آشنایی با برخی باورهای عمومی نادرست راجع به VPN

آشنایی با برخی باورهای عمومی نادرست راجع به VPN

برخی کاربران فضای مجازی به‌ اشتباه بر این باورند کسانی که از VPN استفاده می‌کنند، حتماً این فناوری را برای کارهای غیرقانونی به کار می‌گیرند و دیدگاه‌هایی از این دست و همین‌طور تصورات دیگر این چنینی باعث می‌شوند که برخی کاربران عطای VPN را به لقایش ببخشند و هرگز به‌ دنبال آن نروند! 

VPN چیست؟
Virtual Private Network که به اختصار VPN گفته می‌شود، به‌ معنی «شبکهٔ خصوصی مجازی» است که به منزلهٔ نوعی فناوری است که به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا به یک سرور ریموت کانکت شده و از کانال آن سرور از اینترنت استفاده کنند. VPN استفاده و کاربردهای بسیاری دارد اما در این مقاله قصد داریم به یکسری باورهای عمومی بعضاً اشتباه راجع به VPN بپردازیم که برخی کاربران را از استفادهٔ آن بازداشته‌ است.

باور اشتباه ۱: از آنجا که کاری غیرقانونی نمی‌کنم، پس VPN هم نیاز ندارم!
رایج‌ترین باور اشتباهی که در میان کاربران اینترنت وجود دارد این است که اگر نمی‌خواهند کاری غیرقانونی انجام دهند، پس به VPN هم نیازی ندارند. اما باید بدانید که استفاده از VPN صرفاً محدود به دور زدن محدودیت‌های جغرافیایی یا تغییر دادن IP نیست. اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که برای #حریم‌ خصوصی خود ارزش قائلید و تمایل دارید تا ارتباطات خود را به منظور امنیت اطلاعات‌تان رمزگذاری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک سرویس VPN خوب استفاده کنید.

باور اشتباه ۲: VPN سرعت کانکشن را کم می‌کند!
خیلی از افراد به دلیل اینکه استفاده از VPN باعث کُند شدن سرعت اینترنت آن‌ها می‌شود، خودشان را از استفادهٔ آن منع می‌کنند. البته این موضوع در برخی موارد درست است اما اینکه به‌ طور کلی در رابطه با همهٔ وی‌پی‌ان‌ها چنین چیزی صادق باشد، باور اشتباهی بیش نیست.

سرعت کلی VPN بستگی به سرعت اینترنت شما دارد و این سرویس‌های VPN رایگان هستند که معمولاً باعث کُند شدن سرعت اینترنت می‌شوند. عامل مهم دیگری که در این قضیه نقش دارد، محل سرویس‌های ارائه‌دهندهٔ VPN شما است. بنابراین وقتی که یک سرویس ارائه‌دهندهٔ VPN انتخاب می‌کنید، از این نکته اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در مکان‌های جغرافیایی مختلف، و ترجیحاً نزدیک به محل جغرافیایی شما، سرویس‌دهی می‌کنند.

باور اشتباه ۳: در صورت استفاده از VPN می‌توانیم هر کاری در دنیای وب انجام دهیم!
البته که چنین باوری اساساً اشتباه است و این یک باور اشتباه راجع به VPN است که برخی کاربران به آن اعتقاد دارند. استفاده از VPN این مجوز را به شما نمی‌دهد تا بتوانید هر کاری که می‌خواهید در دنیای وب انجام دهید. به عبارت دیگر، شما از بدافزارها در امان نخواهید بود و از کلاهبرداری‌های اینترنتی و حملات سایبری محافظت نخواهید شد. پس جدا از استفاده از یک VPN خوب، دنبال کردن دیگر اصول پایه‌ای امنیت اینترنتی نیز مسئله‌ای بسیار مهم است.

باور اشتباه ۴: همهٔ سرویس‌های VPN مثل هم هستند!
مثل همهٔ سرویس‌های دیگر، برخی وی‌پی‌ان‌ها بهتر از بقیه هستند و سیستم‌های رمزنگاری‌ای که امن‌تر و دارای کیفیت و امنیت بهتری هستند ارائه می‌دهند. شما باید به پروتکلی که یک VPN ارائه می‌دهد نیز توجه داشته‌ باشید (مثلاً از پروتکل OpenVPN استفاده می‌کند یا PPTP) و به‌ طور‌ کلی سعی کنید از آن‌هایی که از پروتکل PPTP استفاده می‌کنند، اجتناب کنید.

باور اشتباه ۵: سرویس‌های VPN رایگان به خوبی پولی‌ها هستند!
یک VPN رایگان ممکن است بتواند آدرس IP شما را پنهان کند، ولی محدودیت‌های دیگری مثل کاهش سرعت و پهنای باند را به‌ همراه دارد! علاوه بر این، یک VPN رایگان خطر درز اطلاعات شخصی و سِشِن مرورگر را نیز ممکن است در پی داشته باشد.

باور اشتباه ۶: وقتی Tor و Proxy هستند، به VPN دیگری نیازی نیست!
پیش از پرداختن به این باور اشتباه و افسانه‌ای در مورد VPN، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که تفاوت VPN با Proxy چیست و چه‌ موقع از کدام‌یک باید استفاده کنیم؟ برای یافتن پاسخ به این سؤال و درک ماهیت این دو فناوری، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ VPN یا Proxy: تفاوت آن‌ها چیست؟ کدام‌یک را باید استفاده کنیم؟ مراجعه نمایید. در حقیقت، این مقاله پاسخی جامع به این باور نادرست در مورد VPN است.

باور اشتباه ۷: VPN فقط برای حرفه‌ای‌ها است!
هرگز نمی‌گوییم که راه‌اندازی VPN کاری آسان است، اما آنقدر هم که برخی کاربران تصور می‌کنند کار دشواری نیست. تقریباً تمام ارائه‌دهندگان خدمات VPN شناخته شده به شما در راه‌اندازی آن کمک می‌کنند و همچنین راهنماهای زیادی بر روی وب موجود است که می‌توانید از آ‌ن‌ها جهت تسهیل پروسهٔ نصب VPN استفاده کنید (در همین راستا، می‌توانید به مقالهٔ‌ آموزش نصب Cisco OpenConnect VPN روی لینوکس توزیع اوبونتو مراجعه نمایید.)

نظر شما در رابطه با VPN چیست و چه‌قدر از این فناوری امنیتی استفاده می‌کنید؟ آیا با موارد مطرح شده در این مقاله موافقید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon