به iOS شبیه‌تر شد. به طور مثال، در این نسخه با قابلیت جدید Handoff کاربران قادر بودند تا در حین انجام یک کار بین دیوایس‌های مختلف خود جابه‌جا شوند. به علاوه اینکه در نسخۀ یوسمیت، اپل بر قابلیت Full Screen Mode خود تأکید نمود.

El Capitan

اِل کپیتان از نام یک واحد سنگی در پارک ملی یوسمیت گرفته شده است؛ پس همان‌طور که انتظار می‌رود، این نسخه بر تقویت عملکرد و ثبات نسخۀ قبلی، یعنی یوسمیت، متمرکز شده بود که در سپتامبر ۲۰۱۵ عرضه شد. معرفی Split Views را در کنار تغییرات جزئی در Safari ،Spotlight ،Mail و همچنین Notes می‌توان بزرگ‌ترین تفاوت این نسخه نسبت به نسخۀ قبلی در نظر گرفت (Split Views امکان قرار دادن پهلو‌به‌پهلوی دو پنجره را به راحتی فراهم می‌آورد.)

Sierra

در این نسخه، اپل نام macOS را جایگزین OS X کرد. با انتشار این نسخه در سپتامبر ۲۰۱۶، سیستم‌عامل دسکتاپ اپل باز هم به iOS شبیه‌تر شد به طوری که این شباهت تنها در مورد نام آن نیست بلکه Siri که نخست در آیفون معرفی شده بود نیز در macOS نیز در دسترس کاربران قرار گرفت. در این نسخه Apple Pay و Apple Watch رسماً معرفی شدند و قابلیت استفاده از اِستیکر برای iMessage فراهم شد.

High Sierra

این نسخه از macOS که ادامهٔ راه Sierra است در ژوئن 2017 در رویداد Apple's WWDC رونمایی شد. همچون نسخه‌های El Capitan و Mountain Lion، این نسخه شامل فیچرهای جدید اندکی بوده و بیشتر روی بهبود پرفورمنس آن کار شده است (به طور مثال، در High Sierra از فایل سیستم جدید اپل استفاده شده و نرم‌افزارهای Safari ،Photos و Mail بهبود پیدا کرده‌اند.)

در پایان چنانچه علاقمند به آشنایی با روند رو به رشد رقیب اصلی سیستم‌عامل مکینتاش اپل یعنی ویندوز هستید، می‌توانید به مقالهٔ آشنایی با تاریخچۀ سیستم‌عامل Windows مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon