نقد و بررسی سایت ساز Webydo: طراحی سایت بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی

نقد و بررسی سایت ساز Webydo: طراحی سایت بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی

همواره یکی از دغدغه های طراحان و گرافیست های وب این بوده که پس از گرفتن تاییده نهایی از مشتری درباره طرح اولیه سایت، فایل‌های PSD را می بایست به یک کدنویس و طراح رابط کاربری (UI) تحویل دهند تا وی شروع به کدنویسی پروژه کند. نکته جالب اینجا است که در یک پروژه طراحی وب، درصد کمی از بودجه به گرافیست اختصاص داده شده و چیزی در حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد توسط کدنویس تصاحب خواهد شد. در این مقاله قصد داریم یک سایت ساز تحت عنوان Webydo را معرفی کنیم که این امکان را به طراحان می‌دهد تا بدون حتی نوشتن یک خط کد، فایل‌های PSD خود را به یک سایت واقعی مبدل سازند. اگر شما هم گرافیستی هستید که چنین مسأله ای جزو دغدغه های شما است، پس با وبلاگ سکان آکادمی همراه باشید.

پیش از هر چیز ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که پیش از روی کار آمدن سایت ساز Webydo هم پروژه های مشابه بسیاری روی کار آمده‌اند که دقیقاً همین کاری را می‌کنند که Webydo انجام می دهد. به عبارت دیگر، بدون نیاز به دانش کدنویسی و آشنایی با تگ های اچ تی ام ال و کدهای سی اس اس، طراح را قادر می‌سازند تا یک پروژه تحت وب طراحی کند. به گفته مدیران سایت Webydo، برگ برنده این سایت سطح حرفه‌ای بودن این سایت است که توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید. Webydo یک راه‌کار اصطلاحاً B2B است که بسیاری از نیازهای کسب و کارهای حرفه‌ای تحت وب را پوشش می‌دهد (در پاسخ به این سؤال که اصطلاح B2B به چه معنا است، بایستی گفت که این اصطلاح مخفف واژگان Business to Business که در آن ارتباط خرید و فروش مابین ۲ بنگاه تجاری صورت می گیرد.) علاوه بر این، Webydo از انعطاف پذیری ها و قابلیت‌هایی برخوردار است که شما به سادگی در لیست خدمات سایر رقبا آن‌ها را نخواهید یافت. این سایت به معنای واقعی کلمه یک نرم‌افزار آنلاین است که کاربران از طریق مرورگر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

زمانی که شما در این سایت ثبت نام می کنید، به سادگی خواهید توانست یک پروژه را یا از طریق انتخاب یک تم پیش‌فرض شروع کرده و یا اگر در کار خود حرفه‌ای تر هستید می‌توانید پروژه را با یک صفحه خالی شروع کنید. از جمله قابلیت‌های منحصر به فرد این سایت، قرار دادن عناصر صفحه به صورت Drag-and-drop است به این صورت که هر چیزی که نیاز داشته باشید را به سادگی می‌توانید با نشانگر موس گرفته و روی صفحه رها کنید و نرم‌افزار هم پشت پرده کلیه کدهایی که بر اساس استانداردهی W3C باشند را می‌نویسد (W3C سازمان مدیریت کننده وب است.) علاوه بر کارهای ساده‌ای که با Webydo می‌توان انجام داد مثل قرار دادن تایپوگرافی، رنگ پس زمینه، تصاویر مختلف و ...، یکسری قابلیت‌های دیگری هم می‌توان مشاهده کرد که امروزه در دنیای وب بسیار رایج شده‌اند که از آن جمله می‌توان به طرای Responsive یا واکنش گرا اشاره کرد. پروژه های که با Webydo ساخته می‌شوند علاوه بر کامپیوترهای معمولی، برای موبایل و تبلت هم بهینه خواهند شد. در ضمن امروزه مفهومی تحت عنوان Parallax Scrolling هم بین طراحان رابط کاربری رایج شده است که منظور از این اصطلاح این است که عناصر قرار گرفته روی صفحه نسبت به عناصر قرار گرفته در پس زمینه در حین اسکرول کردن با سرعت متفاوت حرکت می‌کنند و این مسأله منجر به زیبا‌تر شدن سایت می‌گردد که چنین امکانی هم در Webydo برای علاقمندان به این قابلیت فراهم شده است.

یکی دیگر از قابلیت‌های این پلتفرم CMS بودن آن است. منظور از این اصطلاح Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا است. از جمله سیستم‌های مدیریت محتوای رایج می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد که این قابلیت را به دارندگان سایت می‌دهد تا بدون نیاز به دانش کدنویسی، سایت خود را مدیریت کنند. Webydo هم به نوعی یک سی ام اس است که این امکان را به صاحب سایت می‌دهد تا در آینده بدون نیاز به طراح سایت، بخش‌های مختلف سایت مثل درباره ما، تماس با ما و … را مدیریت کند. تا اینجای مقاله از خوبی‌های این نرم‌افزار آنلاین گفتیم اما هیچ چیزی بدون محدودیت نمی‌شود و Webydo هم همچون بسیاری نرم افزارهای دیگر از این قاعده مستثنی نیست.

اولین محدودیت اینکه شما می بایست در این سایت ثبت نام کنید که پس از این کار، به مدت یک ماه می‌توانید به قابلیت‌های مختلف این سایت به صورت رایگان دسترسی داشته باشید اما پس از بازه آزمایشی، بسته به پلانی که انتخاب می‌کنید می بایست هزینه ای را متقبل شوید که حداقل ۹ دلار در ماه است. محدودیت دیگر اینکه اگر روزی شما بخواهید پروژه خود را از این سایت خارج کنید، به سادگی خواهید توانست سایت خود را اصطلاحاً Export کرده و در پلتفرم دیگری مورد استفاده قرار دهید اما قابلیت‌های سی ام اسی پروژه شما غیرفعال خواهند شد که کم چیزی نیست!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon